op deze pagina

wat betekent feedback?

Feedback is het opmerken van iemands gedrag of prestaties en dit constructief aan hem/haar terugkoppelen. Simpel gezegd: met feedback bespreken jullie samen hoe het gedrag of de houding van een collega verbeterd kan worden. Met constructieve feedback zorgen jullie samen voor een betere sfeer en teamwork (in tegenstelling tot kritiek). Erg nuttig voor op werk dus.

het belang van feedback

Bij het geven van feedback hebben we al snel het gevoel dat we iemand lastigvallen of boos maken. En bij feedback ontvangen, wuiven we een compliment snel weg of voelen we ons aangevallen bij negatieve feedback. Schuif al die vooroordelen aan de kant. 

Als je weet hóé je feedback moet geven en ontvangen, bereik je er juist het volgende mee:

  • relaties tussen collega’s verbeteren
  • goede prestaties en gedrag vooropstellen en stimuleren
  • negatieve prestatie en gedrag aanpassen
  • het begrip voor elkaar vergroten.

feedback geven en ontvangen

Feedback komt er in 2 varianten: je kunt feedback krijgen of je geeft feedback aan een collega. Hoe je dit het beste kunt aanpakken en ervoor zorgt dat de feedback niet overkomt als kritiek, daar helpen we je graag bij. Ook met een paar voorbeelden van feedback laten we je zien hoe je straks uitblinkt in het geven en ontvangen van feedback.

wanneer kun je feedback op werk verwachten?

Het is altijd een goed idee om aan je collega’s terug te koppelen hoe het gaat en wat er verbeterd kan worden. Dit kan tijdens de lunch, of tijdens een gepland gesprek waarbij het doel is om feedback te geven, zoals:

  • een functioneringsgesprek: hierbij krijg je feedback van je leidinggevende en geef jij feedback over jullie samenwerking
  • eindejaarsgesprek: bij een eindejaarsgesprek zitten je leidinggevende en jij samen om jouw functioneren van het afgelopen jaar te bespreken. Hier hangt geen beoordeling aan vast, dit is alleen een moment voor feedback
  • beoordelingsgesprek: bij een beoordelingsgesprek ontvang je alleen feedback op basis van het beoordelingsformulier dat je collega’s over je hebben ingevuld. Ben je het oneens met die beoordeling? Dan kun je bezwaar maken
  • alternatieven: je ziet ook bij steeds meer bedrijven een andere vorm van feedback geven ontstaan. Zo maken we binnen Randstad gebruik van Great Conversations. Hiermee geven we niet op één moment in het jaar feedback, maar doen we dit doorlopend.