hoe spreekt u de huidige werkzoekende aan?

Hoe spreekt u de huidige werkzoekende aan? 4 direct toepasbare tips

29 augustus 2016 - De tijd dat u hele stapels brieven en cv’s binnenkreeg op een vacature is voorbij. De arbeidsmarkt kantelt. De werkzoekende verandert en oude strategieën werken niet meer. Hoe vind u dan toch het juiste talent voor uw organisatie? Randstad geeft u 4 direct toepasbare tips. 

baanzekerheid bestaat niet

De vaste baan voor het leven met bijpassende carrièreladder is op z’n retour. De werkende van de toekomst wil voor meer werkgevers werken en verwacht overal een verrijkende, inspirerende ervaring op te kunnen doen. Men zoekt groei, flexibiliteit, uitdaging en een duidelijke organisatiemissie. 

tijdelijk werk als opstapje

Werken in Nederland betekent rekening houden met tijdelijke dienstverbanden en veranderingen. 83% van de werkenden accepteert liever tijdelijk werk dan geen werk te hebben. Tijdelijk werk blijkt voor velen een functie te vervullen in de arbeidsloopbaan. Bijna twee derde (63%) verwacht dat tijdelijk werk een opstapje kan zijn naar een vaste baan. Dat mensen meer gewend raken aan tijdelijke dienstverbanden betekent ook dat ze kritischer naar werkgevers gaan kijken.

infographic: wie-is-dehuidige-werkzoekende?

wees onweerstaanbaar

Wat betekent dat voor u? Organisaties waren eraan gewend dat werknemers lang bij ze bleven. In dat geval heb je de tijd om samen te groeien, een band op te bouwen en elkaars toegevoegde waarde te ervaren. Omdat werkenden tegenwoordig meer gewend zijn aan wisselen, moeten werkgevers óók veel sneller hun toegevoegde waarde bewijzen. Door éérder ontwikkeling, doorstroming en promotie aan te bieden. 

‘hier niet leuk? Dan door!’

Talent is nog nauwelijks loyaal aan organisaties. Bedrijven moeten werknemers aantrekken met technologische expertise die erg gewild en dus ook veeleisend zijn. Tel daarbij op dat een alles tegenwoordig open en transparant is. Kandidaten kunnen gemakkelijk zien of een organisatie inderdaad zo aantrekkelijk is om voor te werken of dat het slechts mooie woorden zijn. Om talent aan te trekken moet uw organisatie écht aantrekkelijk zijn. Social media inzetten, een mooie werkomgeving en een corporate cultuurprogramma is niet voldoende. Maar hoe dan wel?

de werknemer centraal

De veranderende eisen en verwachtingen van werknemers vragen om een flexibele werkomgeving die de werknemer centraal stelt. Dat begint met luisteren naar werknemers, aandacht voor gezondheid en well-being, anders naar functies kijken en een analyse van de medewerkersbetrokkenheid in alle lagen van de organisatie. U moet betrokkenheid zien als een maatstaf van de gezondheid van uw organisatie. Het zegt namelijk iets over de bereidheid van medewerkers om de organisatie óók te steunen als het minder gaat.

betrokkenheid is ‘always on’

Het is misschien wel de grootste uitdaging van hr om betrokkenheid ‘always on’ te laten zijn, dus niet eens per jaar een bijeenkomst of campagne, maar continu in touch zijn met wat de medewerkers denken, voelen en willen. hr moet de uitdaging zien in het bouwen aan een onweerstaanbare organisatie. 

4 direct toepasbare tips

1. voer een ‘stay’ interview in

Veel organisaties voeren ‘exit’ interviews om uit te zoek waarom mensen vertrekken. Het is echter veel interessanter om ook ‘stay’ interviews te doen om te achterhalen waarom mensen juist willen blijven. Dat is heel interessante input voor de employer branding strategie.

2. bied onderwijs aan

Mensen komen zelf aan het stuur te staan van hun loopbaan en alles wat daarmee te maken heeft. Een belangrijk aandachtspunt voor iedereen is ‘een leven lang leren’. Maak het verschil door te investeren in de ontwikkeling van alle medewerkers, dus niet alleen in die van de vaste krachten.

3. gebruik de kracht van cultuur

Het succes van een organisatie is sterk verbonden met de organisatiecultuur. De cultuur is het systeem van waarden, overtuigingen en gedrag dat bepaalt hoe dingen gedaan worden binnen een organisatie: ‘zo doen wij dit hier nou eenmaal’. Cultuur is krachtiger dan welk organogram, strategie of mission statement dan ook. Zorg er dan ook voor dat uw (nieuwe) medewerker past bij de organisatiecultuur. De klik is vaak belangrijker dan het cv. Volg hierin uw gevoel.

4. pas directe benadering toe

Directe benadering werkt  blijkt uit onderzoek: 60% overweegt dan over te stappen. Heeft u een talent op het oog? Overweeg dan om hem of haar zelf te benaderen via LinkedIn. Nodig iemand eens uit voor een kennismakingsgesprek. Bij de juiste klik kan er altijd nog een sollicitatietraject opgestart worden. Ook een referral programma kan werken om talent te vinden dat past bij uw organisatie of vraag hulp aan een werving & selectie partner om samen de beste strategie te bepalen.