Door de snelle digitalisering en robotisering is bij veel organisaties een chronisch tekort aan de juiste vaardigheden ontstaan: de skills gap. Dit betekent niet alleen dat je als werkgever moet blijven zoeken naar nieuw talent met de juiste digitale skills, maar ook dat je huidige medewerkers hun vaardigheden moeten bijspijkeren.

We geven je 4 tips die je helpen het tekort aan digitale skills op te lossen:

1. werk samen met hogescholen en universiteiten

2. investeer in opleiding en groeikansen

3. haal het beste uit je medewerkers

4. employer branding: onderscheid je als werkgever

1. werk samen met hogescholen en universiteiten

Maak een plan voor het werven van jongeren die opgroeien in een digitale wereld (de Generatie Z, de generatie volgend op de millenials). Door samen te werken met hogescholen en universiteiten die afgestudeerden kunnen leveren met vaardigheden op het gebied van engineering, applicatie-ontwikkeling, data science of andere digitale richtingen, kun je een duurzame pool van talenten opbouwen. 

2. investeer in opleiding en groeikansen

Om zakelijke trends voor te blijven moet je prioriteit geven aan de opleiding en ontwikkeling van je medewerkers. Alleen zo kun je je personeel opleiden en voorbereiden op het gebruik van nieuwe, digitale technologieën. De meeste mensen willen zich ook graag blijven ontwikkelen, zo blijkt uit de laatste Randstad Workmonitor. Investeer daarom continu in de upskilling en reskilling van je medewerkers. 

3. haal het beste uit je medewerkers

Goede people skills - zoals empathie, communicatie, enthousiasme, leiderschap, innovatie - blijven ook in de toekomst belangrijk voor je organisatie. Zelfs als de mensen met deze vaardigheden niet digitaal bedreven zijn. Bedenk daarom - als technologie hun werk drastisch verandert - hoe je deze medewerkers kunt blijven inzetten. Bekijk of je hun functie en rol zo kunt aanpassen dat hun vaardigheden maximaal inzetbaar zijn of dat ze op een andere plek in je organisatie beter tot hun recht komen. 

4. employer branding: onderscheid je als werkgever

Wil je talenten met de juiste skills binnenhalen, dan zul je je als werkgever moeten onderscheiden van de concurrentie op de arbeidsmarkt. Ook moet je je als recruiter blijven ontwikkelen om succesvol te zijn. Zorg dat je op de hoogte blijft van de laatste trends in employer branding. Hoe beter je wervingstechnieken aansluiten bij jouw doelgroep (technologische trendsetters), hoe groter de kans dat je - sneller dan anderen - de juiste mensen kunt vinden en binden. 

meer weten?

Lees dan ook de blog de top 10 skills voor 2025: dit zijn ze en download onze paper focus op groeikracht.