Kansen vergroten voor jongeren in techniek in Noord-Holland

Stichting Leer Werken in de Techniek en Randstad slaan handen ineen

Diemen, 28 mei 2013 – Jongeren in Noord-Holland die een technische opleiding volgen, krijgen binnenkort extra steun op zoek naar werk. De
Stichting Leer Werken in de Techniek (Stichting LWT) en Randstad slaan vanaf vandaag de handen ineen om meer jongeren naar werk te begeleiden. De technische sector zit weliswaar te springen om personeel, maar de aansluiting tussen opleiding en werk kan beter. De samenwerking tussen Randstad en Stichting LWT moet de instroom eenvoudiger en beter maken.

Stichting LWT is een samenwerkingsverband van toonaangevende technische bedrijven die meer jongeren wil enthousiasmeren voor techniek. Dit doet zij door de opleidingen in samenwerking van het ROC Nova College af te stemmen op de behoefte van bedrijven in de regio. Robert Hendriks, voorzitter Stichting LWT: “Via deze samenwerking willen wij de kwaliteit van de opleidingen nog verder bevorderen. Dankzij een grondig voortraject ontstaat een betere aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt. Ook het Nova College steunt deze gedachte. Uiteindelijk is alles er op gericht om jongeren aan een goede baan te helpen. Liefst bij een van onze aangesloten bedrijven en als dat niet lukt ergens anders. Ook daar komt de kracht van Randstad goed van pas. Zij weten de weg op de arbeidsmarkt. Dit vergroot kansen voor jongeren.” Peter Feld, directeur Randstad Techniek vult aan: “Wij merken dat de vraag aantrekt. Om in deze vraag naar technisch personeel te kunnen voorzien, schenken wij nog meer aandacht aan opleidingstrajecten van de Randstad Vakschool en aan dit soort samenwerkingsverbanden.”

klaarstomen voor arbeidsmarkt

Randstad gaat leerlingen van de mbo-opleidingen Operationele Techniek, Werktuigbouwkunde en Elektrotechniek van de onderwijsinstelling testen op hun capaciteiten en via sollicitatietrainingen klaarstomen voor de arbeidsmarkt. Na een succesvolle opleiding begeleidt Randstad jongeren ook naar een baan. Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt Randstad Nederland: “Wij zijn er van overtuigd dat de arbeidsmarkt vraagt om een grotere wederzijdse betrokkenheid en vervlechting van onderwijs en het bedrijfsleven. Zo krijgen jongeren ook zicht op de gevolgen van hun beroepskeuze in termen van kansen op de arbeidsmarkt. Techniek is een kansrijke sector. Met een technische opleiding op zak bezitten studenten een geweldige startkwalificatie, omdat de markt er immers om vraagt. Wij zetten graag onze jarenlange kennis en ervaring in om dit mooie initiatief kracht bij te zetten en jongeren verder te helpen. In het schooljaar 2013/2014 willen wij meteen al 100 leerlingen testen op persoonlijkheid, capaciteiten en technisch inzicht. Niet alleen om de vakinhoudelijke kant te ontwikkelen, maar ook de werknemersvaardigheden die nodig zijn in een dynamische arbeidsmarkt. Dat wil zeggen de mate waarin iemand zelfvertrouwen heeft, creatief, nieuwsgierig en klantgericht is. We willen daarmee gelijk een goede basis leggen voor de toekomst.”