Diemen, 4 april 2019 – KLM en het LUMC zijn dit jaar de meest aantrekkelijke werkgevers van Nederland. De bedrijven winnen de Randstad Award in de categorieën profit en non-profit, op basis van het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research. Bij deze tiende editie van de prijs eindigden NXP en Luchthaven Schiphol (profit) en de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en Justitie en Veiligheid (non-profit) in de top-3.
Het is alweer de tiende keer dat Randstad dit wereldwijde onderzoek houdt. In Nederland onderzocht Randstad de aantrekkelijkheid van in totaal 471 Nederlandse bedrijven. In het onderzoek beoordeelden werkenden en niet-werkenden werkgevers op onder andere primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden, carrièremogelijkheden, baanzekerheid en werksfeer. Meer dan 17.000 Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar werden bevraagd.
klm: carrière en technologie
KLM scoort niet alleen hoog op de factoren aantrekkelijk salaris en arbeidsovereenkomsten, maar is volgens de ondervraagden bovendien koploper voor wat betreft de carrièremogelijkheden. Ook zien zij de luchtvaartmaatschappij als topwerkgever als het gaat om gebruik van de nieuwste technologie. Dat KLM-ers trots zijn op hun bedrijf en een blauw hart hebben, bleek recent nog toen het personeel massaal achter directeur Pieter Elbers ging staan in de recente discussie over zijn herbenoeming, die goed afliep voor de topman. KLM staat al jaren hoog in de lijst en won de award ook al in 2010, 2011, 2012 en 2015.
lumc: kennisuitwisseling
Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) wordt door de respondenten gezien als een interessante werkgever vanwege de uitdagende werkomgeving en de samenwerking met vooraanstaande kennisinstituten. Met name die uitwisseling van kennis maakt het LUMC aantrekkelijk in hun ogen. Het LUMC maakt bovendien werk van een veilige leercultuur, waarbinnen de professionals elkaar intellectueel uitdagen om tot steeds betere oplossingen voor de gezondheidszorg te komen. Dat laatste is dan ook de belangrijkste motivatie voor medewerkers: het verschil kunnen maken in de gezondheid van mensen. Ook LUMC won de award al vaker: in 2012 en 2015.
De volledige versie van het Nederlandse Employer Brand Research 2019 vindt u hier, inclusief een motivatie waarom het Nederlands publiek voor deze werkgevers kiest. En hier kunt u het onderzoeksrapport (2020) downloaden, met aanvullende interviews en verhalen.
overtuigend en eerlijk verhaal
Met KLM en LUMC kent de tiende editie van de Randstad Award twee mooie winnaars, vindt Dominique Hermans, algemeen directeur Randstad Nederland: “Deze organisaties laten zien hoe je het verschil maakt in de huidige, krappe arbeidsmarkt. Steeds vaker is het de werknemer die iets te kiezen heeft. Dat vraagt van werkgevers dat ze talentvolle mensen moeten verleiden om bij hen te komen werken. Dat doe je niet alleen met goede arbeidsvoorwaarden, maar ook met een overtuigend en eerlijk verhaal. Maak duidelijk wat je als bedrijf écht belangrijk vindt. Dat moet vervolgens wel overeenkomen met wat mensen in de praktijk ervaren wanneer ze bij je gaan werken. Anders gaat het je niet lukken om talentvolle werknemers vast te houden.”
cultuur bepalend voor aantrekkelijkheid
In het onderzoek is ook aandacht besteed aan de verschillen tussen generaties. Opvallend is dat motivaties om voor een bepaald bedrijf te willen werken weliswaar verschillen per generatie, maar dat in alle gevallen de bedrijfscultuur een cruciale rol speelt. Na salaris en aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden (71%) stellen respondenten dat een prettige werksfeer (63%) het belangrijkste criterium is dat een bedrijf aantrekkelijk maakt. Eenvoudigweg in vacatureteksten vertellen dat kandidaten ‘een prettige werksfeer’ mogen verwachten, is niet genoeg, stelt Marjolein ten Hoonte, Directeur arbeidsmarkt en MVO bij Randstad Groep Nederland: ook hier is cruciaal dat wat je over jezelf als bedrijf vertelt, overeenkomt met hoe het er ‘binnen’ aan toe gaat.
Ten Hoonte: ”Potentiële kandidaten doen tegenwoordig serieus research voordat ze kennismaken met een nieuw bedrijf. Maar liefst 80% van de Nederlanders controleert de reputatie van een potentiële werkgever. Dat doen ze door het inzetten van hun netwerk, maar vooral ook door online en via social media te zoeken naar reviews en artikelen over het bedrijf. Wanneer je zichtbaar maakt wat jouw bedrijfscultuur is - en daarin transparant bent - kunnen mensen zich er vooraf een goed beeld van vormen en bepalen of jouw bedrijfscultuur bij hen past.”
liever geld dan baanzekerheid
Het onderzoek - dat in 32 landen is gehouden - levert soms ook verrassende verschillen op per land. Slechts 1 op de 20 Nederlanders is bijvoorbeeld bereid om meer dan 10% van zijn salaris in te leveren in ruil voor baanzekerheid. In de rest van Europa is die bereidheid veel hoger, met 16%. Salaris is voor Nederlanders ten opzichte van baanzekerheid dus belangrijker dan in omliggende landen, concludeert organisatiepsycholoog Gert Jan Hofstede: “Blijkbaar vertrouwen Nederlanders erop dat ze bij eventueel baanverlies wel weer aan werk komen. Het heeft deels ook te maken met de verzorgingsstaat. Men houdt de overheid en werkgever moreel verantwoordelijk voor inkomenszekerheid.”
over de randstad awards
De Randstad Awards is de jaarlijkse verkiezing van de aantrekkelijkste werkgevers wereldwijd, gekozen door het publiek. Het onderzoek geeft bovendien antwoord op de vraag welke aspecten werkgevers aantrekkelijk maken. Het is de tiende keer dat Randstad dit wereldwijde onderzoek uitvoert. Dit jaar zijn 4.306 bedrijven in 32 landen onderzocht, door 200.000 respondenten uit de betrokken landen te bevragen. In Nederland heeft onderzoeksbureau Kantar TNS in januari 2019 een representatief online panel van 17.828 respondenten (mannen en vrouwen, werkend en niet-werkend in de leeftijd van 18 tot 65 jaar) een vragenlijst laten invullen. De respondenten kozen uit de 471 grootste Nederlandse organisaties de meest aantrekkelijke werkgevers.