kom alles te weten over discipline:

wat betekent discipline?

De competentie discipline gaat in de basis over gehoorzaamheid. Iemand met veel discipline leeft de regels na en doet wat er van hem of haar gevraagd wordt. Een collega met veel discipline kent zijn of haar eigen verantwoordelijkheden, gaat serieus met de regels om en doet er alles aan om afspraken na te komen. 

en wat is zelfdiscipline?

Discipline gaat echter niet altijd over het gehoorzamen aan anderen. Je kan namelijk ook uitblinken in het naleven van regels of uitvoeren van taken die je jezelf hebt opgelegd. Deze vorm van discipline wordt zelfdiscipline genoemd. 

Ben je benieuwd hoe het er met jouw discipline en zelfdiscipline voor staat? Doe onze persoonlijkheidstest en ontdek in hoeverre je over deze competentie beschikt.

wat maakt discipline zo belangrijk op de werkvloer?

Op de werkvloer heb je altijd te maken met regels, ongeacht je werkplek of beroep. Deze regels zijn er niet voor niets, maar hebben specifieke doelen. Bijvoorbeeld om orde en structuur te creëren. In sommige beroepen zijn regels zelfs van cruciaal belang. Denk aan de hygiëneregels in de zorg of veiligheidsregels in de bouw. Iemand met discipline zoekt niet snel het randje op en verzet zich niet gauw tegen de regels. Dat is fijn, want hoe beter de regels nageleefd worden, hoe gestructureerder, veiliger en efficiënter er gewerkt kan worden. Dit maakt discipline een belangrijke competentie op de werkvloer.

Voor collega’s onderling is het ook fijn als er gedisciplineerd gewerkt wordt. Niet alleen omdat de huisregels nageleefd worden, maar ook omdat discipline ervoor zorgt dat je op elkaar kan rekenen. Mensen die gedisciplineerd werken doen hun best om afspraken na te komen, zich zo goed mogelijk aan hun planning te houden en deadlines te halen. 

Je kan je voorstellen dat werkgevers erg blij zijn met gedisciplineerde werknemers. Gedisciplineerd werken zorgt voor orde, schept onderling vertrouwen en bevordert de productiviteit. Dit draagt allemaal bij aan het behalen van succes op de werkvloer.

wanneer sla je erin door?

Er bestaat ook iets als te veel discipline. Als je baas je blijft vragen om over te werken of je collega telkens klusjes aan jou overdraagt, omdat diegene er zelf geen zin in heeft, is het tijd om voor jezelf op te komen. Een gedisciplineerde werkhouding wordt gewaardeerd, maar er is natuurlijk een grens. Houd goed in de gaten wanneer het teveel wordt en durf aan te geven wanneer je het ergens niet mee eens bent. Zolang je dit op een professionele manier communiceert, kom je samen met je werkgever of collega’s vast tot een goede oplossing.

zo ontwikkel je je (zelf)discipline

Heb je moeite met discipline? Of vind je het lastig om gedisciplineerd te zijn in je werk? Geen zorgen, want iedereen kan discipline ontwikkelen. Met de volgende vijf tips kun je direct aan de slag.

tip 1. Begin met kleine veranderingen

Het ontwikkelen van discipline gaat niet over één nacht ijs. Je moet deze competentie continu blijven trainen. Begin daarom met kleine veranderingen om oude gewoontes stapsgewijs te doorbreken. Wil je productiever worden in je werk, maar ben je snel afgeleid door alles om je heen? Begin dan bijvoorbeeld met het wegleggen van je telefoon of het instellen van een tijdslimiet voor social media. Als dit goed gaat, kies je vervolgens een andere afleidende factor uit die je aan gaat pakken. 

Ben je iemand die lastige taken altijd op vrijdag plant, waardoor je er steeds meer tegenop gaat zien? Zet ze vanaf nu op je to do lijst voor maandagochtend, zodat je de week met een voldaan gevoel kan beginnen. Door telkens kleine aanpassingen te doen zul je merken dat gedisciplineerd werken je steeds makkelijker afgaat. Dit geldt ook voor het opvolgen van een nieuw beleid op de werkvloer, of het nakomen van afspraken met collega’s.

tip 2. Stel vragen en stel je flexibel op

Sommige mensen vinden het lastig om zich aan de regels te houden als ze het nut er niet van inzien. Bijvoorbeeld wanneer hun manager een nieuw beleid aankondigt, zonder het te onderbouwen met duidelijke argumenten. In zo’n geval is het belangrijk dat je vragen stelt en je flexibel opstelt. Vraag waarom deze regel of dit nieuwe beleid belangrijk is om op te volgen? Welke voordelen levert het de werknemers of het bedrijf in het algemeen op? Als je snapt waar een regel voor dient, zul je het waarschijnlijk ook minder lastig vinden ‘m om na te leven of je gedrag aan te passen. Dit zal je helpen met het tonen van discipline op de werkvloer.

tip 3. Denk aan het doel op de lange termijn

Het behalen van een doel vereist discipline. Dit geldt zowel voor persoonlijke doelen, zoals fit worden voor een hardloopwedstrijd, alsook voor professionele doelen, bijvoorbeeld om door te kunnen groeien naar een andere functie. Probeer bij je acties en keuzes daarom altijd te denken aan het einddoel. Draagt het bij aan het behalen van je doel? Ga er dan voor! Staat het je doel in de weg? Probeer het dan te vermijden. Met het lange termijn doel in je achterhoofd zal het tonen van discipline je makkelijker afgaan - zowel op persoonlijk als professioneel vlak.

tip 4. Verplaats jezelf in de ander

Jij vindt het toch ook fijn als je collega de rapportage op de afgesproken dag bij je oplevert? Of wanneer je stagiair de vergadering verplaatst, zoals je hem hebt gevraagd? Probeer jezelf eens in je collega te verplaatsen, wanneer hij of zij een afspraak met je maakt of je een taak geeft. Door gedisciplineerd te werken krijg je niet alleen meer gedaan, maar maak je ook je collega’s en werkgever blij! 

tip 5. Beloon jezelf

Merk je dat het steeds beter gaat met de ontwikkeling van je discipline? Vergeet jezelf dan niet te belonen! Ga wat leuks doen na het afronden van een lastige taak of drink een kop koffie met een collega nadat jullie een deadline hebben gehaald. Zo blijf je gemotiveerd om je discipline verder te trainen.

functies waarbij discipline belangrijk is

  • directiesecretaresse: als rechterhand van een directeur of directrice is het erg belangrijk dat je gedisciplineerd te werk gaat. Je ondersteunt en ontzorgt namelijk iemand anders, die volledig op jou moet kunnen rekenen. Of het nu gaat om het voorbereiden van vergaderingen of het regelen van een zakelijke bijeenkomst - je komt je afspraken na en staat altijd paraat om hem of haar te helpen.
  • zelfstandig ondernemer: als zelfstandige of freelancer moet je vooral veel zelfdiscipline hebben. Er worden je misschien geen regels opgelegd door een werkgever, maar je hebt natuurlijk wel bepaalde verantwoordelijkheden. Je moet zelf je planning maken en je daar aan houden, zodat je afspraken met klanten na kan komen.
  • in de zorg: in de zorgsector heb je te maken met veel veiligheids- en hygiëneregels die je te allen tijde op moet volgen. Of je nu als arts, verpleegkundige of helpende aan de slag gaat, in de zorg is discipline een belangrijke competentie. Je werkt met en vóór mensen, die allemaal op elkaar moeten kunnen rekenen!

► Meer weten over welke beroepen bij jou (en je competenties) passen? Doe onze beroepskeuzetest!

zo toon je discipline aan tijdens een sollicitatiegesprek

Als je solliciteert op een functie waarin discipline een belangrijke vereiste is, wil je natuurlijk graag laten blijken dat je over deze competentie beschikt. Maar, hoe doe je dit? Geef voorbeelden van werksituaties waaruit blijkt dat je gedisciplineerd te werk gaat. Misschien heb je wel een assisterende functie gehad, waarin je werd aangestuurd door een manager. Of heb je in een werkomgeving gewerkt met een sterke hiërarchie en regelgeving. Het helpt om dit toe te lichten in je motivatiebrief, of tijdens een telefonisch gesprek.

Natuurlijk kun je ook voorbeelden noemen uit je privéleven. Sta je elke ochtend vroeg op om de hond uit te laten? Heb je wel eens getraind voor een marathon? Of volg je een avondcursus om een vreemde taal te leren? Zo laat je jouw potentiële nieuwe werkgever zien dat je over een flinke dosis zelfdiscipline beschikt!

zo help je anderen zich te ontwikkelen met discipline

Is discipline een van jouw sterke punten? Misschien kan je je collega’s wel helpen om deze competentie te ontwikkelen. Ga eens in gesprek met die ene collega die snel afgeleid is en daardoor zijn afspraken niet nakomt. Of spreek iemand op de werkvloer aan, wanneer hij of zij zich niet aan de regels houdt. Leg het doel van de regels uit en vertel waarom ze belangrijk zijn om na te leven. Hoe beter je collega het begrijpt, hoe groter de kans dat hij of zij de discipline heeft om zich er aan te houden.

In je persoonlijke omgeving kun je anderen ook helpen met het ontwikkelen van zelfdiscipline. Denk aan die vriend of vriendin die ieder jaar opnieuw hetzelfde goede voornemen heeft. Maak samen een stappenplan om het doel te bereiken en bedenk beloningen voor iedere mijlpaal. Hier vind je meer tips die je met anderen kan delen om zelfdiscipline te ontwikkelen. 

gelijksoortige competenties

Ben je iemand met discipline? En heb je geen moeite om gedisciplineerd te werken? Dan heb je waarschijnlijk ook aanleg voor doorzettingsvermogen. Doorzetters met een doel voor ogen zullen er alles aan doen om dit doel te bereiken. Ze kunnen zichzelf goed motiveren en laten zich niet tegenhouden door anderen. 

Ook zelfstandig werken gaat mensen met discipline vaak goed af. Iemand die zelfstandig te werk gaat, heeft niet continu aansturing nodig, zoekt zelf naar oplossingen en voelt zich verantwoordelijk om afspraken na te komen.

wat is het verschil tussen discipline en doorzettingsvermogen?

De competenties discipline en doorzettingsvermogen liggen in elkaars verlengde, maar betekenen niet precies hetzelfde. Gedisciplineerd werken gaat over de mate waarin je de regels of afspraken op de werkvloer kent naleeft. Zowel regels over het beleid, alsook afspraken die je maakt met je collega’s. Dit zorgt niet alleen voor orde en structuur, maar ook dat je op elkaar kan rekenen. 

Iemand met zelfdiscipline kan zichzelf goed motiveren om iets te doen of iets juist te laten, ook wanneer hij of zij er op dat moment geen zin in heeft. Je werkt niet alleen aan een doel voor jezelf, maar ook, of juist, voor anderen. 

Iemand die met doorzettingsvermogen aan een doel werkt, laat zich niet afleiden of tegenspreken door anderen. Hij of zij doet er alles aan om dat doel te bereiken. Dit vereist veel consistentie en discipline, maar betekent vaak ook dat je niet open staat voor de wensen of meningen van anderen. Iemand met doorzettingsvermogen is daarmee meer egoïstisch dan iemand met discipline.

Ben je op zoek naar een baan waarin jouw discipline uit kan blinken? Bel dan met een van onze intercedenten! Zij begeleiden je graag met je zoektocht én tijdens je gehele dienstverband.

veelgestelde vragen over discipline

  • wat is discipline?

    Iemand met discipline kent de regels en leeft ze na, is gehoorzaam en doet wat er van hem of haar gevraagd wordt. Een collega met discipline kent zijn verantwoordelijkheden, komt afspraken na en houdt zich aan de regels op de werkvloer. Zelfdiscipline gaat over de mate waarin je zelfopgelegde regels of afspraken naleeft. Hier lees je meer over de betekenis van discipline.

  • wat maakt discipline zo belangrijk op de werkvloer?

    Gedisciplineerd werken zorgt voor orde en structuur, maar ook voor veiligheid en onderling vertrouwen. Daarnaast draagt discipline bij aan de productiviteit en het behalen van succes op de werkvloer. Lees hier meer over het belang van discipline.

  • wanneer sla je erin door?

    Teveel discipline kan ertoe leiden dat je overspoeld wordt met werk, of taken uitvoert waar je je niet comfortabel bij voelt. Daarom is het belangrijk dat je je eigen verantwoordelijkheden goed in de gaten houdt en je uit durft te spreken wanneer je het ergens niet mee eens bent. Hier lees je er meer over. 

  • zo ontwikkel je je (zelf)discipline

    Je kan je (zelf)discipline ontwikkelen door steeds kleine aanpassingen te doen in je gedrag. Wanneer je het lastig vindt om orders van je werkgever op te volgen, kan het helpen om er over in gesprek te gaan. Benieuwd hoe je (zelf)discipline verder ontwikkelt? Bekijk hier onze vijf tips.

  • functies waarbij discipline belangrijk is

    Een gedisciplineerde werkhouding is belangrijk voor zelfstandig ondernemers of freelancers, maar ook bij functies waarin je aangestuurd wordt of iemand assisteert. Ook in de zorg speelt discipline een belangrijke rol, aangezien er duidelijke regels nageleefd moeten worden. Lees hier meer over functies waarbij discipline belangrijk is. 

  • zo toon je discipline aan tijdens een sollicitatiegesprek
  • zo help je anderen zich te ontwikkelen met discipline

    Ga eens met je collega in gesprek en help hem of haar deze competentie te ontwikkelen. Stel samen een stappenplan op, hoe hij of zij het einddoel stap voor stap kan bereiken. Benieuwd hoe je anderen verder kan helpen? Lees hier verder.

  • gelijksoortige competenties

    Als je gedisciplineerd bent, heb je waarschijnlijk ook aanleg voor zelfstandig werken en doorzettingsvermogen. Mensen met veel discipline hebben vaak weinig aansturing nodig en kunnen zichzelf goed motiveren om een doel te bereiken. Bekijk hier wat deze competenties verder inhouden.

  • wat is het verschil tussen discipline en doorzettingsvermogen?

    Iemand met discipline heeft geen moeite met het naleven van regels of opvolgen van orders van anderen. Ook kan je jezelf regels opleggen en je daar aan houden. Een doorzetter kan zichzelf goed motiveren om een doel te bereiken, maar staat niet snel open voor feedback en denkt vooral aan zichzelf. Hier lees je er meer over.