Neelie Kroes brengt coderen naar de klas

publicatiedatum: 

Op alle Nederlandse scholen moeten leerlingen les krijgen in programmeren. Met die ambitie lanceert Neelie Kroes van StartupDelta het CodePact op 21 mei 2015 tijdens het Onderwijsfestival. De doelstelling van het CodePact is om 400.000 kinderen te onderwijzen in programmeren. In het CodePact nemen het bedrijfsleven en de overheid actie om les te geven in programmeren op het basis- en voortgezet onderwijs. Door bij kinderen vroegtijdig programmeervaardigheden voor coderen bij te brengen, wordt een kweekvijver voor toekomstig talent gecreëerd. Bovendien is het noodzakelijk dat Nederland zijn concurrentiepositie verstevigt, omdat in diverse buurlanden coderen inmiddels al een vaste plek heeft binnen het onderwijs.

“We hebben een ongekend tekort aan talenten die kunnen programmeren, waardoor onder andere start-ups niet aan het juiste personeel kunnen komen en onvoldoende kunnen groeien. CodePact maakt een verschil door 400.000 leerlingen deze vaardigheden vroegtijdig bij te brengen in de klas en daarbuiten”, aldus Neelie Kroes.

CodePact zorgt ervoor dat de leerlingen van nu straks aan de slag kunnen op de arbeidsmarkt waar de automonteur, de verwarmingsinstallateur en de app-bouwer allemaal moeten kunnen programmeren en over nieuwe, digitale vaardigheden moeten beschikken. Om te zorgen dat ieder kind die digitale vaardigheden opdoet, zijn er acht acties afgesproken, die het bedrijfsleven samen met het onderwijs oppakt. De voornaamste inzet is om alle leerlingen van groep 8 van de basisschool en van het eerste jaar op het voortgezet onderwijs de kans te geven om te leren programmeren, alsmede om kinderen logisch en gestructureerd te leren denken en te leren begrijpen hoe technologie werkt. Daarnaast committeren de partners in CodePact zich onder andere aan het leveren van software, trainingen en lesmiddelen die programmeerlessen faciliteren voor zowel leerlingen als onderwijskrachten en ouders.

CodePact is door StartupDelta gelanceerd tijdens het Onderwijsfestival van Like to Share en is ondertekend door Bomberbot, Codeforsu, CodeUur, ECP, gemeente Amsterdam, Google, IBM, Inspiring Fifty, Like to Share, Microsoft, Malmberg, NederlandICT, Oracle, Q42, Randstad en VHTO. In de zomermaanden van 2015 wordt het CodePact verder uitgebouwd met nieuwe partners en een concreet actieplan. Bij de start van de Codeweek op 10 oktober 2015 wordt het actieplan gepresenteerd.

vragen van media? 

Journalisten met vragen over Randstad Nederland, persberichten of onderzoek kunnen contact opnemen met:

 

Joost Heeroma

Joost Heeroma
Sr. Communicatiemanager / Woordvoerder

T 020 569 13 02