effecten polarisatie raken iedereen op de werkvloer
Zodra groepen op de werkvloer tegenover elkaar komen te staan, blijft de impact zelden beperkt tot die twee kampen. Polarisatie slaat barsten tussen mensen in de hele organisatie: ook het stille midden – die zich vaak niet expliciet uitspreekt – voelt de spanningen en raakt het vertrouwen kwijt in collega’s én leidinggevenden. “Als er in de werkomgeving polarisatie ontstaat kan dit heel snel een veel groter, zichzelf versterkend probleem worden,” stelt Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad Groep Nederland. “Denk aan een verlaagde productiviteit als gevolg van energieverspilling, talent dat vertrekt vanwege de werksfeer, en innovatie die stokt omdat samenwerking uitblijft door een gebrek aan kruisbestuiving tussen verschillende perspectieven".
In de resultaten van het onderzoek ziet Randstad dat polarisatie-triggers niet meer alleen vanuit de organisatie komen, maar steeds vaker ook vanuit de maatschappij. En bovendien dat de polarisatie-dynamiek op de Nederlandse werkvloer extra lijkt te worden versterkt door generatieverschillen op de werkvloer. “Als managers geen actieve rol aannemen in het tegengaan van polarisatie, raakt dit niet alleen de extremen, maar verliest ook het midden het vermogen om te verbinden,” aldus Van Mourik.
jonge werknemers voelen urgentie
Het belang van het tegengaan van polarisatie lijkt de komende jaren alleen maar te groeien doordat het aandeel van de groep jonge werknemers op de werkvloer sterk zal stijgen. Uit het onderzoek komt naar voren dat, vergeleken met andere leeftijdsgroepen, de jongste groep het vaakst aangeeft dat de samenwerking tussen medewerkers wordt belemmerd door onenigheid of conflicten. Ook zijn zij het vaakst van mening dat de productiviteit binnen de organisatie hoger zou zijn zonder deze conflicten. Bovendien lijken zij het meest gemotiveerd om overeenstemming te bewaren, en geven zij van alle leeftijdsgroepen het vaakst aan onderwerpen te vermijden als deze gemakkelijk tot onenigheid of conflict kunnen leiden.
Wachten met aanpak leidt tot meer polarisatie
Er zijn helaas geen quick fixes voor het oplossen van polarisatie binnen een organisatie. “Dit vergt tijd en aandacht”, aldus Van Mourik. ‘Het vermijden van moeilijke gesprekken of sussen van spanningen is in ieder geval geen goed idee. Het is belangrijk om lastige situaties en verschillen juist te erkennen. Dan kan je het vervolgens hebben over gemeenschappelijkheden. Eén goed gesprek is daarbij een start-, maar geen eindpunt. Organisaties die dit serieus nemen, bouwen stap voor stap aan meer vertrouwen en betere samenwerking vanuit een sterker wij-gevoel op de werkvloer. Door verbindend werkgever te zijn ontstaat niet alleen een inclusieve cultuur waarin mensen zich gezien en gewaardeerd voelen, maar ook een sterke employer brand die helpt om talent aan te trekken én te behouden.’
De volledige resultaten van het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research zijn te vinden op de website van Randstad.
Randstad Groep Nederland
Randstad is een wereldwijde HR-dienstverlener met de visie om het meest gelijkwaardige en gespecialiseerde talentbedrijf ter wereld te zijn. Als partner for talent en via onze vier specialisaties - Operational, Professional, Digital en Enterprise - bieden we klanten de hoogwaardige, diverse en flexibele werknemers die ze nodig hebben om te slagen in een wereld waar talent schaars is. We helpen mensen betekenisvol werk te vinden, relevante vaardigheden te ontwikkelen en een gevoel van purpose en verbondenheid op de werkplek te vinden. Door de waarde die we creëren, zijn we toegewijd aan een betere en duurzamere toekomst voor iedereen.
Randstad heeft haar hoofdkantoor in Nederland, opereert in 39 markten en heeft wereldwijd ruim 40.000 werknemers in dienst. In 2024 waren er wereldwijd wekelijks gemiddeld 570.300 talenten bij klanten aan het werk en zette Randstad ruim 24 miljard euro om. Randstad N.V. is genoteerd aan de Euronext Amsterdam. Voor meer informatie, zie www.randstad.com