De arbeidsmarkt blijft voorlopig nog heel krap, dus moet je er als werkgever alles aan doen om te voorkomen dat je met personeelstekort te maken krijgt. Tegelijkertijd is het zeer waarschijnlijk dat je concurrenten je beste mensen willen wegkapen. Om te voorkomen dat zij vertrekken, moet je zorgen dat je medewerkers gemotiveerd, tevreden en loyaal blijven. 

Maar wat doe je als je budget beperkt is? Wij geven je 6 budgetvriendelijke ideeën die je meteen in de praktijk kunt brengen.

1. slim investeren in opleiding en ontwikkeling

Natuurlijk kunnen investeringen in de opleiding en training van je medewerkers een flinke kostenpost zijn. Maar ze zijn hoe dan ook broodnodig om als organisatie klaar te zijn voor de toekomst. Om je budget niet te veel te belasten kun je op zoek gaan naar een samenwerking met opleidingsinstituten in de regio. De kans is groot dat zij interessante (bij)scholingsprogramma’s voor jouw medewerkers te bieden hebben en jij ze, op jouw beurt, kunt helpen aan stageplekken voor hun leerlingen.

2. laat blijken dat je resultaat waardeert

Zorg dat medewerkers die een knappe prestatie hebben geleverd daar ook erkenning voor krijgen. Bijvoorbeeld door ze te feliciteren in een mail met een cc aan de directeur, een persoonlijk bedankje op hun bureau of door ze in het zonnetje te zetten tijdens de wekelijkse teammeeting. Koppel een speciale beloning aan iemands persoonlijke interesse: van een abonnement op de sportschool, een cadeaubon voor een etentje of tuincentrum tot kaartjes voor een musical.

Of organiseer eens per jaar een evenement waar succesvolle teams en individuele uitblinkers door hun collega’s kunnen worden genomineerd voor een prijs, bijvoorbeeld voor ‘teamplayer van het jaar’.

3. ben flexibel met werktijden

Bied jouw medewerkers flexibele mogelijkheden om zelf hun werktijden en -plek te bepalen, zoals thuiswerken of andere begin- en eindtijden (in plaats van 9 tot 17 uur). En doe niet te moeilijk over het opnemen van een aantal vrije uren. Geef iemand die veel heeft gewerkt of iets bijzonders heeft gepresteerd wat extra vrije tijd, zonder dat dit vakantiedagen kost. Wil iemand vrijwilligerswerk doen of extra tijd krijgen mantelzorg? Geef hem of haar dan de gelegenheid om daar tijdens werktijd een bepaald aantal uren aan te besteden. 

4. zorg voor interessant werk 

Veel medewerkers vinden werk dat boeiend is belangrijker dan de hoogte van het salaris. Houd daarom goed in de gaten of je medewerkers hun werk nog leuk en prikkelend genoeg vinden. Bied medewerkers de kans om mee te werken aan projecten binnen jouw organisatie die ze interessant vinden maar die niet per se tot hun eigen kernproces behoren. Het extra voordeel is dat medewerkers van andere afdelingen meer begrip en respect voor elkaars werk ontwikkelen.

Heeft er iemand meer uitdaging nodig? Kijk dan eens of jobcrafting een oplossing is. Het idee achter jobcrafting is dat je medewerker zelf kijkt hoe zijn of haar baan moet veranderen om ervoor te zorgen dat het werkplezier weer terugkomt. 

5. vergroot het werkplezier

Maak van werkplezier, net als van werkstress, een herkenbaar en bespreekbaar onderwerp binnen het bedrijf. Inventariseer wensen, investeer in de aangedragen ideeën en werk met elkaar samen aan oplossingen - of het nou gaat om de mogelijkheid om een dag thuis te werken, een gezondere lunch, bedrijfsfitness of meer groen op kantoor. En stimuleer je medewerkers om sociale contacten op het werk te onderhouden. Het is goed voor iedereen als mensen graag naar het werk komen om hun collega’s te zien. Doe dus niet te moeilijk als mensen even gezellig op de gang staan te praten of als ze tijdens de lunch wat langer wegblijven. 

6. waardeer je medewerkers voor hun inzet 

Natuurlijk blijft een financiële beloning een belangrijke drijfveer, maar in de praktijk blijkt dat niet-financiële beloningen, mits goed gekozen, vaak meer impact hebben. Zorg ervoor dat je, als werkgever, regelmatig blijk geeft van waardering voor de inzet van jouw medewerkers. Erkenning wordt, in ons onderzoek naar employer branding, niet voor niets genoemd als een van de belangrijkste eigenschappen van een aantrekkelijke werkgever.

meer weten?

Meer informatie en tips over het versterken van je employer brand en het behouden van je medewerkers vind je hier