Medewerkers die een goede balans tussen werk en privé hebben, voelen zich gezonder, presteren beter en ervaren meer voldoening in het werk. Logisch dus dat veel werkgevers dit in de gaten houden en proberen te bevorderen. Maar er zijn nog veel meer voordelen, ook voor jouw employer brand bijvoorbeeld. In deze blog vind je de voordelen en tips voor een goede werk-privé balans.

de voordelen van een goede balans 

  • je maakt een betere kans toptalent aan te trekken. Het werven van potentiële nieuwe medewerkers wordt een stuk makkelijker als zij weten dat zij bij jouq organisatie zelf meer controle over de verdeling van hun werk en privé hebben. Met name millennials vinden dat erg belangrijk. 
  • je bent beter in staat om het talent te behouden dat je al in huis hebt. Medewerkers zullen namelijk eerder vertrekken als hun werkgever een negatieve invloed heeft op hun werk-privébalans. 
  • uit onderzoek blijkt dat werknemers met flexibele werktijden productiever zijn dan werknemers met standaard werktijden. Een van de redenen voor die hogere productiviteit en omzet is dat de medewerkers zich door flexibel werken energieker en gemotiveerder voelen. 
  • medewerkers zijn creatiever en innovatiever. Dat komt doordat ze de rust en ruimte hebben om een idee te kunnen uitbroeden of om zich te laten inspireren. Overwerkte werknemers daarentegen hebben juist moeite om 'outside the box' te denken.
  • het verzuim neemt af: als de verdeling tussen werk en privé niet evenwichtig is, eist dat een fysieke en mentale tol van je werknemers. En ongezonde werknemers zijn gegarandeerd vaker ziek.
  • het kunnen aantrekken van toptalent, de loyaliteit van jouw personeel en het verbeteren van jouw winst zijn allemaal bewijzen voor een sterk werkgeversmerk. Als je een goede balans tussen werk en privé bevordert, niet alleen in je beleid, maar ook in je acties, zal je bekend staan als een bedrijf dat goed voor zijn werknemers zorgt. 

bied keuzes aan

Het is overduidelijk: een goede werk/privébalans biedt te veel voordelen om er niet mee bezig te zijn. Maar de manier waarop medewerkers daarin slagen, verschilt van persoon tot persoon. Veel hangt ook af van de levensfase waarin jouw medewerkers zich bevinden. Denk maar aan het effect van het krijgen van kinderen, het volgen van een studie of de zorg voor zieke familieleden. Zorg er daarom voor dat jouw organisatie flexibiliteit en verschillende keuzemogelijkheden biedt. Geef jouw personeel ook de kans om hun wensen kenbaar te maken. 

werken op afstand

Uit onze Workmonitor Q1 2018 (Eng.) bleek al dat 82% van de mensen graag flexibel werkt omdat het hen in staat stelt controle te hebben over de verdeling tussen werk en privéleven. Hoewel uit ons onderzoek blijkt dat de meeste mensen (68%) tijdens de ‘normale’ werktijden op kantoor werken, is werken op afstand een belangrijke factor geworden. 44% van de ondervraagde professionals zegt dat de manier waarop ze werken verschuift van traditioneel (altijd op kantoor) naar flexibel (vanaf meerdere locaties en buiten standaardwerktijden).
Werken op afstand vermindert de kosten en tijd die gepaard gaan met woon-werkverkeer, waardoor werknemers meer activiteiten in hun dag kunnen passen. Jouw organisatie moet dan meer investeren in technologie om dit mogelijk te maken, zoals cloud computing, tablets, smartphones, social media, mobiele apps en web collaboration tools (hulpmiddelen om online te kunnen samenwerken). Maar de verhoogde productiviteit en het behoud van talent zouden deze investering ruimschoots moeten compenseren.

geef het goede voorbeeld

De nieuwe technologieën zorgen er dan wel voor dat we flexibeler en productiever kunnen werken, maar ze leiden er ook toe dat ons werk en privéleven steeds meer met elkaar vervlochten raken. Laat jouw managementteam daarom het goede voorbeeld geven. Wil je bijvoorbeeld dat jouw medewerkers tijdens hun vakantie niet kijken naar of reageren op e-mails, dan zullen jouw leidinggevenden dat ook niet moeten doen. Medewerkers kopiëren namelijk - bewust of onbewust - het gedrag van hun meerderen. Bespreek dit met jouw managementteam. Spoor hen aan om met hun teams te communiceren over het belang van en manieren om een goed evenwicht te vinden tussen hun werk en privéleven. Dit is de eerste stap om ervoor te zorgen dat jouw personeel echt loskomt van hun werk wanneer ze het kantoor verlaten.

en laat het (online) zien

Tot slot: als jouw werknemers tevreden zijn over de controle die ze zelf hebben over hun werk-/privébalans kan je daarmee jouw employer brand een flinke boost geven. Voordat toptalent een nieuwe baan aanneemt, kijkt het namelijk ook naar alle andere arbeidsvoorwaarden die hun eventuele nieuwe werkgever aanbiedt. Zorg er dus voor dat je dit (ook online) laat zien!