Het is voor werkgevers steeds lastiger om talentvol personeel voor langere tijd aan de organisatie te binden. Deze medewerkers hebben het in de huidige schaarse arbeidsmarkt immers voor het kiezen en kunnen relatief eenvoudig switchen naar een baan die hen lucratiever en interessanter lijkt. Als werkgever sta je dan weer voor de lastige taak om je medewerker(s) te vervangen. En dat is zonde, want een geschikte nieuwe kandidaat vinden kost veel tijd en geld. Het beste is om te voorkomen dat personeel überhaupt weggaat. We geven je vijf tips.

  1. weet waarom je medewerkers vertrekken
  2. verbeter je employer brand
  3. geef échte salarisverhogingen en bied arbeidsvoorwaarden op maat
  4. faciliteer en stimuleer training en ontwikkeling
  5. zorg voor een prettige werksfeer

1. weet waarom je medewerkers vertrekken

Als je weet waarom je medewerkers vertrekken, weet je ook wat zij van jou, als werkgever, verwachten. Zo blijkt uit het wereldwijde Randstad Employer Brand Research 2022 (REBR) dat het grootste deel van de potentiële baanwisselaars bij een nieuwe werkgever betere arbeidsvoorwaarden en een prettige werksfeer zoekt. Vertrekt een van je medewerkers (vrijwillig)? Check dan wat de redenen zijn, bijvoorbeeld in een exitgesprek.

2. verbeter je employer brand

Door je werkgeversmerk te verbeteren krijgt je bedrijf een betere reputatie, zodat je de beste kandidaten kunt aantrekken én de medewerkers kunt behouden die je niet kwijt wilt. Employer branding gaat niet vanzelf, daarvoor heb je een strategie nodig. Je kunt je employer brand in elk geval al verbeteren door:

  • goed naar je medewerkers te luisteren en hun feedback te verwerken in jouw retentieplan

  • het gesprek aan te gaan met medewerkers die niet happy zijn, om samen naar oplossingen te zoeken

  • een bedrijfscultuur op te bouwen waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt

  • het succes van je employer branding aanpak regelmatig te meten.

3. geef échte salarisverhogingen en bied arbeidsvoorwaarden op maat

Uit het Randstad Employer Brand Research 2022 (REBR) blijkt dat werknemers bij de selectie van een nieuwe werkgever vooral letten op het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Met een jaarlijkse inflatieverhoging op het salaris van jouw medewerkers kom je er niet meer. Mensen weten dat dat (financieel) geen zoden aan de dijk zet. Soms is de overstap naar een andere werkgever de enige manier om meer geld te verdienen. Logisch dus dat ze hun baan opzeggen. Door je medewerkers een salarisverhoging te geven waaruit je waardering voor hun inzet en kwaliteiten blijkt, maak je het hen veel makkelijker om bij jouw organisatie te blijven. 

Kijk ook eens goed naar de andere arbeidsvoorwaarden. Het uitgangspunt ‘one size fits all’ is allang niet meer van deze tijd. Zie iedere medewerker als individu en bied hem of haar arbeidsvoorwaarden op maat. Focus meer op persoonlijke groei en ontwikkeling en op toegevoegde waarde dan op leeftijd, ervaring en de duur van een dienstverband. Of bied je medewerkers meer flexibiliteit en autonomie in het bepalen van werktijden en werkplekken. Als je meer maatwerk in arbeidsvoorwaarden biedt, word je over het algemeen een aantrekkelijkere werkgever gevonden.

4. faciliteer en stimuleer training en ontwikkeling

De meeste mensen werken graag aan hun employability: hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Ze willen de kans krijgen om nieuwe vaardigheden te leren en zich binnen de organisatie te ontwikkelen. Zijn er geen mogelijkheden voor vooruitgang, dan is de kans groot dat ze ergens anders op zoek gaan naar nieuwe kansen. Door een duidelijk pad naar carrièreontwikkeling te bieden, houd je je medewerkers makkelijker in huis. Laat hen weten waar ze aan toe zijn: zetten ze zich maximaal in, grijpen ze alle ontwikkelingskansen aan én halen ze de doelstellingen? Dan moet duidelijk zijn dat je ze daarvoor beloont.

5. zorg voor een prettige werksfeer

Behalve op het salaris letten werknemers bij het zoeken van een nieuwe werkgever ook op de werksfeer, zo blijkt uit het Randstad Employer Brand Research 2022 (REBR). Is de werksfeer verziekt, of de werkdruk te hoog, dan zorgt dat niet alleen voor het vertrek van je medewerkers, maar ook voor zieke medewerkers. Twee goede redenen dus om veel aandacht te besteden aan een positief werkklimaat.   

zelf aan de slag met jouw employer brand

De resultaten van Randstad Employer Brand Research 2022 kunnen je helpen bij de aanpak van je employer branding strategie. Download de paper met de onderzoeksresultaten. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!

download nu het onderzoeksrapport >

meld je aan voor de randstad nieuwsbrief