Uit recent onderzoek blijkt dat zo’n 60% van de Nederlandse werknemers tijdens de coronacrisis geen goede balans tussen werk en ontspanning heeft. Of dit tot een golf aan burn-outs zal leiden, moeten we afwachten. Maar coronacrisis of niet: om burn-outs te voorkomen is het belangrijk dat je werknemers op tijd rust nemen van het werk. Waarom is rust nemen zo belangrijk? En hoe kan je dat als werkgever het beste en meest effectief doen? Je leest ‘t in deze blog. 

voldoende rust nemen is een must

Hoe drukker we het hebben, hoe minder rust we onszelf gunnen. Uitrusten is vooral iets wat we moeten ‘verdienen’: een luxe die we uitstellen tot het werk klaar is. Maar het werk is eigenlijk nooit af en drukke tijden rijgen zich vaak aaneen tot een chronisch tijdgebrek. Maar de praktijk is: hoe voller onze agenda, hoe meer pauzes we nodig hebben. 

Uit (steeds meer) onderzoek blijkt dat rust een grote invloed heeft op onze productiviteit en gezondheid. Of het nou een 5-minutenpauze is of een lange sabbatical is. Rust herstelt onze aandacht en motivatie, verbetert onze prestaties, bevordert de creativiteit, maakt ons efficiënter, is goed voor ons geheugen, houdt ons emotioneel stabiel, vermindert de kans op een burn-out, verlaagt onze bloeddruk en hartslag en maakt ons gelukkiger.

echt opladen: hoe doe je dat?

Het is dus belangrijk om rust te nemen, maar minstens zo belangrijk is hóe we dat doen. Want niet aan het werk zijn betekent niet automatisch dat we ook opladen. De Duitse sociologe Sabine Sonnentag onderzocht hoe we het beste opknappen van onze vrije tijd en ontdekte 4 factoren die belangrijk zijn om goed te kunnen opladen.

  1. mentale afstand: je even helemaal niet hoeven bezighouden met alles wat ‘moet’, zorgt ervoor dat je echt tot rust kunt komen. Dus geen werkmail en -telefoontjes en ook niet denken aan je werk. Hoe beter medewerkers daarin slagen in hun vrije tijd, hoe tevredener ze zijn met hun leven en hoe minder symptomen van psychische overbelasting ze hebben. 
  2. het gevoel van controle: hoe meer je zelf kunt kiezen hoe je je tijd, energie en aandacht besteed, hoe meer je ervan opknapt. Hoe heerlijk is het om een lege dag voor je te hebben, die je helemaal zelf kunt invullen zonder rekening te hoeven houden met wensen en plannen van anderen? 
  3. ‘mastery experiences’: uitdagende activiteiten waarbij je iets nieuws leert, leiden je af van de dagelijkse beslommeringen. Ook geven ze je het fijne gevoel dat je investeert in jezelf. Denk aan een taal leren, een berg beklimmen of een nieuwe hobby uitproberen.
  4. echt ontspannend zijn activiteiten die prettig én eenvoudig zijn. Dat kan een dagje Netflixen zijn, maar je kunt op je vrije dag ook een eind gaan hardlopen of fietsen. Alles is goed, zolang het maar niet voelt als ‘moeten’.

een goede werk-privébalans: wat kan je als werkgever doen?

Je medewerkers helpen bij het vinden van een goede balans tussen werk en privé kan op veel manieren. Een paar praktische tips:

  • let erop dat je medewerkers hun vakantiedagen niet ‘hamsteren’ maar gewoon gebruiken waar ze voor bestemd zijn: regelmatig afschakelen
  • ben alert op signalen van burn-out. Neem de negatieve signalen altijd serieus en onderneem actie bij ‘rode vlaggen’
  • werkplezier is de beste remedie tegen werkstress. Het leidt tot meer inzet, betrokkenheid en duurzame arbeidsverhoudingen. En dat leidt weer tot een beter team, een hogere productiviteit en minder ziekteverzuim 
  • zorg voor momenten van ontspanning op het werk. Het maakt niet uit wat: yoga of mindfulness, darten, tafelvoetbal of tafeltennis, gamen, een bordspel of een sportsessie. Kies een vorm van ontspanning die past bij de bedrijfscultuur en laat je medewerkers meebeslissen.