De krappe arbeidsmarkt zorgt ervoor dat werknemers het voor het kiezen hebben. Er zijn volop vacatures, en werkgevers proberen kandidaten over te halen met hoge salarissen, aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden en mooie carrièrekansen. Die kandidaten kunnen echter ook jouw werknemers zijn. Hoe voorkom je dat zij overstappen naar een ander bedrijf waar het totale pakket aantrekkelijker lijkt? En hoe zorg je ervoor dat ze graag bij jouw organisatie blijven? Inzicht in de redenen om weg te gaan óf te blijven, kan helpen bij jouw retentiebeleid.  

employer brand research 2018

Uit het wereldwijde Employer Brand Research 2018 van Randstad blijkt dat gemiddeld een op de vijf werknemers in Nederland vorig jaar van baan is gewisseld en 25% dat nog van plan is. Veel werknemers denken dat een echt aantrekkelijke verandering vooral bij een andere organisatie te vinden is (17%). Van nieuwe mogelijkheden in de bestaande organisatie wordt kennelijk weinig verwacht: slechts 6% van de werknemers verwacht in de huidige werkomgeving een uitdaging te vinden.  

top 5 redenen om weg te gaan

De top 5 factoren om bij de huidige werkgever weg te gaan:

  1. onvoldoende uitdagingen
  2. beperkte doorgroeimogelijkheden
  3. weinig erkenning/beloning
  4. te lage vergoeding
  5. te lange reistijd

De belangrijkste reden, genoemd door de helft (50%) van de respondenten, is gebrek aan uitdaging en voldoening. Veel genoemd worden ook het ontbreken van doorgroeimogelijkheden (41%) en het gebrek aan erkenning/waardering (39%). Slechts 25% noemt een te lange reistijd voor het woon-werkverkeer. Vertrekfactoren bij mannen zijn vooral salaris en voorwaarden (32%), en vrouwen willen weg als er onvoldoende uitdaging is (52%).

top 5 redenen om te blijven

De top 5 factoren om bij de huidige werkgever te blijven zijn:

  1. aantrekkelijke voorwaarden
  2. werkzekerheid
  3. uitdaging 
  4. werkplezier 
  5. een fijne plek in de buurt

Tevredenheid over salaris en arbeidsvoorwaarden zijn dus belangrijk, op de voet gevolgd door werkzekerheid, een interessante baan én werkplezier. Sterk leiderschap/management (9%), de laatste technologieën (6%) en diversiteit en inclusiviteit (8%) bungelen onderaan de lijst van factoren om te blijven.
Factoren om te blijven zijn voor mannen vooral het salaris, en voor vrouwen de goede locatie van de werkplek en de goede werksfeer. Hoger opgeleiden blijven als de werkinhoud interessant is.

voorkomen is beter dan uitzwaaien 

Natuurlijk kan je niemand tegenhouden om bij jouw bedrijf weg te gaan. Maar als je weet wat voor jouw werknemers belangrijk is, kan je toekomstig vertrek misschien voorkomen. Vraag jouw werknemers daarom naar hun beweegredenen om wel of niet bij jouw organisatie te blijven. Bied je hen voldoende salaris, uitdaging en doorgroeimogelijkheden? Wat verstaan jouw medewerkers onder aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en wat moet je veranderen om hen meer werkplezier te geven? Weten wat je aantrekkelijk maakt als werkgever is een belangrijke troef in de strijd om talent op de arbeidsmarkt.

zelf aan de slag met jouw employer brand

De resultaten van Randstad Employer Brand Research 2020 kunnen zeer nuttig zijn om voort te bouwen op een aangescherpte employer branding-strategie voor jouw bedrijf. Download dan nu het employer brand onderzoeksrapport. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!

download nu het onderzoeksrapport >