Het Randstad Employer Brand Research onderzocht in januari 2025 wereldwijd – in 34 landen – de aantrekkelijkheid van bedrijven. Wereldwijd zijn bijna 170.000 respondenten en 6.400 organisaties geënquêteerd. Centraal staat het employer brand: het werkgeversmerk. Met dit jaar verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan.

polarisatie op de werkvloer

Van zij naar wij op de werkvloer. Dát is verbindend werkgeverschap. Het biedt een handvat om goede samenwerking te stimuleren en voor eenheid en verbondenheid te zorgen in je organisatie. Zo versterk je je employer brand. Belangrijker dan ooit door de toenemende verschillen op gebied van politieke opvattingen, leeftijd, cultuur en achtergrond in onze samenleving.

Als werkgever heb je meer invloed dan je misschien denkt. Door te focussen op verbindend werkgeverschap en het ontwikkelen van een sterk wij-gevoel, leg je de basis voor succes. De impact hiervan is groot: van een beter welzijn, meer betrokkenheid en een hogere productiviteit van je medewerkers tot een verbeterde reputatie als aantrekkelijk werkgever en een sterker employer brand.

rebr 2025 in het kort

In deze paper ontdek je:

  • de laatste trends onder werknemers;

  • de groeiende uitdaging van polarisatie op de werkvloer;

  • de visie en het effect van verbindend werkgeverschap;

  • de 4 pijlers van verbindend werkgeverschap;

  • onderzoeksresultaten om te bouwen aan een sterk employer brand.

de aantrekkelijkste werkgevers van 2025

Sinds 2000 reiken we ieder jaar de Randstad Award uit: dé prijs voor Nederlandse organisaties met het sterkste employer brand. In ons employer brand research onderzoeken we de 150 grootste organisaties (profit en non-profit). Respondenten bepalen op basis van drivers als werksfeer, carrièremogelijkheden en arbeidsvoorwaarden wie de meest aantrekkelijke werkgevers zijn.

Dit zijn de winnaars van de Randstad Award 2025.

waarom employer branding zo belangrijk is

Employer branding gaat over hoe je als werkgever wordt gezien en ervaren: je merk als werkgever. Een sterk employer brand maakt hét verschil in de strijd om talent op de arbeidsmarkt. Het helpt niet alleen bij het vinden en aantrekken van nieuwe medewerkers, maar het is ook cruciaal voor het vasthouden van de medewerkers die al bij je werken en die je hard nodig hebt voor succes en groei in de toekomst.

Als deze twee groepen je een fijne werkgever vinden, heb je een positie op de arbeidsmarkt die goud waard is.

34 onderzochte landen die meer dan 75% van de wereldwijde economie omvatten

  • online interviews afgenomen in januari 2025;

  • 170.000 respondenten vanaf 18 jaar tot pensioenleeftijd;

  • 6.400 organisaties;

  • 13.140 Nederlandse respondenten.

 

download de employer branding paper