De coronacrisis heeft duidelijk gemaakt dat bedrijven wereldwijd te maken kunnen krijgen met dezelfde uitdagingen en onzekerheden. Employer branding staat in dat geval niet bovenaan de agenda bij de meeste organisaties. Toch is het belangrijk om je werkgeversmerk te koesteren en te versterken. Want juist hoe je als organisatie met een crisis omgaat, is cruciaal voor je (waardevolle) reputatie.
op deze pagina:
crisis zorgt voor een nieuwe realiteit
Door de coronacrisis kregen veel organisaties te maken met een nieuwe realiteit die hun employer brand onder druk zette. Bedrijven die omzetverlies moesten incasseren, moesten in sommige gevallen medewerkers ontslaan. En aan de andere kant van het spectrum, bijvoorbeeld in de zorg en logistiek, is de werkdruk juist enorm gestegen en wordt het uiterste van iedereen gevraagd. In welke situatie jouw organisatie ook verkeert: aandacht voor je werkgeversmerk is in tijden van crisis belangrijk.
grens tussen corporate brand en employer brand vervaagt
Normaal gesproken zijn je employer brand en je corporate brand niet hetzelfde. De gemiddelde consument/klant verschilt nogal van het nieuwe talent dat je graag wilt binnenhalen. Je hebt dus voor beide doelgroepen een andere communicatiestrategie. Maar in crisistijd gelden er andere regels. De grens tussen je bedrijfsmerk en je werkgeversmerk vervaagt en je gedrag als organisatie valt ineens samen met je gedrag als werkgever. Moeilijke maatregelen die je als werkgever moet nemen door een crisis, zoals het ontslag van medewerkers of het uitstellen van salarisverhogingen, hebben in een crisis ook invloed op je ondernemersmerk. De manier waarop je die maatregelen uitvoert en communiceert, zijn bepalend voor de perceptie ervan binnen én buiten de organisatie. Juist op cruciale momenten blijkt de ware identiteit van een organisatie. Ben je echt zo oprecht, transparant en betrouwbaar als je altijd beweerde te zijn? Medewerkers, sollicitanten en klanten zullen eventuele misstappen niet gauw vergeten (of vergeven) en kunnen dure missers zijn.
focus op je ‘total brand promise’
Volgens de schrijver van dit artikel in The Harvard Business Review doen bedrijven die nieuw talent willen aantrekken er goed aan om te focussen op de ‘total brand promise’: de bijdrage die je als organisatie levert aan een betere wereld. Organisaties die effectief bijdragen aan een betere maatschappij scoren hoog bij jongere generaties. Hoe meer je in staat bent je aan te passen aan de actuele behoefte van mens en maatschappij, hoe beter je imago als werkgever op de arbeidsmarkt - zéker na tijden van crises zoals COVID-19.
relevantie, inzet en betrokkenheid
Als je na deze crisistijd mee wilt doen in de strijd om nieuw talent, is het een goed idee om nu alvast een nieuw perspectief te ontwikkelen op de manier waarop je product of dienst toegevoegde waarde biedt. Door je inzet en betrokkenheid te tonen voor iets anders dan alleen je omzetgroei, benadruk je het belang dat jouw organisatie hecht aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als je altijd hebt gezegd dat je dit als werkgever belangrijk vindt, dan is nu het moment aangebroken om dat te laten zien. Dit kan een directe en enorme invloed hebben op je mogelijkheden om talent te werven en helpen om je bedrijfsidentiteit en -cultuur te versterken.
employer brand research
Elk jaar doen we onderzoek naar de aantrekkelijkheid van bedrijven. Met dit jaar verbindend werkgeverschap als belangrijkste perspectief om de uitdagingen van de complexe wereld van werk aan te gaan. Download hier de onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research 2024.