Naast de financiële gevolgen zorgt de coronacrisis voor meer stress- en burn-outklachten bij je personeel. Een grote golf aan coronaburn-outs lijkt daardoor bijna niet te vermijden. Wat kan je als werkgever doen om een burn-out bij je werknemers te voorkomen? In deze blog lees je meer over de singalen en oorzaken van een burn-out en geven we je 10 praktische tips om uitval van je personeel te (helpen) voorkomen.

op deze pagina

burn-out is beroepsziekte nummer 1

Stress op het werk is beroepsziekte nummer 1. Volgens TNO loopt jaarlijks meer dan een miljoen mensen het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische aandoeningen. Uit recent onderzoek van Effectory blijkt bovendien dat 60% van de medewerkers door de coronacrisis een grotere kans op een burn-out heeft gekregen doordat de balans tussen werk en privé zoek is. 

Burn-out wordt gezien als een uitputtingsreactie van lichaam en geest ten gevolge van werkstress. Mensen met een burn-out omschrijven dit vaak als het leegraken van de accu, het voortdurend in een te hoge versnelling staan of het zo ver uitrekken van een elastiek tot het knapt. De klachten kunnen lang duren: van drie maanden tot meer dan een jaar.

signalen van een naderende burn-out

Een burn-out kun je vaak op voorhand zien aankomen. Sterker nog: collega’s, leidinggevenden, vrienden en familie merken een burn-out vaak sneller op dan de medewerker zelf. Door tijdig de signalen op te pikken kan het proces nog worden gestopt en zelfs omgedraaid. Waar kun je op letten?

  • lichamelijke signalen: in de aanloop naar een burn-out hebben mensen vaak heel weinig energie, slapen ze slecht en zijn ze heel vermoeid. Ook hebben ze vaak pijn aan rug, nek en schouders en zijn er problemen met maag en darmen

  • emotionele signalen: je medewerker kan prikkelbaar, gefrustreerd en angstiger zijn. Maar ook, vaker kwaad of zelfs agressief en minder zelfvertrouwen en motivatie hebben

  • mentale signalen: er zijn concentratiestoornissen, problemen met het geheugen, vermindering van de prestaties, minder relativeringsvermogen. Je medewerker heeft moeite om beslissingen te nemen of problemen op te lossen

  • verlies van zingeving: je medewerker heeft minder interesse om doelen te bereiken en verliest plezier in hobby's of het sociaal leven buiten het werk.

oorzaken van een burn-out

Een burnout ontstaat wanneer er geen goede afstemming is tussen de capaciteiten en/of behoeften van je medewerker enerzijds en de aard van het werk en/of het team anderzijds. Deze mismatch kan verschillende oorzaken hebben, zoals bijvoorbeeld:

  • te hoge werkdruk: er is een voortdurende druk om te presteren, een (te) hoge taaklast en/of de medewerker mist ervaring of capaciteiten
  • persoonlijke eigenschappen: perfectionisme, de lat hoog leggen voor zichzelf en anderen, geen 'nee' kunnen zeggen
  • gebrek aan controle en autonomie: de medewerker kan zijn werk niet zelf indelen, heeft geen beslissingsbevoegdheid of onduidelijke taken en verantwoordelijkheden of weinig toekomstperspectief
  • slechte werksfeer: gebrek aan verbinding met collega’s, gepest worden of  een slechte relatie met de leidinggevende
  • weinig waardering: een te lage financiële beloning, geen waardering voor (hard) werken
  • slechte balans tussen werk en privé: taken thuis en op het werk zijn moeilijk te combineren, ingrijpende gebeurtenissen thuis.

10 tips om een burn-out bij je werknemers te voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen. Let dus op bovenstaande oorzaken en heb zeker nu, in deze onzekere tijden, veel aandacht voor je medewerkers. Nog enkele tips:

  1. let op de werk-privébalans van je medewerkers: omdat er meer mensen thuiswerken is dat een flinke uitdaging, maar het is niet onmogelijk 
  2. neem de oorzaken van werkdruk weg waar mogelijk
  3. vergroot het werkplezier voor je medewerkers
  4. check bij je medewerkers of ze hun werk nog als betekenisvol ervaren
  5. geef voorlichting over burn-out en de signalen
  6. blijf investeren in de opleiding en ontwikkeling van je medewerkers
  7. investeer in innovaties die het werk lichter maken
  8. houd de lijnen kort: laat je medewerkers weten dat ze hun leidinggevende of HR-medewerker direct kunnen aanspreken bij eventuele klachten
  9. moedig beweging aan: stimuleer je personeel om aan hun gezondheid te werken
  10. verklaar privétijd en vakanties heilig: zorg dat medewerkers echt kunnen opladen.