Het staat nog steeds vaak in de meeste vacatureteksten: ‘Wij zoeken iemand met relevante werkervaring.’ Veel werkgevers vinden een gebrek aan ervaring namelijk een risico. En dat is behoorlijk frustrerend voor de jonge nieuwkomers op de arbeidsmarkt: de frisdenkende ontdekkers en talentvolle innovators. Ondanks hun uitstekende skills, grote inzet en natuurlijke vermogen om out-of-the-box te denken, leggen ze het af tegen ervaring en referenties. Is dat terecht? Of is het mogelijk dat je zelf, als werkgever op zoek naar talent, eigenlijk aan het kortste eind trekt? 

6 redenen om te kiezen voor onervaren talent

  1. een frisse blik
  2. flexibel en enthousiast
  3. je eigen talentpool
  4. lagere kosten
  5. loyaliteit (en dus:continuïteit)
  6. mix & match: diversiteit

1. een frisse blik

Onervaren talenten brengen vaak nieuwe ideeën en perspectieven mee die bijdragen aan de groei en ontwikkeling van een bedrijf. Dat komt doordat ze door hun gebrek aan specifieke werkervaring over het algemeen minder last hebben van gewoontevorming en ‘bedrijfsblindheid’. Ze kijken met een frisse blik naar de gangbare aanpak en kunnen dus meer buiten de gebaande paden denken. Daardoor komen ze sneller met innovaties: de sleutel tot vooruitgang. 

2. flexibel en enthousiast

Onervaren talenten zijn vaak flexibel en vol energie en motivatie om te leren en groeien. Ze kunnen zich snel aanpassen aan veranderende situaties en werkomgevingen. Ook willen ze zich graag bewijzen. Hun gebrek aan ervaring compenseren ze door te investeren in relaties met collega’s, en door hard en oplossingsgericht te werken. 

3. je eigen talentpool

De ontwikkelingen gaan zo hard dat banen en functieprofielen er over vijf jaar compleet anders uit kunnen zien. Het is dus verstandig om te investeren in je menselijke kapitaal voor de langere termijn: duurzaam talentmanagement. Door het in huis halen van talenten die misschien niet de ervaring maar wel de juiste competenties hebben, bouw je als het ware je eigen talentpool.

4. lagere kosten

Onervaren medewerkers stromen in op een lager salaris. Dat geeft je meer ruimte om te investeren in opleidingen en om- en bijscholing

5. loyaliteit (en dus: continuïteit)

Als je investeert in iemand die nog veel wil leren, laat je zien dat je vertrouwen hebt in hem of haar. Zo creëer je een sterke band met je nieuwe medewerker, die er vervolgens alles aan zal doen om jou te laten zien dat je de juiste keuze hebt gemaakt. 

6. mix & match: diversiteit

Diversiteit is goed voor je organisatie.

Bedrijven met een gevarieerd personeelsbestand presteren beter dan bedrijven die dat niet hebben. In een team waar ervaren en minder ervaren mensen van alle leeftijden samenwerken is ruimte voor verschillende perspectieven, kritisch denken en originele ideeën. En van die zaken is nog nooit een bedrijf slechter geworden.

zelf aan de slag met jouw employer brand

Er zitten veel voordelen aan het aannemen van onervaren talenten. Het biedt je de kans om jonge, energieke en creatieve mensen aan te trekken die een unieke bijdrage kunnen leveren aan jouw bedrijf. Dat doe je makkelijker met een sterk employer brand. Meer weten? Download dan hier het Randstad Employer Brand onderzoeksrapport