Een accountmanager helpt bij de zorgen en behoeften van klanten. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor de klant. De taak van een accountmanager is om de activiteiten van de klant en de relatie met de klant op orde te houden.

rol accountmanager 

Van een accountmanager kan worden verlangd dat hij/zij meerdere petten draagt. De vereisten van hun werk variëren op basis van de behoeften van de klant op dat moment. Ze moeten mogelijk een verkoper zijn, technische ondersteuning bieden, financieel advies geven. Of de rol van een klantenservicemedewerker op zich nemen. Een accountmanager fungeert als contactpersoon tussen de klant en de verkoopafdeling. Maar ook andere afdelingen en teams die van invloed kunnen zijn op het account van de klant. Het is de taak van de accountmanager om ervoor te zorgen dat de klant tevreden blijft. Én dat zijn werkgever een aanzienlijk rendement krijgt op het geld dat is geïnvesteerd in het aanvankelijk werven van deze klant.

eigenschappen van een goede accountmanager

Een goede accountmanager is niet gericht op het verkopen van een product of dienst. Zijn focus ligt op het helpen van zijn klanten bij het oplossen van een probleem. Of het bereiken van een doel. Ze moeten kunnen communiceren met personeel, management én klanten. Accountmanagers geven prioriteit aan relaties boven verkoop. Zij zien af van kortetermijnwinsten met als doel langetermijnrelaties te bevorderen.

Het gemiddelde salaris voor een accountmanager is €4225,- bruto per maand. Dit geldt voor een 40-urige werkweek. Aan de onderkant van de schaal verdient een accountmanager ongeveer €1950,- bruto per maand. Aan de bovenkant van de schaal verdient hij of zij ongeveer €6500,- bruto per maand.

ervaringsniveau en salaris

Gemiddeld mag een accountmanager op instapniveau met minder dan een jaar ervaring een totale vergoeding verwachten van ongeveer €1950,- bruto per maand. Dat salaris kan aangevuld worden met bonussen, fooien en overuren. Accountmanagers die tussen één en vier jaar ervaring hebben, komen vaak uit op een salaris van ongeveer €3000,- bruto per maand. Accountmanagers op het middenniveau die tussen de vijf en negen jaar ervaring hebben, hebben een salaris van ongeveer €4000,-. Accountmanagers met meer ervaring kunnen wel tot €6500,- per maand verdienen. Vaak zijn hun taken dan van een hoger (strategisch) niveau. 

Voor ervaren accountmanagers kan de vergoeding zelfs nóg hoger zijn dan de norm. Een sterke accountmanager kan een inkomen van zes cijfers verdienen en slechts een paar accounts per jaar afhandelen. De commissie en andere bonussen die ze ontvangen, zijn meestal een aanzienlijk percentage van het ontvangen salaris. Top accountmanagers zijn zeer gewild. Zelf eens checken wat een accountmanager gemiddeld verdient? Ga naar onze salarischecker.

Bron: nationaleberoepengids.nl

Accountmanagers vallen doorgaans in twee hoofdcategorieën:

nationale accountmanagers

Nationale accountmanagers zijn de intermediair tussen de klant en het bedrijf binnen een land, er is dan geen verdeling gemaakt in verschillende regio’s.

regionale accountmanagers

Een regionale accountmanager behandelt klanten binnen een regio. Dit kan zowel nationaal als internationaal zijn. Ze richten zich net als national accountmanagers op het onderhouden van bestaande relaties met distributeurs en zoeken naar nieuwe verkoopkansen. Regionale accountmanagers zijn het schakelpunt tussen het bedrijf waarvoor ze werken en onafhankelijke winkels of distributeurs. Ze verzamelen verkoopgegevens, analyseren trends en geven feedback aan het verkoopteam.

taken & verantwoordelijkheden

Accountmanagers bouwen relaties op met de klanten van hun werkgever. Ze creëren contacten tussen klanten, leidinggevenden en belanghebbenden. Hun doel is om ervoor te zorgen dat ze oplossingen met succes aan de klant leveren. En dit tijdig doen! Een accountmanager moet de flexibiliteit hebben om verschillende taken uit te voeren. Hun primaire verantwoordelijkheid is altijd om zijn/ haar klanten tevreden te houden. Enkele specifieke verantwoordelijkheden van een accountmanager zijn:

  • communiceren met klanten om te zien of hun behoeften worden opgepakt en begrepen
  • het opbouwen van hechte relaties met klanten, het verwerven van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten
  • samenwerken met verschillende interne afdelingen om ervoor te zorgen dat aan alle verzoeken van de klanten wordt voldaan
  • klachten van klanten behandelen en alle processen met betrekking tot de wensen van de klant bijhouden

  • de stem zijn van de klant binnen het eigen bedrijf door te focussen op het verbeteren van de klantervaring

  • analyseren en verzamelen van gegevens over klantgedrag met als doel de veranderende behoeften van de klant te begrijpen

  • managen en oplossen van conflicten van de klant door specifieke informatie te hebben over de dagelijkse activiteiten van het bedrijf. En de klant up-to-date te kunnen houden

  • onderhandelen over budgetten met de klant en het bedrijf

  • ervoor zorgen dat de deadlines worden gehaald

  • sales onderhouden of sales quota overschrijden

  • opstellen van rapporten met gedetailleerde informatie over de verkoopafdeling en het presenteren van de resultaten aan het senior management

werkomgeving

Accountmanagers hebben doorgaans normale kantooruren. Ze genieten van een schoon, goed verlicht binnenmilieu. De werkomgeving kan variëren op basis van de specifieke kenmerken van een organisatie.

mogelijkheid tot werken buiten kantoor

Sommige accountmanagers kunnen op afstand werken. Het werk vereist vaak veel lokale en internationale reizen. Ze besteden veel tijd aan het contact met klanten. Denk aan communiceren via de telefoon, videoconferenties houden of persoonlijk met hen afspreken. Dit aspect van het werk kan vereisen dat ze op verschillende locaties werken. De werkomgeving voor accountmanagers is snel en uitdagend.

werkweek

De meeste accountmanagers werken 40 uur per week. De dag begint ergens tussen 08.00 en 09.00 uur en eindigt tussen 17.00 en 18.00 uur. Het schema kan echter bepaald worden door de tijdzones van hun klanten. Het is gebruikelijk dat accountmanagers in het weekend en laat op de dag werken om aan de eisen van hun klanten te voldoen. Hoe belangrijker het account of hoe belangrijker de accountmanager, hoe meer uren ze doorgaan moeten werken.

jaarschema

Door de hoge eisen van klanten in bepaalde periodes van het jaar, zoals vakanties of seizoenspieken, moet een accountmanager soms meer uren werken dan normaal.

De planning voor accountmanagers kan veeleisend zijn. Individuen die veel energie hebben en graag met anderen samenwerken om problemen op te lossen, doen het goed op dit gebied.

De opleidingseisen voor accountmanagers variëren op basis van het vakgebied waarin ze zich bevinden. Ervaring in de branche van het bedrijf is vaak vereist. Volgens BusinessStudent.com behalen veel accountmanagers hun bachelor in business, marketing of sales. Voor degenen die in de financiële marktsector werken, wordt een bachelor in financiën of boekhouding als een extra pluspunt gezien.

Sommige accountmanagers halen een master in marketing of business. Bepaalde organisaties zullen een masterdiploma zien als een vervanging voor ervaring in het veld.

vereisten

Een baan als accountmanager heeft een aantal vereisten:

  • een geldig rijbewijs (en paspoort), gezien het vele (internationale) reizen
  • vaardig zijn met CRM-software en Microsoft Office
  • vermogen om te multitasken
  • vermogen om tastbare resultaten te creëren, doelen te bereiken en klantoplossingen te leveren.

certificering

Het komt zelden voor dat een organisatie certificering vereist. Als je echter een voorsprong wilt hebben op de concurrentie, kan het voordelig zijn om een gecertificeerde strategische accountmanager te worden.

hands-on ervaring

Ervaring opdoen is een must. Accountmanagers moeten goed kunnen communiceren en meerdere accounts tegelijk kunnen beheren. De ervaring die hiervoor nodig is, kan worden opgedaan door middel van een stage of een startersfunctie. Een functie op instapniveau is onder meer assistent-accountmanager zijn, werken in marketing of verkoop, of werken als junior accountmanager.

vaardigheden & competenties

Communicatie is de belangrijkste vaardigheid voor een accountmanager. De functie vraagt om goed kunnen communiceren via de telefoon, via e-mail en tussen afdelingen en teams. Ze moeten zich op hun gemak voelen bij het aanspreken van directie, managers en verkopers.

kennis over het vakgebied

Kennis van het bedrijf en klantexpertise zijn vereist. Accountmanagers koesteren relaties. Daarvoor hebben ze een grondige kennis van het bedrijf en zijn klanten nodig. Dit stelt hen in staat om groeimogelijkheden te identificeren die aansluiten bij de behoeften van de klant.

vermogen om vooruit te kijken

Een strategisch perspectief - dat verder gaat dan kortetermijndoelen - stelt accountmanagers in staat om lange termijn deals en relaties te orkestreren. Om zo een, voor beide partijen voordelige, strategie te creëren. Ze geven prioriteit aan langetermijnrelaties boven kortetermijnbeloningen.

leiderschap

Leiderschap is een must voor accountmanagers omdat ze met zoveel onderdelen van het bedrijf communiceren. Ze moeten vertrouwen tonen en respect afdwingen van klanten en collega's.

onderhandelen

Onderhandelingsvaardigheden helpen accountmanagers om producten aan klanten te verkopen, terwijl ze overeenstemming bereiken waar iedereen blij mee is. Ze moeten gevoel voor timing, goede presentatievaardigheden en het vertrouwen hebben om te weten wanneer ze moeten pushen en wanneer ze moeten terugtrekken.

accountmanager populaire locaties

de meest gestelde vragen over werken als accountmanager

  • zijn accountmanagers en salesmanagers hetzelfde?

    Nee. Salesmanagers richten zich op het binnenhalen van nieuwe klanten. Accountmanagers nemen die nieuwe klanten van de salesmanager over en streven er vervolgens naar om aan de steeds veranderende behoeften van klanten te voldoen. Door het werk dat accountmanagers doen, kunnen accountmanagers meer tijd besteden aan het binnenhalen van nieuwe accounts. Er is wel wat overlap tussen de posities.

  • zijn er doorgroeimogelijkheden voor accountmanagers?

    Ja. Als een accountmanager succesvol is, kan hij of zij accountdirecteur of directeur accountservices worden. Een accountdirecteur zal leidinggeven aan meerdere accountmanagers. In de verschillende gebieden waar hun bedrijf actief is. Hun focus ligt op het stellen van quota en doelen en tegelijkertijd het aanmoedigen van lokale accountmanagers om deze doelen te halen. Als accountdirecteur heb je directe interactie met bijvoorbeeld een CEO en CFO. Je kan leiding geven aan een hele afdeling accountmanagement.

  • hoe werken accountmanagers en sales samen?

    Communicatie tussen accountmanagers en de afdeling sales is een must. Wanneer sales een klant overdraagt aan de accountmanager, moet sales de doelen en uitdagingen van de klant duidelijk communiceren aan de accountmanager. Omgekeerd moet de accountmanager de verkopers laten weten wanneer er kansen voor nieuwe zaken of upsell-mogelijkheden beschikbaar zijn. Accountbeheer en sales moeten samenwerken om ervoor te zorgen dat aan de behoeften van de klant wordt voldaan.