De kans is groot dat je vorig jaar tijdens de coronacrisis - net als veel andere werkgevers - personeel moest laten gaan. En dat je nu - krap een jaar later - te maken hebt met een personeelstekort. 

Hoe kan dat? En nog belangrijker: wat doe je eraan? Laten we samen kijken!

schaarste & corona

Schaarste (of krapte) op de arbeidsmarkt is niks nieuws. Het hoort gewoon bij de dynamiek tussen vraag en aanbod, en die wordt in de regel bepaald door de economische groei (of het gebrek daaraan). 

Dat de coronacrisis niet de oorzaak van het huidige personeelstekort is, blijkt wel uit deze cijfers:

  • in het voorjaar van 2019, vlak voor het uitbreken van de coronacrisis, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) al de laagste werkloosheidscijfers in de afgelopen 20 jaar: op 93 vacatures waren er maar 100 werkzoekenden.
  • in het eerste kwartaal van 2020, toen we door de uitbraak van COVID-19 ineens met beperkende maatregelen en lockdowns te maken kregen, steeg het aantal werklozen explosief. In de kranten lazen we dat er door de stilgevallen economie een ‘nauwelijks te stoppen ontslaggolf’ gaande was, die zou leiden tot een ‘ongekende stijging van de werkloosheid’.
  • maar in het eerste kwartaal van 2021, toen de economie weer aantrok, nam de spanning op de arbeidsmarkt snel toe: het aantal vacatures per 100 werklozen steeg in recordtempo van 57 naar 73. En in het tweede kwartaal van 2021 waren er, volgens het CBS, per 100 werkzoekenden maar liefst 106 openstaande vacatures. Voor het eerst zijn er op dit moment meer vacatures dan werkzoekenden. Dat is dus een record!

COVID-19 is dus niet de reden voor de schaarste, maar de coronacrisis heeft wel een probleem zichtbaar gemaakt dat al langer op de arbeidsmarkt speelt.

mismatch op de arbeidsmarkt

De toenemende vergrijzing en de snelle technologische ontwikkelingen zijn voorbeelden van invloeden die de arbeidsmarkt de laatste jaren ingrijpend hebben veranderd. Het vertrek van ervaren medewerkers en het gebrek aan ervaring bij de nieuwkomers verstoorde de balans tussen vraag en aanbod. Dat heeft gezorgd voor een (nog altijd groeiende) kloof tussen wat werkzoekenden willen en kunnen en wat werkgevers zoeken en vragen. 

Door de coronamaatregelen en -lockdowns zijn er weliswaar veel nieuwe werkzoekenden bijgekomen, maar zij kunnen de mismatch op de arbeidsmarkt niet oplossen. Iemand die zijn baan in de horeca kwijtraakte, kan namelijk niet zomaar aan de slag in de techniek: een beroepsgroep waar al langere tijd schaarste heerst. Om de aansluiting tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt te herstellen, moet er dus structureel iets veranderen.

investeren in opleiding en ontwikkeling

Juist in de beroepsgroepen waar de schaarste het grootst is, zijn om- en bijscholing van medewerkers de enige manier om de aanhoudende schaarste te helpen oplossen. Investeren in de ontwikkeling van je medewerkers helpt je, als werkgever en ondernemer, om je personeel breed en duurzaam inzetbaar te maken zodat jouw organisatie klaar is voor de toekomst.

Veel werkgevers zitten nog steeds ‘vast’ aan traditionele manieren van werven: ze zoeken alleen kandidaten met exact de juiste ervaring. En dat terwijl veel nieuwkomers op de arbeidsmarkt competenties en skills te bieden hebben die misschien niet helemaal aansluiten bij de eisen, maar net zo waardevol (kunnen) zijn. Werkgevers die in deze krappe arbeidsmarkt nieuw talent willen aantrekken, doen er goed aan om minder te kijken naar opleiding en ervaring en meer naar motivatie en houding. Want vakvaardigheden kunnen nieuwe medewerkers leren, maar de juiste mindset, houding en gedrag maken ze pas echt geschikt voor de job. 

deze tips helpen je vandaag al

De aanpak van het personeelstekort vraagt om structurele oplossingen. Denk aan het effectief plannen van het ontwikkelen van je huidige medewerkers. En misschien zelfs een hele nieuwe kijk op je recruitmentbeleid. We doen dit graag samen met je! Hierbij alvast wat tips en inspiratie voor je, waar je meteen mee aan de slag kunt. 

Meer inspiratie en tips vind je in het kenniscentrum van Randstad.