Marlieke van de Laar, Manager HR en Ursula Pooters, Adviseur Arbeidsmarkt & Recruitment, hadden de award niet verwacht. “Oprecht. Onze methoden zijn namelijk niet übercool, onze aanpak is niet extreem vernieuwend”, nuanceert Van de Laar direct. “Wel kijken we secuur naar het beeld dat wij in al onze uitingen uitdragen. We zijn scherp op ons profiel, op wat het werk in dit park van mensen vergt. Daarnaast zijn we zuinig op onze medewerkers – willen we altijd weten hoe ze in hun vel zitten en hoe we ze kunnen laten groeien in hun werk. De optelsom van dat alles levert succes op. Daar zijn we heel trots op.”

De definitie van dat succes? Een zorgvuldig samengestelde stabiele ‘work force’ van mensen, een mix van talenten die elke dag weer enthousiast poortjes openen, maaltijden bereiden, ijsjes serveren, werken aan veiligheid, aan de IT-voorzieningen van het bedrijf en alles wat er nog meer komt kijken om de Efteling soepel te laten draaien. Dat alles maakt de Efteling één van de grootste en meest gewilde werkgevers in de regio.

‘op krachten komen’

Het medewerkersbestand was in de lockdowns wat uitgedund, de Efteling moest weer ‘op krachten komen’. “We hadden te maken met uitstroom van medewerkers die beseften dat er buiten het park ook genoeg werk is. Ook moesten onze medewerkers na die periode van stilte weer wennen aan prikkels, muziek en werkdruk. We moesten als Efteling zorgen dat we weer die aantrekkelijke werkplek zijn die we altijd al waren.” 

Hoe ziet die werkplek er uit? Ursula Pooters: “Lang niet elke medewerker bestuurt attracties, er is veel meer te doen. De Efteling is vooral ook een horecabedrijf waar mensen hard werken en lang op de been zijn. In heel Nederland was de horeca tijdens en na de pandemie niet populair en veel mensen gingen in een andere sector werken; de vraag was hoe wij ons toch weer als aantrekkelijke werkgever kunnen presenteren.” Dat is intussen wel gelukt: er werken bij het park in de zomermaanden ruim 3.100 mensen, oproepkrachten en vaste medewerkers samen, in de winter iets minder. Marlieke stelt tevreden vast: “Ze hebben ons weer weten te vinden.” 

“doen waar ze gelukkig van worden”

Waar komt die Efteling-medewerker elke dag zijn of haar bed uit? Marlieke: “Niet per se voor het salaris. We bieden een redelijk loon volgens de horeca CAO en daarnaast vele extra’s. Zo krijgen alle collega’s onder andere een gratis Efteling abonnement en bieden we volop mogelijkheden op het gebied van leren & ontwikkelen. Collega’s doen hier waar ze gelukkig van worden. Ons employer brand: wij zijn, vinden wij, de meest inspirerende werkgever van Nederland. Het is een unieke plek, waar je dingen kunt doen die alleen hier kunnen. Loop de achtbaan door van Joris en de Draak, start de attractie op, check de veiligheid voordat het park open gaat. Als IT’er maak je een app die bezoekersstromen in kaart brengt en wachttijden zichtbaar maakt. Opnieuw: dingen die je alleen bij de Efteling kunt doen en dan ook nog in een unieke omgeving!” 

De propositie naar aspirant-medewerkers is in de loop van de jaren iets veranderd. ‘Alles voor de gast’, kortom de gast een leuke dag bezorgen, maakte plaats voor ‘Alles voor jou’, met werkplezier als belangrijke trekker. Marlieke: “Voor veel medewerkers is het buiten werken zeer aantrekkelijk. Voor anderen is onze cultuur om veel dingen te vieren belangrijk. Zij willen geen enkel Efteling-feestje missen – en dat zijn er nog al wat. Werkplezier kan bij ons ook zijn: vrienden maken, unieke dingen meemaken, in een bijzondere omgeving werken. Er wordt hier ontzettend veel gelachen, dat gaat vanzelf.”

veel kunnen leren

Een aandachtspunt voor de komende tijd is ‘vakmanschap’ en de belofte dat medewerkers bij de Efteling veel kunnen leren. Ursula: “Medewerkers kunnen bij ons groeien, in dezelfde functie of in een nieuwe. Bijbaners hebben – net als alle andere collega’s – toegang tot gratis online trainingen en assessments. Collega’s die op basis van vaste uren bij de Efteling werken, ontvangen na (één jaar) jaarlijks een persoonlijk ontwikkelbudget van €500. Dit budget mogen ze inzetten voor een opleiding of training naar keuze die bijdraagt aan hun professionele ontwikkeling.” 

Wat is er nog meer te zeggen over de Efteling-cultuur? “Bij het formuleren van onze Employer Value Proposition kwamen we er achter dat wij bij de Efteling vrij eigenwijs zijn. Iedere medewerker doet op zijn manier zijn best, met een eigen stijl, bijvoorbeeld in de wijze van begroeten van gasten. Die vrijheid en eigenwijsheid is aantrekkelijk en waardevol, merken wij.”

Hoe brengt de Efteling dat alles over op toekomstige medewerkers? Niet met dure of fancy wervingsmiddelen, dat moet volgens de HR-verantwoordelijken duidelijk zijn. Ursula: “Heel simpel: We vertellen wat we doen én doen wat we vertellen. We zijn met onze middelenmix waar de doelgroep is, die trouwens varieert van ‘16 jaar en op zoek naar een bijbaan’ tot ‘60+’. We laten ons bijvoorbeeld zien op vacaturesites, op social media (instagram: @werkenbijefteling.com ) en met andere, wat meer traditionele middelen. Je komt de Efteling tegen op scholen, met posters en op open dagen. Ook op de toiletten op het park word je gewezen op de mogelijkheid om bij de Efteling te komen werken.”

socials: letten op de tone of voice

Daarbij: “We letten scherp op de tone of voice, die is bij scholieren toch anders dan bij oudere medewerkers die net zo welkom zijn. Op instagram laten we graag medewerkers zien die aan het werk zijn. Daarbij zijn we zorgvuldig: we willen niet te veel zicht geven op het werk achter de schermen; dat zou bij jonge gasten die de post ook zien de betovering en beleving kunnen schaden. Maar we laten wel zien wat het werk écht inhoudt.” 

Een rationele ‘voeten op de vloer’ aanpak dus, met focus op dingen die werken. Zo werkt de Efteling nauw samen met mbo’s en hbo’s in de regio, waarbij jaarlijkse vele tientallen stageplaatsen beschikbaar zijn. Ursula: “We kiezen onze samenwerkingspartners in het onderwijs met zorg en bouwen vervolgens samen aan een duurzame samenwerking. Hierbij is het belangrijk dat de samenwerking voor zowel student, onderwijsinstelling als de Efteling waardevol is. Studenten leren bij ons in praktijk van de allerbeste vakspecialisten. De Efteling is het verlengstuk van de opleiding, waar je opgedane (theoretische) kennis omzet naar de praktijk. We zien dat veel stagiaires na hun stage bij ons blijven voor een bijbaan. Ook komt het voor dat stagiaires na hun opleiding ervaring elders opdoen en de weg naar de Efteling na een aantal jaar weer weten te vinden, omdat hun stage-ervaring destijds zo positief was.”

Hoe houdt de HR-afdeling de beste medewerkers blij en het verloop laag? “Je blijft hier omdat je je hart hebt verloren aan de Efteling. Omdat je je werk leuk vindt. Daarnaast hebben we een performance management cyclus, om medewerkers te laten groeien. We zorgen er ook voor dat er altijd iets leuks gebeurt. Dat doen we bewust tijdens het seizoen, om ook tijdens de drukke maanden de medewerkers te motiveren.” 

pro-actief zoeken naar signalen

De HR-afdeling is zuinig op die medewerkers en gaat pro-actief op zoek naar mogelijke bronnen van ongenoegen, stress en – op den duur – uitval. “We proberen met onze leidinggevenden actief de vinger aan de pols te houden, op zoek naar signalen van zaken die het werkplezier belemmeren. Is de werkkleding in orde, kloppen de uren en de planning, hoe gaat iedereen met elkaar om op de werkvloer? De signalen nemen we serieus. Niet om te pamperen, maar als betrokken werkgever.”

De inspanningen van Marlieke, Ursula en hun HR-collega’s leveren blije, loyale medewerkers op. Marlieke: “Daar hebben we er veel van. Ik ken er genoeg die al heel lang bij ons werken. Zij zijn in staat mooie verhalen te vertellen over het werken in het park. Ze hebben een mening, moeten soms wennen aan verandering, maar denken altijd opbouwend mee. Het zijn onze ambassadeurs, typische Efteling-medewerkers. Hun verhaal heeft impact.”