Hoe voorkom je dat je medewerkers overstappen naar een andere werkgever en hoe zorg je ervoor dat ze graag bij jouw organisatie blijven? Vooral nu Generatie Z - de jongste generatie werkenden - de arbeidsmarkt betreedt, is het een uitdaging om te zorgen voor eenheid en verbondenheid in je organisatie. Als je weet waarom je medewerkers vertrekken of juist blijven, weet je ook wat zij van jou, als werkgever, verwachten. Die informatie kan je - zeker in de huidige arbeidsmarkt - helpen om een verbindend werkgever te zijn én te blijven.

top 5 oorzaken personeelsverloop

Uit het Randstad Employer Brand Research 2024 blijkt dat Nederlandse werknemers het salaris, inclusief de secundaire arbeidsvoorwaarden, het belangrijkste criterium vinden bij het kiezen van een nieuwe werkgever. Dit is het afgelopen jaar nog belangrijker geworden ten opzichte van de andere criteria. Dit zijn de 5 meest voorkomende redenen om te kiezen voor een nieuwe werkgever:

  1. aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden

  2. prettige werksfeer

  3. goede werk-privébalans

  4. interessant werk/boeiende functie-inhoud

  5. baanzekerheid

Een aantal verschillen:

  • vrouwen vinden een fijne werksfeer en een goede werk-privébalans belangrijker dan mannen

  • theoretisch opgeleiden vinden een interessante functie-inhoud een stuk belangrijker dan praktisch opgeleiden

  • werknemers van 55 jaar en ouder hechten meer waarde aan de financiële stabiliteit van de werkgever dan jongeren.

Net buiten de top 5 valt het criterium loopbaanontwikkeling. Hier valt op dat de generaties Gen Z en millennials dit een stuk belangrijker vinden dan de generaties Gen X en de boomers.

trends op het gebied van personeelsverloop

In het Randstad Employer Brand Research 2024 (REBR) vallen de volgende trends op:

  • gebrek aan interesse in het werk blijft de belangrijkste reden voor werknemers om te vertrekken bij de huidige werkgever. In het afgelopen jaar zijn de factoren die mensen motiveren om hun baan te verlaten consistent gebleven. Vooral vrouwen, millennials en mensen met een theoretische opleiding hechten veel waarde aan interesse in het werk

  • het gebrek aan groeimogelijkheden en interesse in het werk zijn nauw met elkaar verbonden. Mensen die vinden dat hun huidige werkgever op deze aspecten tekortschiet, zijn ook degenen die veel waarde hechten aan het krijgen van kwalitatieve training en mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling

  • een derde van de Nederlandse werknemers vindt zichzelf tot een minderheid behoren. Zij hebben het gevoel dat hun identiteit (‘wie ik ben’) hun loopbaanontwikkeling bemoeilijkt. Bij werknemers die dat niet zo ervaren, is dat een op de zes. Gen Z’ers geven vaker aan dat zij dergelijke obstakels ervaren in hun carrière-ontwikkeling (deels omdat zij ook vaker vinden dat zijzelf tot een minderheid behoren).

verbindend werkgeverschap

Het perspectief van verbindend werkgeverschap biedt een handvat om de huidige uitdagingen op het gebied van personeelsverloop en het werven van personeel aan te gaan. Als werkgever heb je meer invloed dan je misschien denkt. Door te focussen op verbindend werkgeverschap en het ontwikkelen van een sterk wij-gevoel, leg je de basis voor succes. De impact hiervan is groot: van een beter welzijn, meer betrokkenheid en een hogere productiviteit van je medewerkers tot een verbeterde reputatie als aantrekkelijk werkgever en een sterker employer brand

employer brand research

Elk jaar doen we onderzoek naar de aantrekkelijkheid van bedrijven. Met dit jaar verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan. Benieuwd naar concrete inzichten en tips om verbindend werkgeverschap te bevorderen? Download hier de onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024.