Tijdens het solliciteren of bij het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan ben je het vast al eens tegengekomen: competenties. Maar wat zijn competenties eigenlijk en (vooral) hoe ontwikkel je die? Dat leggen we je hier even haarfijn uit. Laten we er meteen induiken!

op deze pagina

wat zijn competenties?

Competenties zijn vaardigheden of kwaliteiten waar je echt goed in bent en waarmee je je onderscheidt (op werk). Een competentie heb je soms je hele leven lang al of heb je door de jaren heen ontwikkeld. 

Weten wat je competenties zijn? Met een Randstad-account kun je gratis gebruikmaken van onze online persoonlijkheidstest. Zo weet je binnen een paar minuten precies waar je goed in bent!

waarom zijn competenties belangrijk?

Er zijn doorgaans 2 werkgerelateerde momenten waarbij er wordt gevraagd naar je competenties: als je gaat solliciteren en als je voor je werk een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) maakt. In beide gevallen is het voor jezelf én je (toekomstige) werkgever belangrijk dat je weet waar je goed in bent. En waar je je nog in kan verbeteren. 

Tijdens een sollicitatiegesprek vragen ze vaak naar je competenties om te zien of je geschikt bent voor de baan. En bij een POP laat je met je competenties zien dat je goede zelfkennis hebt en proactief laat zien dat je jezelf wilt ontwikkelen. 

En, misschien wel de belangrijkste reden: competenties ontwikkelen zorgt ervoor dat je werk uitdagend blijft en je zo nieuwe kansen voor jezelf ontwikkelt. Wie wil dat nou niet?

zo ontwikkel je je competenties

  1. wat kun je al?
    Je begint met competenties altijd bij het begin, bij jezelf. Vraag rond bij vrienden/familie/collega’s waar je in uitblinkt en wat je een goede vriend/collega maakt. Bijvoorbeeld: goed in samenwerken, loyaal en je komt al je afspraken na
  2. wat wil je ontwikkelen?
    Nu je weet wat je kan, zijn er vast ook een paar vaardigheden die je nog niet helemaal onder de knie hebt. Soms zijn dit de tegenovergestelde competenties van waar je al wel goed in bent. Bijvoorbeeld: moeilijk in je eentje werken, je stelt taken uit of bent ongeordend
  3. kies er één uit waar je plezier uit haalt
    Bij welke van die 3 competenties die je wilt ontwikkelen word je blij wanneer het wél lukt? Ben je bijvoorbeeld chaotisch aangelegd, heb je bij een project júíst alles tot in de puntjes uitgewerkt? Goed bezig, je hebt er zeker talent in! Het ontwikkelen van zo’n competentie zal je dan ook makkelijker af gaan
  4. ontwikkel je competentie (eerst kleinschalig)
    Dan is het tijd om echt aan de slag te gaan. Wanneer uit deze nieuwe competentie zich? Zodra je dat weet, kun je deze ook makkelijker tackelen (in kleine stapjes). Als je bijvoorbeeld last hebt van uitstelgedrag: maak een lijst met taken en begin met een eenvoudige. Zo start je goed en zal de rest van de lijst ook sneller gaan. Vraag ook of je vrienden/collega’s je hierbij kunnen helpen, dat zorgt vaak voor een motivatieboost! 

voorbeelden van competenties

  • 1. persoonlijke competenties
    • zelfvertrouwen:
      Je staat stevig in je schoenen en laat je niet makkelijk van je stuk brengen
    • prestatiegericht:
      Je neemt geen genoegen met half werk en stelt graag hoge doelen voor jezelf
    • zelfbeheersing:
      Je blijft zelfs tegenover de moeilijkste klanten rustig en helpt hen kalm verder
  • 2. taakgerichte competenties
    • flexibiliteit:
      Je staat open voor mogelijke veranderingen op werk en denkt graag mee
    • toewijding aan een organisatie:
      Je bent betrokken bij het bedrijf waar je werkt en gaat er daarom de volle 100% voor
    • initiatief nemen:
      Je staat graag vooraan om te helpen bij een nieuwe taak wanneer anderen afwachtend zij
  • 3. sociale/communicatie competenties
    • inlevingsvermogen:
      Je verplaatst je goed in iemand anders z’n situatie en kan hierdoor passend advies te geven
    • klantgerichtheid:
      De klant is koning, maar je weet ook de balans te vinden tussen de organisatiedoelen en wat de klant wil
    • samenwerken:
      In een team stel je de juiste vragen en je kan makkelijk met mensen overweg
    • uitdrukkingsvermogen:
      Je weet je niet alleen op papier, maar ook tegenover anderen duidelijk uit te drukken
  • 4. organisatorische competenties
    • leiderschap:
      Goed leiderschap is een combinatie tussen uitgedachte plannen maken, initiatief nemen en duidelijke communicatie
    • overtuigingskracht:
      Je weet hoe je aan anderen duidelijk je plan moet uitleggen en overtuigt ze dat dit de beste manier is
    • plannen en organiseren:
      Je maakt duidelijke strategieën en kan een groot doel in kleine taken verdelen
    • probleemanalyse:
      Je hebt snel door wat het probleem is en wat ervoor nodig is om tot een oplossing te komen