Heb je personeel in dienst met creatieve en innovatieve kwaliteiten? Houd ze dan tevreden en geef ze voldoende uitdaging. Want of het nu ingenieurs, cybersecurity-experts of digitale marketeers zijn: de eigenschappen die zij hebben, zijn belangrijk voor de toekomst van jouw organisatie. Creativiteit en innovativiteit zijn menselijke vaardigheden die niet kunnen worden vervangen door een computer.

Maar: de vernieuwers in jouw organisatie vragen ook een andere benadering, want ze hebben niet graag het gevoel dat ze stilstaan.

wilt jij jouw talent blijven(d) binden en boeien? Ga dan aan de slag met deze 6 tips

  1. creëer een inspirerende werkomgeving
  2. maak tijd vrij in hun agenda
  3. laat ze focussen op hun toegevoegde waarde
  4. laat ze deelnemen aan events
  5. geef een bonus
  6. reduceer het aantal projecten

1. creëer een inspirerende werkomgeving

Zorg voor een inspirerende werkomgeving. Denk aan een lounge-area, met banken, koelkast en pingpongtafel, dartbord of groot scherm om te kunnen gamen. Voorstanders zeggen dat even spelen de concentratie, creativiteit en productiviteit een boost geeft. Maar zorg ook voor ruimtes waar werknemers kunnen nadenken en aan hun innovaties kunnen werken. Bijvoorbeeld een aparte werkruimte, in een rustig deel van het kantoor, waar ze ongestoord aan hun ideeën kunnen werken.

2. maak tijd vrij in hun agenda

Tijd is een absolute noodzaak voor het denkproces van creatieve en innovatieve mensen. Als hun schema steeds volgepland is met werkoverleg, presentaties en andere zakelijke bijeenkomsten, komen ze nooit toe aan het creatieve proces. Zorg daarom voor voldoende ruimte in hun agenda. Bekijk ook of het voor hen echt nodig is om altijd aanwezig te zijn bij routinematige vergaderingen. 

3. laat ze focussen op hun toegevoegde waarde

Sommige administratieve taken kunnen waarschijnlijk beter gedaan worden door andere medewerkers. Bekijk of hiervan sprake is en hevel deze taken over naar een andere afdeling of neem extra mensen aan

Een andere optie is het automatiseren van bepaalde taken. Dit kan betekenen dat je moet investeren in nieuwe software of dat  je een programmeur moet inhuren. Maar als je de potentiële return-on-investment en langetermijn winsten berekent, kan het de moeite waard zijn. 

4. laat ze deelnemen aan events

Workshops, webinars, seminars, conferenties en trainingen. Of jij jouw vernieuwers naar een eendaagse zen-training stuurt, of naar een meerdaagse werkconferentie: investeren in training en ontwikkeling kan jouw medewerkers nieuwe energie of - beter nog - nieuwe ideeën brengen. 

5. geef een bonus

Een bonus krijgen voor het halen van specifieke (en haalbare) doelen hoeft niet alleen iets te zijn voor jouw sales professionals. Er zijn ook mogelijkheden voor jouw creatieve en innovatieve werknemers om daarvoor in aanmerking te komen. Beloon het beste vernieuwende idee bijvoorbeeld met een financiële vergoeding. Of geef innovators als doel mee om een artikel in een vakblad gepubliceerd te krijgen of om een specifieke certificering te behalen.

6. reduceer het aantal projecten

Door de stroom van het aantal nieuwe projecten in te dammen, geef jij jouw creatieve werknemers de kans om dieper in bestaande projecten te duiken. Het afbouwen of opheffen van het aantal projecten kan helpen bij het oplossen van projectoverbelasting.

Wil je nog meer tips om jouw personeel te belonen? Lees dan 10 budgetvriendelijke ideeën die jouw medewerkers motiveren. Of heb je nog niet de juiste mensen in dienst? Lees dan onze 10 tips om de juiste mensen aan te trekken.

zelf aan de slag

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research