Het staat standaard in de meeste vacatureteksten: ‘Wij zoeken iemand met relevante werkervaring.’ Veel HR-managers vinden een gebrek aan ervaring namelijk een risico. En dat is behoorlijk frustrerend voor de jonge nieuwkomers op de arbeidsmarkt: de frisdenkende ontdekkers en talentvolle innovators. Ondanks hun hoge IQ, grote inzet en natuurlijke vermogen om out-of-the-box te denken, leggen ze het af tegen ervaring en referenties. Is dat terecht? Of is het mogelijk dat je zelf, als werkgever op zoek naar talent, eigenlijk aan het kortste eind trekt? We geven je 6 goede redenen om jouw idee van het perfecte cv eens los te laten en de deur open te zetten voor onervaren talent. Want het aannemen van mensen zonder (veel) werkervaring heeft een aantal belangrijke voordelen.

de 6 redenen om mensen zonder (veel) werkervaring aan te nemen

  1. ervaring is geen garantie voor succes
  2. van ruwe diamant naar sterspeler
  3. durven en doen
  4. duurzaam talentmanagement
  5. loyaliteit zorgt voor continuïteit
  6. mix & match

1. ervaring is geen garantie voor succes

Bedrijven waar nieuwe ontwikkelingen elkaar snel opvolgen, zien vaak dat juist ervaren werknemers moeite hebben om van aanpak te veranderen. Door hun ingesleten werk- en denkwijzen kunnen ze soms minder snel schakelen dan de meer onbevangen beginners. Het lijkt logisch dat ervaren mensen de aangewezen personen zijn om bestaande processen in jouw bedrijf te verbeteren. Maar als je eigenlijk nieuwe ideeën voor je bedrijf wilt, dan hebben mensen zonder specifieke ervaring minder last van gewoontevorming en ‘bedrijfsblindheid’. Ze kijken met een frisse blik naar de gangbare aanpak en komen daardoor sneller met innovaties: de sleutel tot vooruitgang. 

2. van ruwe diamant naar sterspeler

Topclubs zijn altijd op zoek naar jong talenten die kunnen uitgroeien tot nieuwe sterspelers. HR-managers die blijven vasthouden aan aantoonbare ervaring zouden dit voorbeeld misschien vaker moeten volgen. Want iemand met het perfecte cv is weliswaar een veilige keus, maar jonge mensen hebben nou eenmaal meer ontwikkelingspotentieel dan ervaren medewerkers. Bovendien heb je, als werkgever, ook meer invloed op die ontwikkeling. Stop je expertise en tijd in je onervaren nieuwkomer en het voelt alsof die persoon speciaal gemaakt is voor jouw organisatie.

3. durven en doen

Misschien juist omdat ze (nog) geen beren op de weg zien, zijn onervaren mensen vaak minder bang om risico's te nemen dan ervaren werknemers. Ook voelen ze meer druk om zich te bewijzen. Hun gebrek aan ervaring compenseren ze door te investeren in relaties met collega’s, en door hard en oplossingsgericht te werken. En zijn dat niet precies de kwaliteiten die veel werkgevers zoeken in hun nieuwe medewerkers? 

4. duurzaam talentmanagement

In deze tijden van vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt is het verstandig om te investeren in je menselijk kapitaal voor de langere termijn: duurzaam talentmanagement. Door het in huis halen van jonge talenten die misschien niet de ervaring maar wel de juiste competenties hebben, creëer je als het ware jouw eigen talentpool. En doordat zij instromen op een lager salaris, heb je meer ruimte om te investeren in hun ontwikkeling. 

5. loyaliteit zorgt voor continuïteit

Door te investeren in iemand die nog veel wil leren, creëer je een sterkere band met jouw werknemer. Hij of zij zal er alles aan doen om jou te laten zien dat je de juiste keuze heeft gemaakt. Bovendien maakt het gebrek aan werkervaring de kans kleiner dat jouw nieuwe aanwinst op de radar van recruiters staat. 

6. mix & match

Diversiteit is goed voor je organisatie. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven met een gevarieerd personeelsbestand maar liefst tot 35% beter presteren dan bedrijven die dat niet hebben. In een team waar ervaren en minder ervaren mensen van alle leeftijden samenwerken is ruimte voor verschillende perspectieven, kritisch denken en originele ideeën. En van die zaken is nog nooit een bedrijf slechter geworden.

zelf aan de slag

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.