Je persoonlijke kwaliteiten, talent en ervaring: ze zijn allemaal belangrijk. Maar je maakt jezelf pas echt onmisbaar als je naadloos in een bestaand team schuift en goed samenwerkt met je collega's. Hoe zorg je ervoor dat je werkgever blij is dat hij jou heeft aangenomen?

Uiteraard begint het al voordat je start in je baan. Tijdens de sollicitatieprocedure kan een werkgever namelijk testen hoe de interactie verloopt tussen de kandidaten, maar ook tussen jou en je toekomstige collega’s. In een assessment kan worden nagegaan hoe mensen:

  • elkaar beïnvloeden en proberen te overtuigen
  • zich verbaal uitdrukken tegenover elkaar
  • een probleem benaderen en oplossen

kwaliteiten die meetellen

Succesvolle teamplayers hebben vaak al laten zien dat ze goed functioneren in teams van mensen met een verschillende achtergrond en uiteenlopende interesses. Als je in teamverband hebt gesport of vrijwilligerswerk hebt gedaan, is de kans groot dat je skills hebt opgedaan die ook goed scoren op je werk. En juist daarom moet je gebruikmaken van alles wat je in je leven hebt geleerd, waar dan ook.

Een goede teamplayer is iemand die:

  • goed kan luisteren
  • onderwerpen op een positieve en rustige manier bespreekbaar maakt, ook als het duidelijk is dat er verschillende meningen over bestaan
  • eerlijke feedback geeft
  • ongevoelig is voor 'groepsdenken' en het ermee eens zijn, alleen maar om anderen tevreden te houden
  • positieve en negatieve feedback kan aanhoren, zonder in de verdediging te schieten
  • zelfvertrouwen uitstraalt zonder arrogant over te komen

​Als je (nog) niet over al deze kwaliteiten beschikt, of niet helemaal zeker van jezelf bent op dit vlak, kan het nuttig zijn om aan zelfreflectie te doen: hoe kan ik mijn gedrag aanpassen? Probeer te doorgronden hoe jouw persoonlijkheid in elkaar zit, en wat je nodig hebt aan social style om effectiever samen te werken met anderen. Een gewaardeerd teamlid zijn, helpt je carrière vooruit - dus hoe eerder je deze vaardigheden ontwikkelt, hoe beter.

360 graden feedback

Wil je weten of anderen jou zien als een teamplayer? Een 360 graden feedback is een manier om erachter te komen. Mensen in jouw directe (werk)omgeving - je collega's en leidinggevenden bijvoorbeeld - geven hun (constructieve) oordeel over jouw competenties. Je wordt in dit proces beoordeeld op punten als:

  • leiderschapskwaliteiten
  • het vermogen om te werken in een team
  • het kunnen aansturen van jezelf
  • communicatievaardigheden
  • het hebben van een visie
  • organisatorisch vermogen
  • besluitvaardigheid
  • gedrevenheid
  • aanpassingsvermogen

De 360 graden feedback laat je zien hoe je interactie en samenwerking met anderen is, en biedt je de kans om je kwaliteiten als teamplayer te versterken.