Heb je medewerkers in je bedrijf met creatieve en innovatieve ideeën en skills? Houd ze dan tevreden, want deze vernieuwers zijn van groot belang voor de toekomst van jouw organisatie. Creativiteit en innovativiteit zijn menselijke vaardigheden die we niet kunnen vervangen door een computer.

Maar: deze vernieuwers, zoals cybersecurity experts of digitale marketeers vragen om een speciale benadering. Ze hebben niet graag het gevoel dat ze stilstaan en willen voortdurend worden uitgedaagd. Wil je de vernieuwers in je bedrijf blijven(d) binden en boeien? Check dan snel de onderstaande 6 tips.

met deze 6 tips behoud je de vernieuwers in je bedrijf

  1. geef ze tijd voor 'denkwerk'
  2. laat ze focussen op hun toegevoegde waarde
  3. laat ze deelnemen aan events
  4. geef een bonus
  5. reduceer het aantal projecten
  6. stimuleer een ommetje.

1. geef ze tijd voor ‘denkwerk’ 

Tijd is een absolute noodzaak voor het denkproces van creatieve en innovatieve mensen. Als hun schema steeds volgepland is met werkoverleg, presentaties en andere zakelijke bijeenkomsten, komen ze nooit toe aan het diepere denkwerk en het creatieve proces dat daarmee verbonden is. Geef duidelijk aan dat ze daarvoor tijd in hun agenda kunnen plannen. Bespreek ook met je medewerkers of het voor hen echt nodig is om altijd deel te nemen aan bepaalde (routinematige) vergaderingen.

2. laat ze focussen op hun toegevoegde waarde

Sommige administratieve taken kunnen waarschijnlijk beter gedaan worden door andere medewerkers. Bekijk of hiervan sprake is en hevel deze taken over naar een andere afdeling of neem extra mensen aan
Een andere optie is het automatiseren van bepaalde taken. Dit kan betekenen dat je nieuwe software moet aanschaffen of dat je een programmeur moet inhuren. Die investeringen doen nu misschien even pijn, maar de potentiële return-on-investment en langetermijnwinsten zijn het waarschijnlijk dubbel en dwars waard. 

3. laat ze deelnemen aan events

Workshops, webinars, seminars, conferenties en trainingen. Of je je vernieuwers naar een eendaagse zen-training stuurt, of naar een meerdaagse werkconferentie: investeren in training en ontwikkeling kan je medewerkers nieuwe energie of - beter nog - nieuwe ideeën brengen. 

4. geef een bonus

Een bonus krijgen voor het halen van specifieke (en haalbare) doelen hoeft niet alleen iets te zijn voor je sales professionals. Denk ook eens aan je creatieve en innovatieve medewerkers. Beloon het beste vernieuwende idee bijvoorbeeld met een financiële vergoeding. Of geef innovators als doel mee om een artikel in een vakblad gepubliceerd te krijgen of om een specifieke certificering te behalen.

5. reduceer het aantal projecten

Door de stroom van het aantal nieuwe projecten in te dammen, geef je je creatieve werknemers de kans om dieper in bestaande projecten te duiken. Het afbouwen of opheffen van het aantal projecten kan helpen bij het oplossen van projectoverbelasting.

6. stimuleer een ommetje

Ook beweging kan de creatieve vermogens van je medewerkers behoorlijk stimuleren. Met name wandelen - zowel binnenshuis als in de openlucht - bevordert creatief denken. Dat blijkt ook uit onderzoek: wie eventjes van zijn stoel opstaat om te wandelen - onder welke vorm en in welke omgeving dan ook - vertoont tot 60% meer creativiteit, dan wie de hele dag achter zijn bureau bleef zitten. Een goede reden dus om de ’stappenstrijd’ tussen collega’s via de Ommetje-app te stimuleren.

meer weten over de skills van de toekomst? 

Wil je voorbereid zijn op de toekomst? Download dan onze whitepaper Focus op groeikracht en lees meer over de banen en skills van de toekomst.

download de paper >