Vertrek van je beste medewerkers is nooit goed voor je organisatie. Zeker als je volop in hen hebt geïnvesteerd, met salarisverhogingen, opleidingen en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Hoe voorkom je dat ze overstappen naar een ander bedrijf en hoe zorg je ervoor dat ze graag bij jouw organisatie blijven? Als je weet waarom je medewerkers vertrekken of juist blijven, weet je ook wat zij van jou, als werkgever, verwachten. Die informatie kan je helpen bij het maken van een succesvol retentiebeleid.  

employer brand research 2021

Uit het wereldwijde Randstad Employer Brand Research 2021 (REBR) blijkt dat dat bijna een op de vijf medewerkers – 19% – aangeeft binnen een half jaar van baan te willen veranderen. Het grootste deel van die medewerkers verwacht bij een andere organisatie betere mogelijkheden. 

Gevraagd naar de selectiecriteria van een nieuwe werkgever, gaven de respondenten aan het salaris, inclusief de secundaire arbeidsvoorwaarden, én een prettige werksfeer het belangrijkste te vinden.

top 5 criteria nieuwe werkgever

1. aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden (76%)

2. prettige werksfeer (76%)

3. goede werk-privébalans (66%)

4. boeiende functie-inhoud (60%)

5. baanzekerheid (56%)

Vrouwen en mensen uit de leeftijdcategorie 25 tot 54 jaar vinden een fijne werksfeer belangrijker, terwijl het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden zwaarder tellen bij mannen, hogeropgeleiden en mensen tussen 25 en 34 jaar.

Nieuwkomer in de lijst van totaal 16 selectiecriteria is dit jaar - naast de mogelijkheid om vanuit huis of op afstand te werken - een veilige werkomgeving in verband met corona: 29% van de ondervraagden geeft aan dit belangrijk te vinden bij de selectie van een nieuwe werkgever.

Diversiteit en inclusiviteit (21%), een goede reputatie (20%) en de laatste technologieën (15%) staan onderaan de lijst.

Redenen om bij de huidige werkgever te blijven zijn voor mannen vooral het salaris, en voor vrouwen de goede locatie van de werkplek en de fijne werksfeer. Hogeropgeleiden blijven bij hun werkgever als de werkinhoud interessant is.

voorkomen is beter dan uitzwaaien

Natuurlijk kun je niemand tegenhouden om bij je bedrijf weg te gaan. Maar als je weet wat voor je medewerkers belangrijk is, kun je hun vertrek misschien voorkomen. Vraag hen daarom naar hun beweegredenen om wel of niet bij jouw organisatie te blijven. Bied je voldoende salaris, uitdaging en doorgroeimogelijkheden? Wat verstaan je medewerkers onder aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en wat moet je veranderen om hen meer werkplezier te geven? Weten wat jou aantrekkelijk maakt als werkgever is een belangrijke troef in de strijd om talent op de arbeidsmarkt.

meer informatie en inspiratie 

Lees dan de blogs over duurzame inzetbaarheid of employer branding op ons Kenniscentrum.