Veel werkgevers willen graag een gevarieerd personeelsbestand, en niet alleen omdat het goed voor hun imago is. Maar hoe kan employer branding helpen bij meer diversiteit en inclusie in je organisatie? We geven je 5 tips.

Diversiteit is goed voor je organisatie. Denk aan een sterke organisatiecultuur, samenhangende teams, meer ruimte voor kritisch denken en originele ideeën. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat organisaties met een gevarieerd personeelsbestand maar liefst tot 35% beter presteren dan bedrijven die dat niet hebben. Reden genoeg om je eigen beleid eens nader te bekijken.

deze 5 tips helpen je

  1. bedenk dat authenticiteit van binnenuit groeit
  2. neem je communicatie onder de loep
  3. deel verhalen van je medewerkers
  4. sluit niemand uit
  5. houd je aan de regels

1 bedenk dat authenticiteit van binnenuit groeit

Zeggen dat jouw organisatie ‘aan diversiteit en inclusie doet’ gaat niks opleveren als het intern niet klopt. Probeer daarom eerst een goed begrip te krijgen van het belang van diversiteit en inclusie voor je organisatie. Wees transparant over je aanpak en wees eerlijk over het effect. Zorg ervoor dat er intern niet alleen over wordt gesproken, maar dat het op elk niveau wordt gezien en gevoeld.

2. neem je communicatie onder de loep

Bijna ieder bedrijf heeft wel een gelijke kansen- en/of diversiteitsverklaring op zijn website of in zijn vacatures staan. Maar vaak lijkt het alsof die zo uit het HR-handboek geknipt en geplakt is. Dit soort verklaringen kunnen medewerkers het gevoel geven dat ze alleen maar nodig zijn om de diversiteitscijfers wat op te vijzelen. En niet dat je ze écht wilt hebben, vanwege hun kwaliteiten. 

Stellen dat je waarde hecht aan diversiteit en inclusie is dus niet genoeg. Oprechte en effectieve boodschappen - van het soort dat mensen het gevoel geeft dat ze iets kunnen toevoegen en bijdragen, en dat je ze daarom graag wilt - krijg je als je er wat langer over nadenkt. 

3. deel verhalen van je medewerkers

Je eigen medewerkers zijn de beste voorbeelden van diversiteit en inclusie in jouw organisatie. Maak ze ambassadeurs voor je bedrijf en laat hen anderen overtuigen door hun persoonlijke verhaal en ervaringen te vertellen via social media en blogs. Waar komen ze vandaan? Hoe werken ze samen? Welke kansen hebben ze gekregen in jouw organisatie? Let wel: het is hun verhaal, dus geef ze alle ruimte om eerlijk en open te zijn. 

4. sluit niemand bij voorbaat uit

Wanneer je bepaalde kandidaten wilt aantrekken, sluit je misschien anderen uit. Hoe voorkom je dat? Het antwoord is: door iedereen te targeten. Promoot jouw carrièrekansen bij alle kandidaten, maar houd de mogelijkheid open om je boodschap op de verschillende doelgroepen aan te passen.

5. houd je aan de regels

Om een divers personeelsbestand te realiseren, mag jij je op een bepaalde doelgroep richten. Maar je mag niet alleen uit die doelgroep kandidaten selecteren. Voorkeursbeleid is uitsluitend toegestaan voor vrouwen, etnische minderheden en personen met een handicap of chronische ziekte. Dit staat in de wetgeving voor gelijke behandeling.

Het aantrekken van uiteenlopende kandidaten is slechts de helft van de uitdaging. Want wat doet jouw organisatie om ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt? Erkennen dat talent in alle vormen, maten en achtergronden voorkomt en vervolgens jouw werkwijze en boodschap aanpassen om dit te weerspiegelen, kan een sterke impact hebben op je employer brand. Wees open over je visie, transparant in je boodschap en zorg voor een positieve ervaring van alle kandidaten. Je krijgt er niet alleen een gevarieerd personeelsbestand door, maar ook gelukkigere medewerkers. 

meer info over employer branding

Wil je een aantrekkelijke werkgever met een gevarieerd personeelsbestand zijn? En ben je benieuwd naar de onderzoeksresultaten van het employer brand research? Download nu ons employer brand onderzoeksrapport!