Als communicatieadviseur ben jij hét aanspreekpunt binnen een bedrijf als het om communicatie gaat. Jij weet als gedreven communicatieadviseur als geen ander hoe belangrijk het is om een boodschap op de juiste manier over te brengen, of dat nu binnen het bedrijf is of daarbuiten. Wat je precies doet als communicatieadviseur, hangt af van je expertise en de richting die je kiest. Je bent op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van jouw vakgebied en weet deze kennis ook te delen. Met jouw expertise geef je overtuigende adviezen over communicatie en inspireer je tegelijk het marketing- en communicatieteam. Samen met het team houd jij je bezig met het bedenken, ontwikkelen en uitvoeren van het communicatiebeleid, met jouw skillset weet je het verschil te maken.
wat is het takenpakket van een communicatieadviseur?
Als communicatieadviseur heb je veel verschillende taken en verantwoordelijkheden. De belangrijkste taken van een communicatieadviseur zijn:
- het bedenken, ontwikkelen en opstellen van het communicatiebeleid van een bedrijf of organisatie;
- het ondersteunen, motiveren en inspireren van collega’s om het opgestelde communicatieplan uit te voeren;
- het schrijven van interne en externe communicatie zoals mailings, persberichten en rapporten;
- het helpen van (online) marketeers met het toepassen van de communicatiestrategie;
- het bedenken, aanpassen en verbeteren van de huisstijl van de organisatie, zowel online als offline.
wat zijn belangrijke competenties van een communicatieadviseur?
Je hebt als communicatieprofessional verschillende vaardigheden en competenties die belangrijk zijn. Denk bij competenties aan:
- communicatief sterk;
- overtuigingskracht;
- oog voor het behalen van doelen en behouden van structuur;
- proactief;
- een liefde voor taal;
- in staat lastige onderwerpen te vertalen naar een begrijpelijk verhaal;
- het waarborgen van structuur en deadlines.