kom alles te weten over luisteren:

wat is luisteren?

Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren. Wat bedoelt iemand nou écht met deze woorden? En hoe kan ik daar het beste op reageren? Dat is waar je tijdens het luisteren mee bezig bent. 

► Wil je weten of je al over deze competentie beschikt? Doe onze persoonlijkheidstest

wat maakt luisteren zo belangrijk op de werkvloer?

Luisteren is een belangrijk onderdeel van communiceren. Om collega’s of klanten goed te begrijpen en miscommunicaties op de werkvloer te voorkomen, zul je elkaar aandachtig aan moeten horen. Met luisteren vergaar je namelijk kennis en informatie. Niet alleen over elkaar, maar bijvoorbeeld ook over wat iemand van je verwacht, de taak die je moet doen en de manier waarop je je werk het beste uit kan voeren. 

Bovendien verbetert goed luisteren je werkrelatie met je collega’s. Als je je collega’s het gevoel geeft dat je geïnteresseerd bent en naar ze luistert, zullen ze je waarschijnlijk ook meer vertellen, begrijp je beter wat ze beweegt en wat ze precies bedoelen. Dit maakt het makkelijker én leuker om met elkaar samen te werken. 

zo ontwikkel je je luistervaardigheid

Vind je het soms lastig om goed naar de wensen van klanten te luisteren? Of wil je je collega’s beter leren begrijpen? Ga dan met je luistervaardigheid aan de slag! We hebben vijf tips voor je op een rijtje gezet die je helpen om beter te luisteren.

tip 1: stel vragen

Luisteren gaat niet alleen over het aanhoren van verbale communicatie, maar ook over het reageren op een ander. Door een vraag te stellen krijg je meer informatie, toon je interesse en kun je iets ophelderen wanneer het niet duidelijk is. Bovendien helpt het om je aandacht bij het gesprek te houden, wat het luisteren vervolgens makkelijker maakt. Belangrijk hierbij is wel dat je vragen relevant zijn en je bij het onderwerp blijft. 

tip 2: let op je lichaamshouding

Heb je wel eens op je lichaamshouding gelet in een gesprek of tijdens het luisteren naar een presentatie? De manier waarop je zit, staat of kijkt beïnvloedt namelijk hoe goed je ergens naar kan luisteren. Door een actieve houding aan te nemen en iemand aan te kijken zul je je aandacht er veel beter bij kunnen houden. Bovendien komt dat een stuk leuker over op degene die aan het woord is!

tip 3: laat de ander uitpraten

Een goede luisteraar geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Wanneer je iemand niet uit laat praten zul je niet alle informatie boven tafel kunnen krijgen. Val iemand dus niet onnodig in de rede, maar wacht op het juiste moment om te reageren of een vraag te stellen.

tip 4: vat het gesprek samen

Vind je het lastig om langere tijd naar iemand te luisteren of veel informatie in één keer te verwerken? Maak dan korte samenvattingen tussendoor. Dit kun je doen met zinnen als: ‘Als ik je goed begrijp…’, of ‘Samengevat betekent wat je zegt dus…’. Hiermee creëer je een korte pauze voor jezelf, zonder de ander in de rede te vallen. Tegelijkertijd controleer je of je de ander begrijpt en of je de belangrijkste informatie er uit hebt gehaald.

tip 5: laat je niet afleiden

Afleiding staat luisteren in de weg. Zorg daarom voor zo weinig mogelijk afleiding als je in gesprek bent met je collega, een klant moet helpen of iemand op de werkvloer moet adviseren. Leg je telefoon aan de kant, klik je mailbox weg of ga samen in een stille ruimte zitten. Zo kun je je aandacht volledig op de ander richten en je luistervaardigheid optimaal ontwikkelen.

► Wil je verder oefenen met luisteren, samenvatten en doorvragen (LSD)? Kijk dan eens naar onze gratis online training Gesprekstechnieken: LSD en ontdek wat je gesprekspartner echt bezighoudt!

functies waarbij luisteren belangrijk is

In bijna alle beroepen is luisteren van belang, maar een goed ontwikkelde luistervaardigheid komt in de volgende functies extra goed van pas:

  • hr-adviseur: als hr-adviseur weet je wat er speelt binnen een organisatie. Hier kom je natuurlijk alleen achter door goed naar de medewerkers te luisteren. Ook tijdens het voeren van sollicitatiegesprekken gebruik je je luistervaardigheden om de juiste kandidaat te vinden
  • pedagogisch medewerker: om kinderen en jongeren te helpen met hun ontwikkeling is het belangrijk dat je goed naar ze kan luisteren. Door te luisteren win je vertrouwen en kun je een sterke relatie met ze opbouwen
  • klantenservicemedewerker: als klantenservicemedewerker is het jouw taak om klanten te informeren, problemen op te lossen en vragen te beantwoorden. Door te luisteren naar hun wensen en behoeften weet je precies hoe je de klant verder helpt en tevreden maakt
  • adviseur dagelijkse bankzaken: binnen een functie als adviseur dagelijkse bankzaken help je klanten met het regelen van hun financiën. Om het juiste advies te geven is het belangrijk dat je hun financiële en persoonlijke situatie goed in kaart kan brengen
  • verzorgende: als verzorgende luister je niet alleen naar de behoefte van patiënten, maar bied je ze echt een luisterend oor. Bij jou voelen ze zich gehoord en kunnen ze hun verhaal kwijt als het even tegenzit
  • Meer weten over welke beroepen bij jou (en je competenties) passen? Doe onze beroepskeuzetest!

zo toon je je luistervaardigheid aan tijdens een sollicitatiegesprek

Solliciteer je op een functie waarin luisteren een belangrijke competentie is? Dan wil je aan je potentiële nieuwe werkgever natuurlijk laten blijken dat je een goede luisteraar bent. Als je ervaring hebt opgedaan met deze competentie in je vorige functie, is het goed om voorbeelden te geven van situaties waarin jij het verschil maakte door te luisteren. Misschien kreeg je altijd informatie boven tafel die andere collega’s ontging. Of was je een vertrouwenspersoon voor collega’s, patiënten of cliënten. Benoem dit vooral! 

Natuurlijk kun je ook voorbeelden uit je privéleven geven waaruit blijkt dat jij een uitstekende luisteraar bent. Leggen je vrienden hun dilemma’s altijd aan jou voor, omdat jij ze kan helpen een goede keuze te maken? Of ben je het luisterend oor binnen de familie, waar iedereen open en eerlijk tegen durft te zijn? Met zulke voorbeelden maak je de competentie tastbaar en toon je aan dat je ‘m helemaal onder de knie hebt. 

zo help je anderen zich te ontwikkelen met luisteren

Als je zelf een goede luisteraar bent kun je anderen misschien helpen om deze competentie verder te ontwikkelen. Observeer je collega daarom eens tijdens een vergadering en geef naderhand tips wanneer hij of zij door had kunnen vragen, om meer informatie in te winnen. Of wijs een vriend er op als hij iemand in de rede valt, zodat hij hier de volgende keer op kan letten.

En help je jouw collega’s, vrienden of familieleden om deze competentie verder te ontwikkelen? Dan zul je hier zelf ook profijt van hebben! Hoe beter je naar elkaar luistert, hoe beter je elkaar begrijpt. Dit zal jullie (werk)relatie alleen maar versterken. Hier lees je meer tips over het ontwikkelen van luistervaardigheden.

gelijksoortige competenties

Als je goed kan luisteren, dan ben je waarschijnlijk ook goed in soortgelijke competenties, zoals communiceren. Luisteren en communiceren zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Evenals luisteren, kan goede communicatie bijdragen aan het verbeteren van de samenwerking en het versterken van de werkrelatie met je collega’s. 

Iemand met goed ontwikkelde luistervaardigheden heeft vaak ook aanleg voor empathie. Een empathisch persoon kan zich verplaatsen in de gedachten en de belevingswereld van een ander. Hiervoor moet je natuurlijk wel weten wat er in hem of haar omgaat. Dit doe je door in gesprek te gaan en naar de ander te luisteren.

wat is het verschil tussen passief luisteren en actief luisteren?

Luisteren kan op twee manieren: passief en actief. Als je passief luistert, hoor je eigenlijk alleen aan wat er gezegd wordt. Deze vorm van luisteren gebruik je bijvoorbeeld wanneer je naar een presentatie luistert en er geen ruimte is voor interactie met de spreker.

Actief luisteren vereist meer inspanning. Je probeert te achterhalen wat de spreker precies bedoelt, je reageert op hem of haar, stelt vragen en vat samen wat er gezegd is. Dit doe je bijvoorbeeld tijdens een vergadering of in een een-op-een gesprek met een collega. 

Ben je benieuwd welke functies matchen met jouw competenties? Onze intercedenten bespreken graag de mogelijkheden met jou. Zij begeleiden je met je zoektocht én tijdens je gehele dienstverband. 

veelgestelde vragen over luisteren

  • wat is luisteren?
  • wat maakt luisteren zo belangrijk op de werkvloer?

    Om goed met elkaar te kunnen communiceren, moet je naar elkaar luisteren. Door te luisteren vergaar je kennis, weet je wat er van je verwacht wordt en kun je je collega’s beter begrijpen. Meer weten over het belang van deze competentie? Lees hier dan verder.

  • hoe ontwikkel je je luistervaardigheid?
  • functies waarbij luisteren belangrijk is
  • zo toon je luistervaardigheid aan tijdens een sollicitatiegesprek
  • zo help je anderen zich te ontwikkelen met luisteren
  • gelijksoortige competenties
  • wat is het verschil tussen actief en passief luisteren?