Vroeger was het aan de sollicitant om indruk te maken op een toekomstige werkgever. Maar in de huidige arbeidsmarkt zijn de rollen omgedraaid. Natuurlijk zetten de meeste kandidaten nog altijd hun beste beentje voor bij een sollicitatie, maar tegelijkertijd beoordelen zij hun potentiële werkgever keihard op wat die hen te bieden heeft. En dan hebben we het beslist niet alleen over het salaris.

Wie in deze tijden van krapte nog niet in de gaten heeft dat het spel om de beste kandidaten goed gespeeld moet worden, verliest de strijd om talent. Maar dat niet alleen. Organisaties die hun sollicitatieprocedure niet serieus nemen, lopen het risico dat één slechte ervaring van een sollicitant - gedeeld via social media en online reviews - al genoeg is om flinke schade toe te brengen aan hun employer brand

cijfers die er niet om liegen

Als bovenstaande nog niet genoeg is om je wakker te schudden, dan zijn deze cijfers dat vast wel:

  • 60% van de kandidaten meldt een slechte ervaring bij het solliciteren
  • van de kandidaten die aangeven een slechte ervaring te hebben gehad, geeft 72% dat ze dit met anderen hebben gedeeld - persoonlijk of online
  • de grootste ergernis: langdurige en complexe sollicitatieformulieren
  • het kost sollicitanten gemiddeld drie tot vier uur om een sollicitatieformulier in te vullen, terwijl de recruiters slechts een kwartier besteden aan het doornemen ervan
  • 65% van de sollicitanten geeft aan zelden of nooit iets terug te horen op een sollicitatie
  • 51% van de kandidaten kreeg pas na een maand of langer een reactie op zijn of haar sollicitatie
  • kandidaten die geen reactie ontvangen op hun sollicitatie zijn 3,5 keer minder bereid om opnieuw te solliciteren bij hetzelfde bedrijf.

4 tips om jouw candidate experience te optimaliseren

De arbeidsmarkt van nu vereist een uitstekende candidate experience van werkgevers die nieuw talent willen aantrekken. Doe daarom je voordeel met deze tips, die in de praktijk hun succes hebben bewezen.

1. ben eerlijk over de negatieve aspecten van de baan

Sommige recruiters beschouwen het als vloeken in de kerk, maar veruit de meeste werkzoekenden zien openheid van de werkgever over de mogelijke negatieve kanten van de baan als iets positiefs. Eerlijkheid wordt gezien als bewijs dat jouw organisatie transparant is, en zich bewust is van eventuele tekortkomingen. Maar nog belangrijker: kandidaten die van start gaan in hun nieuwe baan - en goed geïnformeerd zijn over de uitdagingen die daarbij horen - zijn uiteindelijk succesvoller in hun werk dan werknemers die erachter komen dat de baan niet helemaal is wat ze is voorgespiegeld.

2. denk als een kandidaat: verplaats jezelf in zijn of haar positie

Te vaak hebben organisaties geen oog voor de wensen van hun potentiële medewerkers. Recruiters moeten zich kunnen verplaatsen in de kandidaten. Hoe ziet het ideale sollicitatieformulier eruit? Wat is een acceptabele responstijd? Is een telefonisch interview prima, of wil je op een face-to-face afspraak bij het bedrijf? Hoe beter recruiters/HR-managers in hun wervingsproces kunnen focussen op de wensen van hun beoogde nieuwe medewerkers, hoe groter de kans dat ze juist die kandidaten ook uit het schaarse aanbod kunnen vissen. 
Bijkomend voordeel: een compacter sollicitatieformulier, betere screening van persoonlijke informatie en meer maatwerk in gesprekstechnieken kunnen de perceptie van jouw werkgeversmerk door potentiële medewerkers alleen maar verbeteren.

3. laat kandidaten jouw organisatie zien

Een van de beste (en gemakkelijkste) manieren om jouw candidate experience te verbeteren is om jouw kandidaten - die je hebt uitgenodigd voor een face-to-face gesprek - een rondleiding door je bedrijf te geven. Een klein gebaar met grote impact. Niet alleen krijgt jouw toekomstige medewerker een inkijkje in de werkplek en de bedrijfscultuur, hij zich ook beter voorstellen hoe het zou zijn als hij deel uit zou maken van het team. Een ontmoeting met collega’s kan de doorslag geven bij de beslissing of deze baan geschikt is voor de betreffende kandidaat.

4. maak jouw gesprekken persoonlijker

Heb je het zelf wel eens meegemaakt? Dat een one size fits all-kledingstuk je toevallig helemaal niet perfect past? Hetzelfde geldt voor sollicitaties: er bestaat geen perfecte gesprekstechniek die het beste uit elke sollicitant aan het licht brengt.  Een algemene deler is wel te vinden, maar er gaat niets boven maatwerk.
Hoe persoonlijker jouw gesprek, hoe beter het resultaat. Verdiep je in het cv, bekijk het LinkedIn-profiel aandachtig en check eventuele social media-profielen
Vraag jouw kandidaat naar persoonlijke ervaringen, vaardigheden en drijfveren. En je zult ontdekken dat je meer te weten komt over jouw potentiële medewerker dan je denkt.

Een sterk employer brand begint bij jouw sollicitanten. Investeer in een goede candidate experience als je de beste kandidaten wilt aantrekken én jouw werkgeversmerk een boost wilt geven. Win-win dus.

zelf aan de slag

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.