Een klantadviseur wordt ook wel een klantenservicemedewerker genoemd en is onmisbaar in een organisatie. Als klantadviseur ben jij het visitekaartje dat klanten helpt met al hun vragen of klachten over de producten en diensten die het bedrijf levert. Jij houdt het hoofd koel en gaat samen met de klant op zoek naar oplossingen. Je maakt onderdeel uit van de klantenservice van een organisatie en staat als professional klanten te woord via de telefoon of digitaal. Je vertegenwoordigt het bedrijf, bent een luisterend oor en helpt de klant verder, leuk toch?
wat is het takenpakket van een klantadviseur?
Als klantadviseur ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:
-
je weet alles over de producten die de organisatie levert en kunt de productinformatie dromen;
-
je beantwoordt de vragen van klanten;
-
je weet precies de juiste vragen te stellen aan klanten om tot de kern van het probleem te komen;
-
je geeft gerichte adviezen aan klanten om problemen op te lossen.
wat zijn belangrijke competenties van een klantadviseur?
Als klantadviseur beschik je over verschillende belangrijke vaardigheden en competenties. Belangrijke skills zijn:
-
je bent analytisch ingesteld en weet snel te achterhalen waar het probleem zit;
-
je bent communicatief sterk en houdt van bellen;
-
je houdt het hoofd koel, bent stressbestendig en altijd klantvriendelijk;
-
je bent oplossingsgericht en bedenkt creatieve oplossingen voor de problemen van klanten.