Een online marketeer of digital marketeer is iemand die online campagnes opstelt voor opdrachtgevers, deze inricht en monitort. Je schakelt tussen verschillende afdelingen van een bedrijf om er samen voor te zorgen dat je opdrachtgever meer naamsbekendheid (ook wel branding genoemd) krijgt en meer verkoopt (sales).

wat doet een online marketeer?

Als online marketeer ben je verantwoordelijk voor:

  • campagneplannen opstellen

  • werkzaamheden op het gebied van SEO en SEA

  • advertenties inkopen

  • rapportages maken

  • adviseren

  • klanten adviseren

  • advertentieteksten schrijven

  • resultaten monitoren

Wil je weten wat je gaat verdienen als online marketeer? Vul dan de salarischecker snel zelf even in en ontdek wat je waard bent als online marketeer!  
Benieuwd wat je netto overhoudt van dat salaris? Of weet je wat je netto wilt verdienen en wil je berekenen welk brutosalaris daarbij past? Check het in onze bruto netto calculator.

Met jou als online marketeer worden bedrijven nog succesvoller dan ze al zijn. Er is veel werk te vinden in online marketing en je kan er allerlei kanten mee op. Groei bijvoorbeeld door als: 

  • marktonderzoeker: de naam zegt het natuurlijk al: je onderzoekt een bepaalde markt om erachter te komen hoe je er het beste op inspeelt. Je houdt je bezig met het financiële plaatje, de trends, de klanttevredenheid en de behoeften van klanten. Je doet een objectieve analyse en adviseert opdrachtgevers aan de hand van je bevindingen

  • seo-specialist: als SEO-specialist weet je precies hoe webpagina’s bovenaan in Google komen te staan. Je voert onder andere zoekwoordenonderzoeken uit en weet pagina’s op de beste manier in te delen. Is een webpagina gepubliceerd? Dan monitor je deze en voer je steeds optimalisaties uit om een goede plek in Google te behouden

Wil jij je doorgroeimogelijkheden vergroten? Ga dan aan de slag met je persoonlijke ontwikkeling. Ook kijken we graag samen met je naar je loopbaanontwikkeling. Bekijk de tests, tips en trainingen

De marketingwereld verandert snel en is constant in beweging. Hierdoor zijn er verschillende soorten marketeers. Mooi, want dat geeft jou de kans om je te specialiseren! Ga bijvoorbeeld aan de slag als: 

  • e-mailmarketeer: e-mails bestaan al een hele tijd en worden nog steeds wereldwijd gebruikt. Als e-mailmarketeer stel je onder andere nieuwsbrieven op en stuur je persoonlijke mails naar de ontvangers. Je zorgt dat je mails zó aantrekkelijk zijn dat de ontvanger de mail wel moet openen! Zijn de mails de deur uit? Dan analyseer je achteraf de resultaten. Aan de hand hiervan optimaliseer je de mails, om zo de volgende keer een nóg beter resultaat te krijgen

  • sea-specialist: search engine advertising is de betekenis van SEA. Als je doorgroeit als SEA-specialist, weet je alles over goed scorende zoekwoorden die je vervolgens inzet in advertenties op bijvoorbeeld Facebook, Google en LinkedIn

  • contentmarketeer: als contentmarketeer ben je een kei in schrijven en weet je veel van marketing af. Je koopt onder andere advertenties in, schrijft blogs en monitort verschillende campagnes. Zo weet je altijd hoe een campagne loopt en pas je zelf de teksten aan als je aan de slag gaat met optimalisaties

Als online marketeer heb je veel verschillende taken die elke dag anders zijn. De ene dag heb je een kennismakingsgesprek met een klant en de andere dag trek je conclusies uit data die je uit Google Analytics haalt. Wat kan je verwachten als je gaat werken als online marketeer? De volgende zaken zijn goed om te weten:

dit is je takenpakket als online marketeer

  • campagneplannen opstellen: een campagneplan opstellen bestaat uit veel verschillende taken. Je bepaalt samen met je klant het budget, kiest met welk doel je campagne gaat voeren, bepaalt je doelgroep, laat content ontwikkelen, bepaalt waar je de campagne inzet en denkt na over de opvolging van een campagne

  • zoekwoordenonderzoek: ga je aan de slag met webpagina’s, blogs en advertenties? Dan ga je eerst op zoek naar woorden waar mensen online naar zoeken. Aan de hand van de resultaten bepaal je welke zoekwoorden je inzet om bijvoorbeeld blogs over te schrijven

  • advertenties inkopen: het is mogelijk om op allerlei social media, zoals Facebook, LinkedIn, Instagram en TikTok advertenties in te kopen. Je gaat dus op zoek naar je doelgroep, stelt alles in, zet de foto’s en tekst klaar en zet de advertenties voor een bepaalde tijd aan

  • rapportages maken: is een campagne afgerond? Dan is het tijd om een rapportage voor de klant te maken. Tijdens een campagne ben je ook bezig met het monitoren ervan. In de rapportage zet je vervolgens alle bevindingen die je met de klant bespreekt. Zo ga je verder met optimalisaties en weet de klant wat de campagne precies heeft opgebracht

  • klanten adviseren: al je werkzaamheden doe je uiteindelijk voor je klanten die je om hulp hebben gevraagd. Het is belangrijk om goed te luisteren naar hun wensen en hen goed te adviseren aan de hand van je kennis 

  • advertentieteksten schrijven: meestal zijn er copywriters die allerlei teksten voor je schrijven, maar soms doe je dit als online marketeer ook zelf. Digital marketeers doen dit bijvoorbeeld tijdens het inkopen van advertenties. De beschrijvingen en koppen die dan geschreven moeten worden maak je aan de hand van de zoekwoorden die goed scoren!

wie zijn je collega’s?

Ga je aan de slag als online marketeer? Dan werk je vaak samen met een heel team van marketeers. Ieder heeft zijn eigen specialisme of weet juist veel van allerlei verschillende delen van het vak. Samen bedenk je campagnes, verdeel je de taken en heb je klantcontact. Om een zo compleet mogelijke campagne te maken, werk je ook vaak samen met copywriters, videomakers en fotografen.

je werkplek op kantoor

De meeste digital marketeers werken op de marketingafdeling van een bedrijf of voor een marketingbureau. Je zit in een kantooromgeving waar mensen creatief aan de slag zijn, maar ook strategisch en analytisch denken. Het is ook mogelijk om als marketeer compleet of deels thuis te werken. Heb je hier interesse in? Vraag dit dan altijd na bij je werkgever.

leuke bedrijven om te werken als online marketeer

Via Randstad kan je snel aan de slag bij onze topwerkgevers. Wat dacht je bijvoorbeeld van werken bij:

  • bol.com of Amazon: grote webwinkels in zowel Nederland als buitenland zoeken altijd mensen die slim inspelen op de markt en weten hoe ze meer klanten naar de website trekken

  • jaarbeurs: midden in het centrum van Utrecht werk je mee aan de marketingcampagnes van de grootste evenementen van Nederland

de werktijden van een online marketeer

Ga je werken als online marketeer? Dan hoef je je geen zorgen te maken dat je tot in de late uurtjes moet werken: je werktijden zijn overdag. Zo heb je de avonden lekker vrij, net als de weekenden! Door de regelmatige werktijden weet je precies wanneer je op kantoor wordt verwacht en kan je je tijd dus goed indelen.

Zelf kies je hoeveel uur per week je wilt werken. Er zijn genoeg fulltime en parttime vacatures voor online marketeers. Ook is het tegenwoordig vaak mogelijk om zowel thuis als op kantoor te werken. Je hoeft dan niet meer elke dag in de ochtendspits te staan. Fijn!

Per direct op zoek naar een korte klus? Of geïnteresseerd in een (studenten-)bijbaan? Bekijk dan de openstaande klussen op Randstad Go.

Als je online marketeer wilt worden, heb je in de meeste gevallen een hbo-diploma nodig. Opleidingen in de richting van marketing en communicatie geven je een goede basis. Maar het is zeker mogelijk om met een andere opleidingsachtergrond aan de slag te gaan als digital marketeer. Met de juiste houding en motivatie kom je al een heel eind! 

Er zijn ook veel cursussen die altijd goed zijn om te volgen. Denk dan aan cursussen over SEO en SEA of hoe je campagnes opzet.

En natuurlijk kan iedereen die via Randstad werkt altijd gebruikmaken van alle online trainingen en cursussen via Randstad. Je vindt ze in je Randstad-profiel onder Mijn Ontwikkeling.

Ook als je (nog) niet via Randstad werkt heb je toegang tot het opleidingsaanbod. Log meteen in en ontdek wat bij je past! Heb je nog geen Randstad-profiel? Maak er snel één aan!

Als online marketeer heb je veel kennis in huis. Doordat dit werk zo divers is, zijn er verschillende competenties en eigenschappen die goed zijn om te hebben:

  • analytisch: als online marketeer maak je ook rapportages en monitor je de lopende campagnes. Er zijn verschillende programma’s, zoals Google Analytics, Facebook Business Manager en Google Ads waarmee je werkt en resultaten in bekijkt. Het is belangrijk dat je wat je ziet juist interpreteert en er de juiste conclusies uit trekt

  • creatief: als een opdrachtgever een doel voor ogen heeft, weet jij dat in te vullen met concrete acties. Je werkt vaak samen met copywriters en videomakers, met wie je ook spart over de invulling van woord en beeld. Een creatieve mindset komt dan goed van pas!

  • goed plannen: je werkt vaak aan meerdere campagnes tegelijkertijd. Je moet dus altijd helder hebben wat je precies moet doen voor elke campagne en waar je je bevindt in het proces. Goede plan- en organisatievaardigheden zijn dan heel fijn 

  • klantgericht: je werkt natuurlijk voor je uiteindelijke opdrachtgevers. Je belt en mailt veel met hen. Klantgericht te werk gaan is dan ook onderdeel van je werk

Wanneer je werkt via Randstad heb je een aantal voordelen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • wekelijks uitbetaald worden

  • pensioenregeling als je 26 weken gewerkt hebt

  • altijd een contactpersoon waarop je kan terugvallen en om hulp kan vragen

  • via onze Randstad-app declareer je snel je gewerkte uren en heb je altijd direct overzicht over je werkrooster

  • vakantiegeld en recht op 25 vakantiedagen krijg je van ons

  • via Randstad is het mogelijk om op elk moment verschillende (veiligheids-) certificaten te behalen. Bekijk hier onze opleidingsmogelijkheden

  • vast contract? Een uitzendbaan als online marketeer via Randstad is vaak een opstap naar een mooie vaste baan. Jaarlijks verdienen duizenden mensen een contract voor onbepaalde tijd bij leuke werkgevers dankzij een tijdelijke baan via ons. Bovendien werven veel bedrijven hun vaste medewerkers mede via Randstad

veelgestelde vragen over online marketeers

  • wat doet een online marketeer?

    Een online marketeer voert veel taken uit, zoals campagneplannen opstellen, SEO- en SEA-werkzaamheden uitvoeren, advertenties inkopen, rapportages maken, klanten adviseren, advertentieteksten schrijven. Benieuwd naar deze baan? Lees hier alles over de taken van een online marketeer!

  • wat verdien je gemiddeld als online marketeer?

    Ga je aan de slag gaat als digital marketeer, dan verdien je gemiddeld ongeveer 25 euro bruto per maand. Per jaar is dat zo’n 32.659 euro bruto als je fulltime werkt. Ga je werken als flexmedewerker? Dan verdien je ongeveer 14,55 euro per uur. Bekijk hier alles over het salaris van een online marketeer.

  • ervaring nodig voor online marketeer?

    Er zijn veel bedrijven die om ervaring vragen als je online marketeer wilt worden. Als je geen ervaring hebt, zijn er verschillende cursussen die je alles over het marketingvak leren. Daarnaast zijn er ook genoeg bedrijven die je als starter aannemen en je alles willen leren! Benieuwd naar deze baan? Lees hier meer!

  • is online marketeer moeilijk?

    Als je net start als online marketeer kan het een uitdaging zijn om alle taken onder de knie te krijgen. Maar hoe meer je werkt, hoe beter het gaat! Je hebt veel kennis nodig van allerlei programma’s en tools. Daarnaast is het ook fijn als je analytisch inzicht hebt. Ben je leergierig en gemotiveerd? Dan komt het allemaal goed! Nieuwsgierig naar een baan als online marketeer? Lees er hier alles over!

  • hoe moet ik solliciteren op een online marketeer vacature?

    Solliciteren als online marketeer is simpel: maak een Randstad-profiel aan en zoek in onze vacaturebank naar vacatures bij jou in de buurt. Hierna stuur je eenvoudig je cv en motivatie op. Hulp nodig bij het opstellen van een cv of motivatiebrief? Bekijk hier al onze sollicitatietips!

  • welke vaardigheden ontwikkel ik met een online marketeer baan?

    Er zijn talloze vaardigheden die je ontwikkelt als digital marketeer. Je leert onder andere te werken met Google Ads, Facebook Business Manager, SEA, SEO en Google Analytics. Daarnaast leer je creatief te werken, analytisch en klantgericht te zijn en goed te plannen. Meer weten over het werk als online marketeer? Lees het hier.