Van 12 t/m 15 november 2018 vindt de vijfde Week van de Werkstress plaats. De focus van deze week, die wordt georganiseerd op initiatief van het platform Op weg naar duurzame inzetbaarheid, ligt op preventie van werkstress en het vergroten van werkplezier. Daar geven we je graag een paar tips voor. Maar eerst even terug naar de basis: herken je werkstress bij jouw werknemers op tijd en wat zegt de wet over jouw rol als werkgever?

werkstress

Vaak denken we dat werkstress hetzelfde is als ‘te druk’ zijn: er moet te veel gedaan worden in te weinig tijd. Maar werknemers kunnen ook werkstress ervaren als ze:

dit zegt de wet over werkstress

In veel cao’s is werkstress een aandachtspunt - en niet alleen omdat het op dit moment beroepsziekte nummer 1 is. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werkgerelateerde psychische aandoeningen. 
De Arbowet, die sinds 1 juli 2017 is aangescherpt met het doel om uitval door ziekte en stress te voorkomen, verplicht werkgevers tot het maken en uitvoeren van een arbobeleid dat gericht is op preventie. Ook verwacht de wetgever van werkgevers dat zij een ziekteverzuimbeleid bepalen en uitvoeren, dat gericht is op het voorkomen van uitval (door o.a. stress) en ervoor zorgt dat zieke werknemers snel weer aan het werk kunnen.

3 tips om werkstress te voorkomen

  1. wees alert op signalen van werkstress bij jouw werknemers, zoals hoge verzuimcijfers, gemiste deadlines, veel overwerk, een groot aantal fouten en irritaties tussen werknemers. Deze zaken hoeven niet per se te wijzen op werkstress, maar kunnen wel een belangrijke indicator zijn. Schakel bij twijfel een arbodeskundige in. 
  2. maak van werkstress een herkenbaar en bespreekbaar onderwerp binnen jouw bedrijf. Wijs jouw werknemers op het inloopspreekuur bij de bedrijfsarts, bespreek het onderwerp regelmatig in werkoverleg en hang een prikbord op waar iedereen tips tegen stress op kwijt kan.
  3. check de arbocatalogus van jouw bedrijf op afspraken of maatregelen voor preventie van werkstress. Controleer ook of er in de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) rekening is gehouden met dit onderwerp.

3 tips voor meer werkplezier

  1. vier de successen! En doe dat vooral met elkaar. Het behalen van een mooi resultaat is het ideale moment om samen met jouw werknemers even stil te gaan bij wat goed gaat in jouw onderneming. Gegarandeerd dat ‘t een positieve prikkel en een flinke dosis motivatie geeft om lekker door te gaan
  2. maak van werkplezier, net als van werkstress, een herkenbaar en bespreekbaar onderwerp binnen het bedrijf. Zorg ervoor dat jouw werknemers durven aan te geven wat ze graag willen. Inventariseer wensen, investeer in de aangedragen ideeën en werk met elkaar samen aan oplossingen - of het nou gaat om de mogelijkheid om een dag thuis te werken, een gezondere lunch, bedrijfsfitness of meer groen op kantoor. 
  3. geef zelf het goede voorbeeld. Ben je bewust van het feit dat werknemers zich spiegelen aan jouw gedrag. Jouw eigen plezier in jouw werk inspireert de mensen om je heen. Laat zien en merken dat je het belangrijk vindt dat jouw medewerkers hun werk leuk vinden. En verdiep je oprecht in de zaken die jouw werknemers motiveren.

doe mee met de week van de werkstress 2018!

Het doel van de Week van de Werkstress is dat zo veel mogelijk organisaties preventie van werkstress op de agenda zetten door plezier op de werkvloer centraal te stellen. Er zijn allerlei activiteiten gepland die werkgevers en werknemers samen inspiratie geven voor meer plezier op de werkvloer, zoals de Werkplezier Top Tien en de Werkplezier Tour. Lees er hier meer over en doe mee!