Je merk als werkgever (je ‘employer brand’) is cruciaal voor je succes op de arbeidsmarkt. Een bekend en positief employer brand maakt namelijk hét verschil in het beeld dat je huidige en toekomstige medewerkers van jou hebben ten opzichte van de concurrentie. En dat is geen overbodige luxe op de weer krapper wordende arbeidsmarkt. 

wat heb jij, als werkgever, (nieuwe) medewerkers te bieden?

Een sterk werkgeversmerk gaat over hoe je als werkgever wordt gezien (door toekomstige medewerkers) en ervaren (door je huidige medewerkers). Dat beeld - of imago - van jou als aantrekkelijke werkgever wordt vooral bepaald door wat jij je medewerkers te bieden hebt: je employee value proposition (EVP)
Die propositie gaat veel verder dan een goed salaris en dito arbeidsvoorwaarden, groeikansen, een goede werk/privé-balans of een prettige werksfeer. Steeds meer werkenden/werkzoekenden vinden het namelijk ook belangrijk dat ze hun tijd, betrokkenheid en skills inzetten voor een organisatie die:

  • oprecht, transparant en eerlijk is
  • normen en waarden heeft die zij ook delen
  • medewerkers de mogelijkheid biedt om zich een belangrijk onderdeel te voelen van een groter geheel (een gemeenschappelijk doel) maar tegelijkertijd hun eigen identiteit kunnen behouden.

in 10 stappen naar een sterk werkgeversmerk

Employer branding gaat over authenticiteit: hoe geef jij je (toekomstige) medewerkers een eerlijk, echt en origineel beeld van jou als werkgever, waarin ze zichzelf kunnen herkennen? 
Dit 10-stappenplan helpt je op weg naar een sterk werkgeversmerk.

1. bepaal waar je nu staat

De eerste stap naar een sterk werkgeversmerk is het krijgen van inzicht in je huidige positie. Ga online en ontdek wat (ex-)medewerkers over je zeggen (bijvoorbeeld op deze website). Je (ex-)medewerkers zijn voor anderen vaak een belangrijke informatiebron want zij bieden een uniek inkijkje in hoe het is om te werken bij jouw bedrijf. 

tip:

Maak een SWOT-analyse en kom erachter wat de sterke en zwakke punten van je organisatie zijn. Je sterke kanten geven de richting aan voor het bepalen van de koers van je bedrijf. En de zwakke kanten van je bedrijf zijn kansen: pak ze aan, en je voorkomt dat je toekomstige reviews negatief zijn.

2. luister naar je medewerkers

Vraag je medewerkers (op alle niveaus in je bedrijf) hoe zij jou als werkgever zien en ervaren. De dingen die zij belangrijk vinden, kun je gebruiken als basis voor het creëren van een aantrekkelijk(er) employer brand. Het gesprek met je medewerkers kan je ook helpen om te ontdekken waar je nog iets kunt verbeteren.

tip:

Praat met je mensen en zorg dat je weet waarom ze zich tot je bedrijf aangetrokken voelen en waarom ze graag deel uitmaken van de ‘familie’. Door regelmatig tevredenheidsonderzoeken onder je medewerkers te houden, krijg je veel informatie over hoe je bedrijfscultuur wordt ervaren. 

3. analyseer de sterke kanten van je concurrenten

Kijk om je heen op de arbeidsmarkt. Waarom zijn bepaalde werkgevers populairder bij werkzoekenden en medewerkers dan anderen? Het loont de moeite om te onderzoeken wat hun ‘geheime wapen’ is. 

tip:

Veel werkgevers hebben meestal alles al in huis voor het creëren van een sterk werkgeversmerk. Vertrouw op je kwaliteiten, maar zorg dat je er wel achter komt wat werken in jouw bedrijf aantrekkelijk maakt.

4. laat je inspireren door anderen

Er is online veel informatie beschikbaar waarmee je je voordeel kunt doen om jouw werkgeversmerk te verbeteren (kijk hier bijvoorbeeld). Je hoeft het wiel echt niet zelf opnieuw uit te vinden. Laat je door andere organisaties inspireren - maar blijf jezelf. 

tip:

Download het Randstad Employer Branding Research 2021. Daarin lees je wat ruim 13.000 respondenten tussen de 18 tot 65 jaar in Nederland vinden wat een werkgever aantrekkelijk maakt.  

5. formuleer je eigen, unieke verhaal

Als je aan de slag gaat met employer branding, zijn twee dingen belangrijk: vertel jouw unieke verhaal en maak het waar. Wees niet te bescheiden, want wat in jouw organisatie gewoon wordt gevonden, kan heel bijzonder zijn. Formuleer de sterke eigenschappen van je bedrijf ‘stevig’ op de wervingssites, maar let er wel op dat je kunt waarmaken wat je belooft. 

tip:

Geloofwaardigheid is essentieel. Prima om je organisatie van haar beste kant te laten zien als je een vacaturetekst opstelt maar vertel wel het eerlijke verhaal en verkoop geen gebakken lucht.

6. ontwikkel een strategie

Een sterk werkgeversmerk neerzetten is geen eenmalige marketingactie: het is een totaalpakket voor de lange termijn. Jouw employer brand moet in lijn zijn met jouw corporate brand en passen bij de normen, waarden en missie van jouw organisatie. Ook moet je beleid toekomstbestendig zijn: dat betekent dat het moet kunnen meegroeien met de ontwikkelingen die je bedrijf op langere termijn doormaakt.

tip:

Betrek mensen van alle afdelingen en niveaus bij de ontwikkeling van je employer brand strategie, voor een maximale samenhang en verbinding binnen je bedrijf. Jouw medewerkers weten immers als geen ander waarom ze voor jou als hun werkgever kiezen.

7. lanceer je employer brand strategie intern

Je eigen medewerkers zijn de beste beoordelaars van jouw employer branding strategie. Neem hun mening serieus en gebruik de feedback die ze je geven om je strategie aan te scherpen.

tip:

Zorg dat je werkgeversmerk op de agenda staat (en blijft staan) van het reguliere werkoverleg in je bedrijf. Je wilt namelijk altijd weten wat je medewerkers vinden en dat kan het beste door het ze regelmatig te vragen.

8. geef je werkgeversmerk (extra) bekendheid extern

Social media zijn een prima platform om bekendheid aan jouw (verbeterde) employer brand te geven. Geef je medewerkers alle ruimte om online hun eigen verhaal te delen, op de manier die zij willen. De kans is groot dat die verhalen een goed beeld geven van de waarden die jullie in de organisatie delen en de toekomstige medewerkers die je zoekt zullen aanspreken. 

tip:

Deel en (her)post content in social media om online interactie op gang te brengen. Let er wel op dat social media een keerzijde hebben: mensen hebben het snel door als het verhaal dat je wilt overbrengen niet overeenkomt met de werkelijkheid. 

9. heb geduld

Verwacht niet meteen resultaat van je inspanningen om je werkgeversmerk goed (of beter) neer te zetten. Je kunt de realiteit binnen je bedrijf - of het beeld dat anderen ervan hebben - niet van de ene op de andere dag veranderen. 

tip:

Succesvolle bedrijven investeren al jaren in hun employer branding en zien de voordelen daarvan geleidelijk toenemen. Besef dat het hier gaat om de lange termijn maar ben blij met elk succes dat je boekt. 

10. meet de resultaten en stel je doelen eventueel bij

Je employer brand moet in beweging blijven om effectief te zijn. Zeker in de strijd om talent op de arbeidsmarkt. Evalueer regelmatig of je imago als werkgever nog aansluit bij de wensen van de kandidaten die je wilt aantrekken. En aarzel niet om aanpassingen te doen als het nodig is.

tip:

Volg het nieuws, onze tips en de praktijkcases die je helpen jouw employer brand te versterken. 

aan de slag met je eigen employer brand?

De resultaten van het Randstad Employer Brand Research 2021 helpen je een (aangescherpte) employer branding-strategie voor jouw bedrijf te ontwikkelen. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!