De dagen van loyaliteit op de werkplek zijn allang voorbij. Werknemers denken niet lang meer na voordat ze switchen naar een lucratievere baan. Voor HR-afdelingen lijkt het soms wel een oneindige inhaalrace om de steeds maar weer vertrekkende werknemers te vervangen. Het beste is om te voorkomen dat personeel überhaupt weggaat. We geven je 3 tips.

De meeste HR-professionals weten wel dat personeelsverloop nadelig is voor hun organisatie. Maar hoeveel het precies kost, weten maar weinigen. Het berekenen van de werkelijke kosten is lastig, omdat niet alle kosten van verloop even zichtbaar zijn. Maar algemeen gesteld kan een medewerker die vrijwillig vertrekt je organisatie maar liefst tussen de 40 en 200% van het brutojaarsalaris kosten. Hoe meer salaris een medewerker krijgt, hoe duurder het vertrek dus voor je wordt.

kosten van personeelsverloop

De volgende factoren bepalen de kosten van personeelsverloop:

  • adverteren van vacatures
  • sollicitanten screenen en beoordelen
  • de nieuwe werknemer inwerken
  • lagere productiviteit
  • fouten veroorzaakt door onervaren werknemers 

Of je nu de lage of hoge schattingen aanhoudt, feit blijft dat het veel geld kost om een ervaren werknemer te verliezen. Focus op retentiestrategie kan voorkomen dat jouw talentvolle medewerkers jouw organisatie verlaten. In ruil daarvoor:

  1. bespaar je op wervings- en trainingskosten
  2. blijft jouw productiviteit stabiel 
  3. voorkom je dure fouten

3 tips om het vertrek van talentvolle werknemers te voorkomen

  1. verbeter jouw employer brand
  2. geef échte salarisverhogingen en bied arbeidsvoorwaarden op maat
  3. faciliteer en stimuleer training en ontwikkeling

1. verbeter jouw employer brand

Door jouw werkgeversmerk te verbeteren krijgt jouw bedrijf een betere reputatie, zodat je hooggekwalificeerde sollicitanten kunt aantrekken en de werknemers kunt behouden die je niet kwijt wilt. Employer branding gaat niet vanzelf, daarvoor heb je een employer branding-strategie nodig. Je kunt jouw werkgeversmerk in elk geval al verbeteren door:

  • goed naar je medewerkers te luisteren en hun feedback te verwerken in jouw retentieplan
  • het gesprek aan te gaan met werknemers die niet happy zijn, om samen naar oplossingen te zoeken
  • een bedrijfscultuur op te bouwen waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt
  • het succes van je employer branding-strategieën regelmatig te meten.

2. geef échte salarisverhogingen en bied arbeidsvoorwaarden op maat

Met de jaarlijkse inflatieverhoging op het salaris van jouw werknemers kom je er niet meer. Mensen weten dat dat (financieel) geen zoden aan de dijk zet. Logisch dus dat ze graag hun baan opzeggen voor posities die meer opleveren. Soms is de overstap naar een ander bedrijf voor hen de enige manier om meer geld te verdienen. Door jouw werknemers een salarisverhoging te geven die jouw waardering voor hun inzet en kwaliteiten weerspiegelt, maak je het hen veel makkelijker om bij jouw organisatie te blijven. 

Kijk ook eens goed naar de andere arbeidsvoorwaarden. Het uitgangspunt ‘one size fits all’ is allang niet meer van deze tijd. Zie iedere werknemer als individu en bied hem of haar arbeidsvoorwaarden op maat. Leg meer focus op iemands ontwikkeling, productiviteit en toegevoegde waarde dan op leeftijd, ervaring en de duur van een dienstverband. Of bied jouw werknemers meer flexibiliteit en autonomie in het bepalen van werktijden en werkplekken. Als je meer maatwerk in arbeidsvoorwaarden biedt, word je over het algemeen een aantrekkelijkere werkgever gevonden. 

3. faciliteer en stimuleer training en ontwikkeling

Medewerkers werken graag aan hun employability: hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Ze willen de kans krijgen om nieuwe vaardigheden te leren en vooruitgang te boeken binnen de organisatie. Als ze geen mogelijkheden voor promotie zien, gaan ze ergens anders op zoek naar nieuwe kansen. Door een duidelijk pad naar vooruitgang te bieden, houdt je jouw werknemers in huis. Jouw werknemers moeten weten waar ze aan toe zijn: zetten ze zich maximaal in, grijpen ze alle ontwikkelingskansen aan én halen ze de doelstellingen? Dan moet duidelijk zijn dat je ze daarvoor beloont.

Weten hoe jij jouw personeelsverloop kunt verlagen kan een grote invloed hebben op het succes van jouw bedrijf. Met de juiste aanpak kan jij jouw werknemers betrokken en tevreden houden. Ze willen dan juist bij jouw organisatie blijven in plaats van te vertrekken om elders betere kansen te krijgen.

zelf aan de slag

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.