wat zijn secundaire arbeidsvoorwaarden?

Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn de beloningen die je als werkgever afspreekt met medewerkers bovenop het salaris. Er zijn verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals: vakantiedagen of een reiskostenvergoeding. En die zijn belangrijk, want op de huidige, krappe arbeidsmarkt verwachten medewerkers meer dan alleen een goed basissalaris. 

Door mooie secundaire voorwaarden te bieden laat je zien dat je je als organisatie inzet voor goed werkgeverschap. En dát is waar nieuw talent naar op zoek is.

31 voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden

Het bieden van aantrekkelijke voordelen is dé manier om nieuw personeel te vinden. Maar ook om de productiviteit onder je medewerkers te verbeteren en ze te motiveren zich in te zetten voor hun werk. Zie hieronder een aantal voorbeelden van secundaire arbeidsvoorwaarden:

gezondheid

Vind je vitaliteit en gezondheid op de werkvloer belangrijk als werkgever? Stimuleer dit dan zoveel mogelijk! Ga wandelend vergaderen of zorg voor gezonde lunches. Benieuwd naar andere voorbeelden? Wij hebben er een aantal op een rij gezet:

  1. Een verzorgde lunch op werk

  2. Gratis fruit

  3. Goede drankvoorziening, zoals koffie of thee

  4. Wandelpauzes

  5. Sportieve teamuitjes

  6. Vergoeding sportschoolabonnement

  7. Vitaliteitsprogramma

ontwikkeling

De groei van medewerkers is belangrijk voor zowel werkgevers als medewerkers. Wanneer er binnen het bedrijf voldoende ontwikkelingsmogelijkheden zijn, zullen medewerkers minder snel van baan wisselen. Dit is een goede manier om talent langer te behouden. Voorbeelden van ontwikkelingsmogelijkheden zijn:

  1. Een extern opleidingsbudget

  2. Interne opleidingsmogelijkheden

  3. Persoonlijke training en coaching

financieel

Tegenwoordig is er meer dan een fijn salaris nodig om personeel aan te trekken. Met financiële extra’s onderscheid je je van andere organisaties en draag je bij aan je employer brand. Denk aan:

  1. Een reiskostenvergoeding (voor een vervoermiddel naar keuze)

  2. Pensioenregeling

  3. Overwerktoeslag

  4. Telefoonvergoeding

  5. Dertiende maand of prestatiebonus

  6. Een (betaalde) sabbatical

  7. Thuiswerkvergoeding

  8. Winstdeling

werkomgeving

Je werknemers spenderen een groot gedeelte van hun week op kantoor. En aangezien de werkomgeving het werkplezier en het geluk van medewerkers beïnvloedt, wil je het zo aantrekkelijk mogelijk voor ze maken. Zet daarom een stap extra en zorg bijvoorbeeld voor:

  1. Een goed binnenklimaat

  2. Luchtzuiverende planten

  3. Spelmogelijkheden op kantoor (pingpongtafel, tafelvoetbal)

  4. Ergonomische werkplekken (zit-sta bureaus)

  5. Laptopregeling

  6. Teamuitjes en gezellige borrels

werk-privébalans

De verhouding tussen werk en privé is voor iedere medewerker anders. Om een fijne balans te stimuleren, zijn er voordelen die je aan medewerkers kunt bieden. Een aantal voorbeelden zijn:

  1. Flexibele werktijden

  2. Thuiswerk mogelijkheden

  3. Betaald vaderschapsverlof en langer betaald zwangerschapsverlof

  4. Een ruim aantal vakantiedagen

  5. Nationale feestdagen inruilen voor niet-nationale feestdagen

  6. Budget voor het inrichten van een thuiswerkplek

  7. Verhuistijd of vergoeding

secundaire arbeidsvoorwaarden en employer branding

Door de krapte op de arbeidsmarkt groeien de wensen van potentiële werknemers als het gaat om secundaire arbeidsvoorwaarden. Daarom is het belangrijk om je als organisatie te onderscheiden in wie je bent, wat je te bieden hebt en hoe je je presenteert. Met aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden versterk je je employer brand en trek je nieuwe potentiële medewerkers aan. En bovendien zorg je dat bestaande werknemers meer werkplezier hebben en langer bij je blijven werken.

zelf aan de slag met je employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu het employer brand onderzoeksrapport. In dit onderzoek vind je handige tips om je werkgeversmerk verder te ontwikkelen, interessante praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research 2023.