Werknemers zijn gelukkiger in hun werk als ze ervaren dat hun persoonlijke kwaliteiten en talenten het verschil maken en dat hun inzet bijdraagt aan een hoger doel, zo blijkt regelmatig uit onderzoek. Als jouw organisatie jouw medewerkers deze zingeving kan bieden, heb je als werkgever een belangrijke voorsprong - en dat is in deze tijd van schaarste op de arbeidsmarkt precies wat je wilt.

waarde toevoegen

Met name millennials vinden het belangrijk om deel uit te maken van iets wat ‘groter is’ dan zijzelf. Zij willen graag werken bij een organisatie die waarde toevoegt aan de wereld buiten hun eigen organisatie. Belangrijk daarbij is dat ze worden ingezet vanuit hun eigen talent en dat ze regelmatig terugkoppeling krijgen over hun zinvolle bijdrage. Gebeurt dat niet, dan ervaren ze het betekenisvolle aspect niet (meer) zo. 
Check dus regelmatig of jouw personeel nog steeds het gevoel heeft ergens aan bij te mogen dragen. Dat kan heel simpel door jouw personeel elk jaar te vragen: waarom werk je hier nog?

cultuur en missie maken het verschil

Uit het Randstad Employer Brand Research 2019 - dat in 32 landen onder meer dan 200.000 werknemers, werkzoekenden en studenten tussen 18 en 65 jaar wordt gehouden - blijkt dat voor 96% van de respondenten de bedrijfscultuur van hun werkgever een cruciale rol speelt bij de keuze om daar te willen (blijven) werken. En dat 76% van de werknemers die een sterke verbondenheid voelt met de waarden van het bedrijf geneigd is zijn of haar werkplek aan te bevelen aan anderen. 
Mensen kiezen graag voor een organisatie met een missie waarin ze geloven en waaraan ze zich willen verbinden. Daarom is het zo belangrijk te laten zien wat jouw missie als organisatie is, en hoe jouw medewerkers daaraan bijdragen. Wees daar dus transparant over, zodat de kandidaten die je wilt aantrekken precies weten wat je ze te bieden hebt.

meer tips en inspiratie