De wereld is in de greep van de coronacrisis. Het aantal vacatures maakt een vrije val, veel mensen zitten (tijdelijk) zonder werk en talloze bedrijven vechten voor hun bestaan. Wat voor zin heeft het om in deze crisistijd energie te steken in employer branding?

3 goede redenen om juist nu te werken aan een sterk werkgeversmerk

Het is begrijpelijk dat bedrijven en organisaties in deze hectische periode minder energie steken in hun employer branding strategie: er gelden immers andere prioriteiten. Sowieso worden er in deze tijd veel minder nieuwe medewerkers aangenomen en is de kans dat mensen uit eigen beweging hun baan opzeggen ineens een stuk kleiner worden. Toch zijn er drie goede redenen om juist nu in crisistijd te zorgen dat je werkgeversmerk staat als een huis. Deze 3 redenen zijn:

  1. binding voor de toekomst
  2. een vliegende start na de crisis
  3. behoud je waarde als werkgever

1. binding voor de toekomst

Employer branding gaat niet alleen over recruitment en retentie maar ook over de betrokkenheid van medewerkers bij hun organisatie. En juist die betrokkenheid wordt door de ingrijpende coronamaatregelen, zoals afstand houden en thuiswerken, flink op de proef gesteld. 

Alles wat je als werkgever kunt doen om de binding met je medewerkers te verstevigen is van cruciaal belang voor de toekomst van je organisatie. Toon begrip voor de persoonlijke situatie van je medewerkers, faciliteer oplossingen en geef ruimte waar mogelijk. Empathisch werkgeverschap in moeilijke tijden vergroot de loyaliteit van je medewerkers. 

2. een vliegende start na de crisis

Het creëren van een overtuigend imago op de arbeidsmarkt is een traject van de lange adem. Als je dus tijdens de coronacrisis - waarvan niemand weet hoe lang die gaat duren - geen stappen blijft zetten, loop je het risico dat je het ontwikkelingsproces verstoort en straks weer opnieuw moet beginnen. En ook: zodra de zaken weer aantrekken wil je natuurlijk direct aan kop liggen in de strijd om toptalent op de arbeidsmarkt. Blijf het onderwerp dus op de agenda zetten en focus op de toekomst na de crisis.

3. behoud je waarde als werkgever

Je waardepropositie als werkgever - datgene wat je je medewerkers hebt beloofd in ruil voor hun tijd en energie - kan tijdens de coronacrisis onder druk komen te staan. Salarisontwikkeling, carrièreperspectief en persoonlijke groei: het is nog maar de vraag of dat er in ‘het nieuwe normaal’ hetzelfde uit gaat zien als in het pre-coronatijdperk. Hoe je hiermee omgaat, tijdens en na de coronacrisis, toont je kracht als werkgever. Vraag je medewerkers mee te denken over alternatieven en betrek ze bij de ontwikkeling en invulling van hun employee experience.

wat kunnen we leren van de vorige crisis? 

We weten natuurlijk nog niet welke gevolgen de coronacrisis zal hebben voor employer brands. Maar we kunnen wel kijken naar ervaringen met de vorige grote recessie: de financiële crisis van 2007-2008, onder andere uit het Randstad Employer Brand Research onderzoeksrapport tijdens de jaren na die crisis:

  • in tijden van recessie verkiezen sollicitanten baanzekerheid boven salaris, maar een goede werksfeer blijft onverminderd populair

  • in een crisis daalt de aantrekkelijkheidsscore van de meeste werkgevers en het kan jaren duren voordat bedrijven weer een stijgende lijn zien

  • hoe groter de impact van de crisis op het dagelijks leven, hoe groter de impact op employer brands

  • hoe sterker het employer brand, hoe groter de veerkracht van een organisatie na de crisis

zelf aan de slag met jouw employer brand

De resultaten van Randstad Employer Brand Research 2020 kunnen zeer nuttig zijn om voort te bouwen op een aangescherpte employer branding-strategie voor jouw bedrijf. Download dan nu het employer brand onderzoeksrapport. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!

download nu het onderzoeksrapport >