1. Krijg een goed beeld van de betrokkenheid van medewerkers, hun motivatie en positie op de arbeidsmarkt;
  2. Handige tools om gesprekken te voeren om gehoor te geven aan je medewerkers;
  3. Een bewezen aanpak om voorbereid te zijn op de toekomst;
  4. Alles wordt gemonitord, waardoor het resultaat duidelijk in kaart wordt gebracht.

+ Ben je hier als werknemer? Bekijk dan onze pagina over duurzame inzetbaarheid voor medewerkers

wat is duurzame inzetbaarheid?

Duurzame inzetbaarheid (DI) gaat over jouw medewerkers. Over hun positie op de arbeidsmarkt en hoe zij in iedere levensfase aansluiting vinden én houden bij het werk dat ze doen. Werken aan duurzame inzetbaarheid zorgt ervoor dat je als bedrijf aansluiting houdt bij de economische en technologische ontwikkelingen in je branche. Zo ervaren jouw medewerkers meer plezier in het werk, zijn ze productiever en minder vaak ziek. Hoe stimuleer en begeleid je dat als werkgever via RiseSmart? 

risesmart?

RiseSmart is onze manier van begeleiding en coaching voor organisaties op hr-vlak. Via het DI-traject van RiseSmart werken we richting de medewerkers vanuit 3 pijlers:

  • Veranderkracht

  • Zichtbaarheid

  • Arbeidsmarktwaarde

Per medewerker maken we inzichtelijk hoe inzetbaar hij of zij is op de arbeidsmarkt. Hiervoor zetten wij de arbeidsmarktwaardescan in. Op die manier krijgen we een goed beeld van zijn of haar betrokkenheid, motivatie, werk- en privébalans en positie op de arbeidsmarkt. En daarmee ook van zijn of haar duurzame inzetbaarheid. Samen kijken we naar mogelijkheden om iemands waarde te verhogen.

Alles wat wij doen is meetbaar. Met RiseSmart is duurzame inzetbaarheid geen hol begrip, maar het draagt echt bij aan de toekomst van je bedrijf en die van je medewerkers. En heeft iemand eenmaal gebruik gemaakt van RiseSmart, dan mag hij of zij er altijd gebruik van blijven maken. Een duurzaam steuntje in de rug dus!

waarom is duurzame inzetbaarheid nodig?

8 van de 10 medewerkers hebben geen helder beeld over hun loopbaan en 4 op de 10 medewerkers praten niet met hun leidinggevende over ambities. Hier valt dus veel te winnen als werkgever. 

Het is - vanuit goed en verantwoordelijk werkgeverschap - jouw taak om je medewerker te stimuleren en te begeleiden in het maken van keuzes die bijdragen aan doelen op de lange termijn. 

Ga daarom het gesprek aan om een slimme aanpak te realiseren, die aansluit op de behoefte van de medewerker. Dit levert jullie allebei zeer veel op, zelfs als het -helaas- uitdraait op afscheid nemen outplacement. RiseSmart biedt de tools om die gesprekken te voeren om gehoor te geven aan je medewerker.

Deze vragen kan je stellen om het gesprek te starten:

  • Kan en wil de medewerker nog mee in wat de markt van het bedrijf vraagt?

  • Passen de persoonlijke doelen van de werknemer (nog) bij de organisatie?

  • Welke competenties en vaardigheden moet hij of zij ontwikkelen om nu én later het werk te kunnen blijven uitvoeren? 

Een DI-traject slaagt alleen als de medewerker 100% centraal staat. Dus wanneer de werkgever niet óver, maar mét de medewerker praat.

zo werkt di via risesmart

Hoe ontwikkel je een beleid om je medewerkers zo lang mogelijk goed en naar wederzijdse tevredenheid te laten functioneren? Hoe beweeg je mee met de nieuwste ontwikkelingen binnen je branche? Samen met onze adviseurs en ons RiseSmart-programma ondersteunen we je daarin. 

Dit werkt als volgt: 

  1. intake.
    Tijdens een intake wordt in kaart gebracht wat jouw beeld is bij duurzame inzetbaarheid en wat jouw doelstellingen zijn.
  2. analyse.
    De huidige situatie schetsen met onze organisatie- en arbeidsmarktwaardescan en het in beeld brengen van de uitdagingen binnen je bedrijf.
  3. advies.
    Wat zouden lange- en kortetermijnoplossingen kunnen zijn en hoe ziet een mogelijke pilot er voor jouw organisatie uit?
  4. aanpak.
    Hoe krijgen we alle lagen binnen je bedrijf mee? Hoe implementeren we het plan en hoe voeren we het uit?
  5. implementatie.
    Wie doet wat, wie is verantwoordelijk en hoe lang hebben we ervoor?  In deze laatste stap kijken we hoe we onze doelstellingen behalen. 
  6. monitoring.
    We monitoren gedurende het traject continu om zo de opbrengst goed inzichtelijk te maken én tijdig bij te sturen.

een duurzaam inzetbare medewerker: 

  • gaat zelf proactief aan de slag;

  • zet resultaten uit coaching, scan(s) en trainingen doelgericht in;

  • gaat het gesprek aan met de leidinggevende over persoonlijke doelen;

  • voelt zich betrokken bij de organisatie en het team, stelt zich open op en stimuleert anderen;

  • maakt gebruik van opleidingen en loopbaancoaching om zich te oriënteren op een andere interne of externe functie;

  • geeft (al dan niet anoniem) feedback op team-, functie- of bedrijfsniveau die jou waardevolle informatie geeft over de inzetbaarheid van jouw medewerkers.

  • re-integratie 2e-spoor begeleidt medewerkers vanuit ziekte bij het vinden van een nieuwe baan bij een andere werkgever; 
  • outplacementtraject voor een overstap van een medewerker naar een nieuwe baan buiten jouw bedrijf.