De snelle digitalisering van de meeste bedrijven heeft geleid tot een chronisch tekort aan juiste skills. Dit blijkt uit de meest recente Randstad Werkmonitor onder werknemers in 34 landen. Maar er is ook goed nieuws: een overweldigende meerderheid van de ondervraagden denkt zich aan de veranderingen te kunnen aanpassen. Hoe kun je dit als werkgever faciliteren? We geven je 4 tips.

Over de hele wereld hebben werkgevers problemen om werknemers met de juiste digitale vaardigheden te vinden. Zo blijkt uit een studie van de Confederation of British Industry (CBI) en Infosys dat de meeste bedrijven in het Verenigd Koninkrijk openstaande digitale vacatures hebben. Een ander onderzoek - onder bedrijven in de wereldwijde energiesector - wijst uit dat een gebrek aan digitale vaardigheden een van de grootste obstakels is voor de digitalisering. Daarnaast denkt de Europese Commissie dat er in 2020 maar liefst 756.000 vacatures in de ICT-sector zijn.

Ook werknemers zelf zeggen dat er steeds meer behoefte is aan personeel met digitale en STEM-skills (vaardigheden op het gebied van Science, Technology, Engineering and Mathematics). Volgens de Randstad Werkmonitor verwacht een derde van de ondervraagden dat zijn of haar taken in de komende 5 tot 10 jaar zullen worden geautomatiseerd. Voor veel werknemers is het verwerven van deze vaardigheden dus van cruciaal belang voor hun toekomst. 68% geeft dan ook aan dat hun werkgever moet investeren in de ontwikkeling van deze vaardigheden. 

Is jouw organisatie voorbereid op de komende veranderingen? De volgende tips helpen je met het vinden van nieuw talent, maar ook met het bijspijkeren van de kennis van je huidige werknemers. Een duidelijke strategie en infrastructuur is geen overbodige luxe, ook als je nu nog geen dringende behoefte hebt aan werknemers met digitale skills.

deze tips helpen je bij de transformatie naar een volledig digitale organisatie

  1. werk samen met hogescholen en universiteiten
  2. investeer in interne training
  3. talentvolle medewerkers op de beste manier inzetten
  4. versnelde werving

1. werk samen met hogescholen en universiteiten

Het werven van jongeren die opgroeien in een digitale wereld (de Generatie Z, de generatie volgend op de millenials), zou een prioriteit van iedere werkgever moeten zijn. Door samen te werken met hogescholen en universiteiten die afgestudeerden kunnen leveren met vaardigheden op het gebied van engineering, applicatie-ontwikkeling, data science of andere STEM- en digitale richtingen, kun je een duurzame pool van talenten opbouwen. In onze Werkmonitor-enquête zegt 72% van de ondervraagden dat als ze nu weer 18 zouden zijn, ze zich zouden richten op een studie die verband houdt met digitale en online technologieën. 

2. investeer in interne training

Opleiding en ontwikkeling moeten continu up-to-date zijn om zakelijke trends voor te blijven. Alleen zo kun je je personeel opleiden en voorbereiden op aanstaande verschuivingen in het gebruik van nieuwe, digitale technologieën. Meer dan tweederde van de respondenten in het Werkmonitor-onderzoek zegt echter dat hun werkgever nog niet genoeg doet en het budget voor het ontwikkeling van digitale vaardigheden verhoogd moet worden. Luister dus naar je werknemers en investeer in hun training en ontwikkeling.

3. talentvolle medewerkers op de beste manier inzetten

Goede people skills - zoals empathie, communicatief vaardig, enthousiasme, leiderschap, innovatie - blijven ook in de toekomst belangrijk voor je organisatie. Zelfs als de mensen met deze vaardigheden niet digitaal bedreven zijn. Bedenk daarom - als technologie hun werk drastisch verandert - hoe je deze werknemers kunt inzetten in nieuwe of opnieuw samengestelde functies. Digitalisering leidt niet altijd tot overtolligheid. In plaats daarvan kunnen werknemers met waardevolle vaardigheden wellicht op een andere plek in je organisatie een bijdrage leveren. 

4. versnelde werving

Door continu te investeren in de acquisitie van talenten met digitale vaardigheden wordt het makkelijker om je organisatie aan te passen aan de technologische ontwikkelingen. Hoe beter je wervingstechnieken aansluiten bij jouw doelgroep (technologische trendsetters), hoe groter de kans dat je - sneller dan anderen - de juiste mensen kunt vinden en binden.

download hier het volledige nieuwste Randstad Werkmonitor-onderzoek >