Wie denkt dat onboarding een sjiek woord is voor het inwerken van nieuwe medewerkers heeft het mis. Ontdek hoe jouw employer branding strategie nóg succesvoller kan zijn

wat is onboarding?

De basis van het begrip ligt in de luchtvaart: voordat je in jouw vliegtuigstoel zit en de stem van de piloot je welkom aan boord heet, heb je al een heel traject doorlopen - te beginnen met het kiezen van de luchtvaartmaatschappij en het boeken van je ticket. Als de voorbereiding goed verlopen is, is de kans groot dat jouw reis een succes wordt. 

Onboarding in HR-land, binnen organisaties, gaat over succesvol en gelukkig worden op een nieuwe werkplek. En dat gaat natuurlijk veel verder dan een stevige handdruk op de eerste werkdag, uitleggen waar de koffieautomaat staat en een voorstelrondje over de afdeling. Onboarding is jouw nieuwe medewerkers alle kennis, middelen en mogelijkheden bieden die ze nodig hebben om insiders te worden in jouw organisatie. Uiteraard zit er een praktische kant aan - zonder toegangspas, computer en mobieltje kom je nergens. Maar onboarding gaat vooral ook over de bedrijfscultuur, de visie en missie van de organisatie, de samenwerking met collega’s, het sociale netwerk en talentmanagement. Succesvolle onboarding zorgt voor de complete integratie van nieuwe medewerkers in jouw organisatie.

hoe werkt het?

Onboarding is een traject dat, om succesvol te zijn, stevig verankerd moet zijn in de organisatie. Veel bedrijven hanteren de volgende 4 C’s om in kaart te brengen wat nieuwe medewerkers moeten leren over hun nieuwe werkplek: 

  1. compliance: 
    Wat zijn de basisregels binnen de organisatie? Dit zijn de wettelijke regels, maar ook de afgesproken regels voor bijvoorbeeld ziekmeldingen, omgangsvormen en gedrag, veiligheid en vertrouwelijkheid.
  2. clarification: 
    Wat is de rol van de nieuwe medewerker? Wat wordt er van hem verwacht en wat mag hij van de organisatie verwachten?
  3. culture: 
    Wat zijn de missie, visie, normen en waarden van de organisatie? Het is belangrijk dat iedere medewerker doordrongen is van de formele maar ook de informele aspecten van de bedrijfscultuur. 
  4. connection:
    Hoe zit de sociale structuur van de organisatie in elkaar en van welke netwerken moet de nieuwe medewerker deel gaan uitmaken?

In de praktijk zijn er verschillende fases van onboarding:

  1. preboarding (sollicitatieperiode): 
    In deze fase bepaalt de werkgever welke kennis en vaardigheden de kandidaat moet hebben om een goede match te zijn met de organisatie.
  2. eerste werkdag: 
    Vlak voor en na de start van de nieuwe medewerker worden vooral praktische zaken geregeld (computer, mobiel, visitekaartjes, personeelsadministratie).
  3. sociale introductie: 
    De collega’s zijn voorbereid op de komst van de nieuwe medewerker en het inwerktraject is startklaar, inclusief de afspraken met sleutelpersonen en vergaderdata.
  4. inwerkperiode: 
    De werknemer maakt zich het werk eigen, wordt steeds zelfstandiger, bouwt routinevaardigheden op en weet duidelijk wat er van hem wordt verwacht.
  5. integratie (na inwerkperiode): 
    De werknemer is volledig geïntegreerd, neemt initiatief en voelt zich betrokken bij de organisatie.

Elke fase dient een ander aspect van onboarding en hoe lang elke fase duurt, verschilt per bedrijf. Sommige organisaties vinden drie maanden genoeg, andere nemen minimaal een jaar de tijd. 

wat levert onboarding op

Door nieuwe medewerkers goed te laten landen in de organisatie, weten ze sneller wat hun rol is, voelen ze zich meer betrokken en voelen ze zich eerder thuis. Dat is fijn voor hen maar het levert je ook deze belangrijke voordelen op:

  • hogere productiviteit: 
    Doordat medewerkers hun weg snel kunnen vinden en alle ondersteuning krijgen die ze nodig hebben, zijn ze eerder volledig productief
  • minder verloop: 
    Onboarding die al begint bij de werving (preboarding) draagt bij aan een bewuste(re) keuze van kandidaat en werkgever voor elkaar
  • meer betrokkenheid, beter cultuurbesef:
    Medewerkers die zich thuis voelen bij jouw organisatie en bedrijfscultuur verzuimen minder vaak, leven de regels en afspraken beter na en blijven langer in dienst.

meer weten over employer branding

Wil je meer informatie over het belang van jouw werkgeversimago in de strijd om talent op de arbeidsmarkt? Of wil je zelf aan de slag met het (verder) ontwikkelen van jouw employer brand? Bekijk dan onze artikelen over employer branding.