Een online marketeer, internet marketeer of digital marketeer helpt bedrijven met het behalen van commerciële doelstellingen. Dit doe je door (marketing)strategieën te bedenken, online campagnes op te stellen en te monitoren. Jij weet als geen ander hoe je een nieuw product moet promoten, de naamsbekendheid van een merk kunt vergroten of hoe je ervoor zorgt dat de verkoopcijfers toenemen. Als online professional schakel je tussen de verschillende afdelingen van een bedrijf en zorg je er samen voor dat de gestelde doelen worden gehaald.
wat is het takenpakket van een online marketeer?
Als online marketeer ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:
- je stelt campagneplannen op in samenwerking met de klant;
- je maakt analyses over de functionaliteiten van de campagne met online tools zoals Google Analytics;
- je voert zoekwoordenonderzoek uit om te achterhalen waar mensen online het meeste naar zoeken en past de strategie daarop aan;
- je maakt rapportages over de campagnes waarin je de resultaten en bevindingen voorlegt aan de klant;
- je schrijft advertentieteksten en koopt advertenties in;
- je adviseert klanten over campagnes en vervolgstappen.
wat zijn belangrijke competenties van een online marketeer?
Een online marketeer beschikt over verschillende belangrijke vaardigheden en competenties. Belangrijke skills zijn:
- je bent nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied en daarbuiten, en bent altijd op de hoogte van de laatste trends;
- je bent analytisch ingesteld en weet hoe je campagnes monitort met verschillende online tools;
- je bent creatief en zit vol creatieve ideeën voor campagnes en content;
- je bent goed in timemanagement en weet prioriteiten te stellen om deadlines te halen;
- je bent communicatief sterk en kunt goed samenwerken met anderen.