Veel werkgevers willen graag een gevarieerd personeelsbestand, en niet alleen omdat het goed voor hun imago is. Maar hoe kan employer branding helpen bij meer diversiteit in je organisatie? We geven je 5 tips.

Meer diversiteit in de organisatie heeft veel voordelen, dat is al ruimschoots bewezen. Denk aan een sterke organisatiecultuur, samenhangende teams, meer ruimte voor kritisch denken en originele ideeën. Ook kan het zijn dat je als organisatie een ‘afspiegeling’ van de bevolking of een klantenbestand in huis wilt hebben, of juist een bijdrage wilt leveren aan het verminderen van de maatschappelijke achterstand van bepaalde groepen.

Hoe dan ook: diversiteit is goed voor je organisatie. Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat bedrijven met een gevarieerd personeelsbestand maar liefst tot 35% beter presteren dan bedrijven die dat niet hebben. Reden genoeg om jouw beleid eens nader te bekijken.

krijg met deze 5 tips een gevarieerder personeelsbestand

  1. bedenk dat authenticiteit van binnenuit groeit
  2. bekijk jouw communicatie over diversiteit
  3. deel verhalen van jouw werknemers
  4. probeer van tevoren niemand uit te sluiten
  5. houd je aan de regels

1 bedenk dat authenticiteit van binnenuit groeit

Zeggen dat jouw organisatie ‘aan diversiteit doet’ gaat niks opleveren als het intern niet klopt. Probeer daarom eerst een goed begrip te krijgen van het belang van diversiteit voor je organisatie. Wees transparant over je aanpak en wees eerlijk over het effect. Zorg ervoor dat er intern niet alleen over diversiteit wordt gesproken, maar dat het op elk niveau wordt gezien en gevoeld.

2. bekijk jouw communicatie over diversiteit

Bijna ieder bedrijf heeft wel een gelijke kansen- en/of diversiteitsverklaring op zijn website of in zijn vacatures. Maar vaak lijkt het wel alsof die zo uit het HR-handboek geknipt en geplakt is. Dit soort verklaringen kunnen werknemers het gevoel geven dat ze alleen maar nodig zijn om de diversiteitscijfers wat op te vijzelen. En niet dat je ze écht wilt hebben, vanwege hun kwaliteiten

Stellen dat je waarde hecht aan diversiteit en verschillende perspectieven is dus niet genoeg. Oprechte en effectieve boodschappen - van het soort dat mensen het gevoel geeft dat ze echt gewild zijn - krijg je als je er wat langer over nadenkt. Leg bijvoorbeeld uit aan kandidaten wat de kansen en voordelen zijn van jouw diversiteitsbeleid. Heeft jouw organisatie een bepaalde erkenning, vermelding of onderscheiding gekregen op het gebied van integratie, gelijke behandeling of diversiteit? Vermeld dit dan niet alleen, maar vertel ook wat je hebt gedaan om ‘m te verdienen.

3. deel verhalen van jouw werknemers

Het kan een flinke uitdaging zijn om te communiceren over diversiteit, omdat het zoveel terreinen beslaat: leeftijd, geslacht, etniciteit, bekwaamheid, achtergrond, denkstijl, overtuigingen en ga zo maar door. Kijk naar je personeel: het zijn de beste voorbeelden van diversiteit op de werkplek. Laat ze hun verhaal vertellen. Waar komen ze bijvoorbeeld vandaan? Wat is hun samenwerkingsstijl? Welke kansen hebben ze gekregen? Gebruik social media en blogs om hun getuigenissen te delen. Dat geeft kandidaten een authentiek en compleet beeld van het belang van diversiteit in je organisatie.

4. probeer van tevoren niemand uit te sluiten

Wanneer je bepaalde kandidaten wilt aantrekken, sluit je misschien anderen uit. Dus hoe voorkom je dat? Het antwoord is om iedereen te targeten. Promoot jouw carrièrekansen bij alle kandidaten, maar houd de mogelijkheid open om jouw boodschap op de verschillende doelgroepen aan te passen.

5. houd je aan de regels

Om een divers personeelsbestand te realiseren, mag jij je op een bepaalde doelgroep richten. Maar je mag niet alleen uit die doelgroep kandidaten selecteren. Voorkeursbeleid is uitsluitend toegestaan voor vrouwen, etnische minderheden en personen met een handicap of chronische ziekte. Dit staat in de wetgeving voor gelijke behandeling.

Het aantrekken van uiteenlopende kandidaten is slechts de helft van de uitdaging. Want wat doet jouw organisatie om ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt? Erkennen dat talent in alle vormen, maten en achtergronden voorkomt en vervolgens jouw werkwijze en boodschap aanpassen om dit te weerspiegelen, kan een sterke impact hebben op je employer brand. Wees open over je visie, transparant in je boodschap en zorg voor een positieve ervaring van alle kandidaten. Je krijgt er niet alleen een gevarieerd personeelsbestand door, maar ook gelukkigere werknemers. 

meer informarie over employer branding

Wil je een aantrekkelijke werkgever met een gevarieerd personeelsbestand zijn? En ben je benieuwd naar de onderzoeksresultaten van het employer brand research? Download nu onze employer brand paper!