Het is nooit leuk om een ontslaggesprek te voeren. Dat je elkaar in het echt niet kunt spreken, maakt het niet makkelijker. In het webinar ‘ondersteuning bij online ontslag’ gaf Nathalie Simons praktische tips. In dit artikel lees je alle tips rustig terug en vind je ook hoe je online ontslag juist niet aan moet pakken. 

volg deze vijf stappen tijdens een ontslaggesprek:

  1. Zet de toon en neem de controle over het gesprek
  2. Deel de ontslagboodschap mee zoals je deze hebt voorbereid
  3. Luister goed, antwoord op gepaste wijze en toon medeleven
  4. Geef informatie en vertel over de volgende stappen
  5. Rond het gesprek goed af

zet de toon en neem de controle over het gesprek

Bij een online ontslaggesprek kun je elkaar niet recht in de ogen kijken en dan is het soms best moeilijk om de juiste toon te bepalen. Neem daarom meteen aan het begin van het gesprek de regie. Zo weet je zeker dat het gesprek volgens plan verloopt. Voer het gesprek op een rustige plek waar je niet gestoord kunt worden. Belangrijk: vraag je medewerker ook om een rustige omgeving op te zoeken. 

Do: Informeer je medewerker van tevoren over het tijdstip waarop je contact opneemt en over de manier waarop je dat doet. 

Don’t: Laat je niet afleiden tijdens het gesprek. Zorg voor honderd procent aanwezigheid met je hoofd én je hart. Zet je telefoon, mail, Slack en Web Whatsapp dus even uit en je deur op slot.

deel de ontslagboodschap mee zoals je die hebt voorbereid

Het is geen fijne boodschap, maar het helpt niet wanneer je eromheen draait. Vertel je medewerker daarom meteen waar het op staat. Blijf daarbij rustig en gefocust, maar wees wel begripvol. 

Do: Begin het gesprek direct met het mededelen van je boodschap. Zo blijft het doel van het gesprek duidelijk.  

Don’t: Laat je niet meeslepen door de emoties van je medewerker. Blijf bij je boodschap en deel die zo objectief mogelijk mee. 

luister goed en toon medeleven

Bij een online ontslaggesprek is het soms moeilijk om te laten zien dat je met je ontslagen medewerker meeleeft. Waak ervoor dat je overkomt alsof het je niets doet, maar verzet je ook tegen de drang om je medewerker te gaan troosten. Vind een middenweg tussen de zakelijke boodschap en het gevoel van je ontslagen medewerker. 

Do: Toon respect voor je medewerker.

Don’t: Zeg geen sorry en geef je medewerker geen advies. Je medewerker heeft na het ontslaggesprek al genoeg informatie om te verwerken. 

geef informatie over de volgende stappen

Vertel je ontslagen medewerker wat de volgende stappen zijn in het proces. Tot wanneer wil je dat je medewerker doorwerkt? Geef informatie over de hulpmiddelen die er zijn voor ontslagen medewerkers en deel aanvullende informatie met je medewerker. Zo voorkom je onduidelijkheden na het gesprek. 

Do: Communiceer helder over het ontslagproces. Wees erop voorbereid dat je medewerker in de dagen na het gesprek minder productief en efficiënt is. 

Don’t: Overlaad je medewerker niet met informatie. 

rond het gesprek goed af

Niets is zo belangrijk als een goede afsluiting van het ontslaggesprek. Zorg dat de boodschap duidelijk is, maar heb ook aandacht en empathie voor de emoties die je boodschap oproept bij je ontslagen medewerker. Zorg daarom dat je het gesprek niet hoeft te haasten. Voer je die dag meerdere gesprekken? Plan dan altijd een pauze tussen de afspraken. Zo kun je zelf ook even bijkomen.

Do: Organiseer altijd een afscheidsritueel voor je medewerker. Zo sluit de ontslagen medewerker de tijd bij je organisatie toch met een positief gevoel af. 

Don’t: Ga niet te snel. Bied je ontslagen medewerker de mogelijkheid tot een tweede gesprek als je merkt dat de emoties tijdens het ontslaggesprek te hoog oplopen. 

meer weten over ontslag?

Je moet aan veel verschillende dingen denken wanneer je een medewerker moet ontslaan. We hebben alle informatie voor je verzameld. Lees hier verder over hoe je lastige personeelsvraagstukken aanpakt. 

lees hier alles over ontslag