Een online marketeer, internet marketeer of digital marketeer helpt bedrijven met het behalen van commerciële doelstellingen. Dit doe je door (marketing)strategieën te bedenken, online campagnes op te stellen en te monitoren. Jij weet als geen ander hoe je een nieuw product moet promoten, de naamsbekendheid van een merk kunt vergroten of hoe je ervoor zorgt dat de verkoopcijfers toenemen. Als online professional schakel je tussen de verschillende afdelingen van een bedrijf en zorg je er samen voor dat de gestelde doelen worden gehaald.

wat is het takenpakket van een online marketeer?

Als online marketeer ben je verantwoordelijk voor de volgende taken:

  • je stelt campagneplannen op in samenwerking met de klant;
  • je maakt analyses over de functionaliteiten van de campagne met online tools zoals Google Analytics;
  • je voert zoekwoordenonderzoek uit om te achterhalen waar mensen online het meeste naar zoeken en past de strategie daarop aan;
  • je maakt rapportages over de campagnes waarin je de resultaten en bevindingen voorlegt aan de klant;
  • je schrijft advertentieteksten en koopt advertenties in;
  • je adviseert klanten over campagnes en vervolgstappen.

wat zijn belangrijke competenties van een online marketeer?

Een online marketeer beschikt over verschillende belangrijke vaardigheden en competenties. Belangrijke skills zijn:

  • je bent nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied en daarbuiten, en bent altijd op de hoogte van de laatste trends;
  • je bent analytisch ingesteld en weet hoe je campagnes monitort met verschillende online tools;
  • je bent creatief en zit vol creatieve ideeën voor campagnes en content;
  • je bent goed in timemanagement en weet prioriteiten te stellen om deadlines te halen;
  • je bent communicatief sterk en kunt goed samenwerken met anderen.

Het salaris van een online marketeer of internet marketeer hangt af van je ervaring, je opleiding en de online marketeer functie die je hebt. Een junior online marketeer heeft een lager salaris dan een senior online marketeer, maar verdient gemiddeld een salaris van zo’n €2.500,- tot €3.250,- bruto per maand. Als je doorgroeit tot senior online marketeer verdien je tussen de €4.000,- en €5.500,- bruto per maand. Vaak krijg je bij grotere organisaties naast een fijn salaris ook goede secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een laptop en een auto van de zaak.

valt de functie online marketeer onder een cao?

Of je als online marketeer onder een CAO (Collectieve Arbeidsovereenkomst) valt, hangt af van je werkgever en de sector waarin je werkt. Er is niet één specifieke CAO voor online marketeers. Als het bedrijf waarvoor je werkt geen CAO heeft, hanteert de werkgever alleen een individueel contract. Wil je weten of een specifieke CAO op jou van toepassing is? Check dit dan in je arbeidscontract of bij je hr-afdeling. Informatie over de CAO vind je terug op de website van je vakbond of werkgeversorganisatie.

Werken via Randstad heeft voor jou als online marketeer de volgende voordelen:

  • een interim-opdracht of vaste baan bij toonaangevende opdrachtgevers;
  • door onze nauwe samenwerking met andere bedrijven bieden wij vacatures als eerste aan;
  • vakgerelateerde-opleidingen, trainingen & cursussen;
  • persoonlijke loopbaanbegeleiding toegespitst op jouw carrière door Randstad (Professional);
  • je bent als eerste op de hoogte van alle relevante blogs en events in jouw vakgebied;
  • hr-begeleiding op maat om te blijven werken aan jouw carrière;
  • je wordt lid van ons kennisnetwerk met 1000+ professionals en vakexperts om trends & ervaringen te delen.

In bijna alle sectoren is marketing een onderdeel van de organisatie. Als online marketeer kun je dus bij veel verschillende bedrijven aan de slag, van gespecialiseerde e-commerce bedrijven tot grote multinationals. Je kunt als online marketeer ook voor een marketingbureau werken, dan werk je voor meerdere bedrijven tegelijk.

met wie werk je samen als online marketeer

Je werkt als online marketeer samen met een team professionals. Met wie je precies samenwerkt hangt af van het project waaraan je werkt. Ieder heeft zijn eigen specialisme of weet juist veel van allerlei verschillende delen van het vak. Zo kun je bijvoorbeeld samenwerken met product owners, designers, copywriters, web developers of sales-professionals. Samen bedenk je campagnes, verdeel je de taken en schakelen jullie met de klant.

De marketingwereld verandert snel en dat vraagt om verschillende soorten marketeers. Mooi, want dat geeft jou de kans om je te specialiseren! Voorbeelden van verschillende soorten online marketeers zijn: 

  • e-mailmarketeer: Als e-mailmarketeer stel je onder andere nieuwsbrieven en e-mailcampagnes op. Je stuurt persoonlijke mails naar de ontvangers en zorgt ervoor dat de mails zó aantrekkelijk zijn dat de ontvanger de mail wel moet openen! Zijn de mails de deur uit? Dan analyseer je achteraf de resultaten. Aan de hand hiervan optimaliseer je de mails, om zo de volgende keer een nóg beter resultaat te krijgen.

  • sea-specialist: Als sea-speacialist weet je alles over goed scorende zoekwoorden én hoe je deze zoekwoorden het beste in kunt zetten in advertenties op bijvoorbeeld Facebook, Google en LinkedIn.

  • contentmarketeer: Als contentmarketeer ben je gespecialiseerd in het schrijven van marketingteksten. Je schrijft blogs en advertenties, zorgt dat er advertenties ingekocht worden en monitor je verschillende campagnes. Zo weet je altijd hoe een campagne loopt en pas je zelf de teksten aan als je aan de slag gaat met optimalisaties.

welke opleiding moet je hebben om te werken als online marketeer?

Om aan de slag te gaan als online marketeer moet je een relevante hbo-opleiding hebben afgerond. Er zijn verschillende opleidingen die geschikt zijn, denk aan commerciële economie of een opleiding in de richting van marketing en communicatie. Tijdens je opleiding leer je de basis die je nodig hebt om als online marketeer aan de slag te gaan. Zo maak jij supersnel al jouw ambities waar.

hoe kan je omscholen of bijscholen tot online marketeer?

Wil je je omscholen of bijscholen tot online marketeer? Met een andere opleidingsachtergrond kun je ook online marketeer worden! Er zijn veel (online) trainingen, opleidingen en cursussen die je helpen om als online marketeer te starten. Op die manier kan je ook zonder de juiste opleiding uitgroeien tot een succesvolle online marketeer.

doorgroeimogelijkheden als online marketeer

Of je nu gaat voor een specialisatie of voor allround generalist: als online marketeer zijn er veel doorgroeimogelijkheden. Specialiseer jezelf bijvoorbeeld tot marktonderzoeker die klantbehoeften, trends of klanttevredenheid in kaart brengt en vervolgens advies uitbrengt. Of groei door tot seo-specialist en geef organisaties advies over hun vindbaarheid in zoekmachines. Daarnaast kan je binnen je rol als online marketeer ook doorgroeien van junior online marketeer naar senior of marketing manager.

veelgestelde vragen

  • wat doet een online marketeer?

    Een online marketeer helpt bedrijven met het behalen van commerciële doelstellingen. Je stelt campagneplannen op, voert SEO- en SEA-werkzaamheden uit en koopt advertenties in. Daarnaast ben je ook bezig met rapportages maken, klanten adviseren en advertentieteksten schrijven. Als online professional schakel je met de klant en zorg je ervoor dat de gestelde doelen worden gehaald.

  • wat verdien je gemiddeld als online marketeer?

    Het salaris van een online marketeer of digital marketeer hangt af van je ervaring en opleiding. Een junior online marketeer verdient gemiddeld tussen de €2.500,- tot €3.250,- bruto per maand. Als je doorgroeit naar senior online marketeer verdien je meer, zo’n €4.000,- tot €5.500,- bruto per maand. Vaak heb je ook nog goede secundaire arbeidsvoorwaarden.

  • wat voor opleiding heb ik nodig om online marketeer te worden?

    Om te kunnen werken als online marketeer heb je een relevant hbo-diploma nodig. Er zijn meerdere opleidingen die je een goede basis geven om als online marketeer te starten. Daarnaast zijn er ook veel (online) trainingen en cursussen die je veel leren over de werkzaamheden van een online marketeer.

  • welke vaardigheden heb je als online marketeer nodig?

    Een digital marketeer is communicatief sterk en kan goed schakelen met klanten en collega’s. Ook heb je als online marketeer kennis van veel verschillende analytische programma’s (Google Ads, Facebook Business Manager, SEA, SEO en Google Analytics) en ben je goed in timemanagement.

  • hoe vind ik een baan als online marketeer?