Als HR business partner leg je de verbinding tussen de strategie en HR van een organisatie. Vaak hebben bedrijven moeite met goede mensen vinden, ze te behouden én ze nog beter maken in hun werk. Door HR-processen te verbeteren zorg jij ervoor dat het bedrijf er (financieel) op vooruit gaat. Je legt als HR business partner makkelijk contact met het management en kunt zo snel schakelen over allerlei HR-thema’s zoals wellbeing, inclusiviteit en het duurzaam inzetten van mensen. Het ondersteunen van het management is voor jou als professional geen enkel probleem, met het digitaliseren van de verschillende HR-processen help je iedereen proactief aan de gegevens die nodig zijn voor het maken van beslissingen. Jij weet precies welke werknemers het bedrijf aan moet trekken én hoe je ze moet behouden. Hoe meer mogelijkheden je biedt voor professionals om zich te ontwikkelen, hoe kleiner de kans dat ze vertrekken. Daarom zorg jij voor de beste doorgroeimogelijkheden.
wat is het takenpakket van een hr business partner?
Als hr business partner ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:
- het adviseren en schakelen met management en directie;
- het analyseren van uiteenlopende HR-vraagstukken en hiervoor vernieuwende oplossingen te bedenken;
- het opzetten van (verander)programma’s en andere complexe trajecten;
- het zoeken naar verbeterpunten en andere manieren om concreet te groeien, voor werknemers en de organisatie;
- plannen formuleren, presenteren en uitwerken tot een strategisch plan van aanpak;
- het onderzoeken van projecten en inschatten wat de gevolgen zijn van bepaalde handelingen op de langere termijn.
wat zijn belangrijke competenties van een hr business partner?
Naast de juiste diploma’s en kennis van HR-software beschik je als HR business partner over de volgende vaardigheden:
- je bent communicatief sterk;
- je bent goed met mensen en verliest nooit de belangen van anderen uit het oog;
- je denkt graag in oplossingen en niet in problemen;
- je kent alle regels vanuit de sociale wetgeving en weet deze zonder problemen toe te passen in je dagelijkse werk;
- je bent klantgericht en stelt het management én de medewerkers tevreden.