De ontwikkeling van je personeel verdient jouw volle aandacht. Gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden kan - zo blijkt uit recent onderzoek van Randstad - leiden tot het vertrek van je beste medewerkers. Op de huidige arbeidsmarkt is nieuw talent schaars, dus je kunt er beter alles aan doen om je mensen te houden

Speel je een actieve rol in de ontwikkeling van je medewerkers, dan toon je vertrouwen en zorg je voor de toekomst van je organisatie. Daarnaast geeft het je werknemers de mogelijkheid om hun talenten te ontwikkelen, hun vaardigheden aan te scherpen en relevant te blijven in een steeds veranderende economie. En dat is niet alleen goed voor hen, maar ook voor (de toekomst van) je bedrijf.

met deze praktische tips voor de groei en ontwikkeling van je medewerkers kan je direct aan de slag:

#1 maak een persoonlijk ontwikkelingsplan (pop)

Stel samen met je medewerker een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) op. Het planmatig aanpakken van de ontwikkeling van je personeel heeft zowel voor je medewerkers als voor jou als werkgever voordelen. Je personeel krijgt de kans zich te ontwikkelen, zich te specialiseren of juist door te groeien binnen de organisatie. Voor jou als werkgever helpt een POP je om ervoor te zorgen dat de kennis en vaardigheden van je mensen blijven aansluiten op de doelen van je organisatie. Ook blijven je medewerkers gemotiveerd, omdat ze hun eigen ambities kunnen verwezenlijken. Vind in de Werkpocket meer over het opzetten van een POP.

#2 stimuleer eigen verantwoordelijkheid

Professionals kennen hun sector van binnen en van buiten. Waarschijnlijk weten je medewerkers heel goed wat voor hen de beste ontwikkelingsmogelijkheden zijn om hun kennis en expertise te vergroten. Stimuleer daarom de eigen verantwoordelijkheid van je medewerkers. Laat hen eerst zelf bepalen wat zij denken nodig te hebben. Je kan hen daar vervolgens in faciliteren. Bijvoorbeeld door je personeel de ruimte en tijd te geven om artikelen te lezen, video's en lezingen te bekijken, workshops, seminars en trainingen te volgen of andere manieren te vinden om hun vaardigheden zelfstandig te ontwikkelen. Laat hen vervolgens met elkaar delen wat ze hebben geleerd. 

#3 koppel je medewerkers aan een mentor

Met het faciliteren van mentorschap in je organisatie laat je zien dat je de ontwikkeling van jouw personeel serieus neemt. Een mentor of een coach is meestal een senior medewerker die een andere (junior) medewerker begeleidt bij zijn of haar ontwikkeling. Hoewel het mentorschap vaak wordt ingezet bij het begeleiden van nieuwe medewerkers, hoeft het niet daartoe beperkt te blijven. Een mentor kan in elke fase van iemands loopbaan bijdragen aan de groei van mensen. 

Onderwerpen waar mentoren en medewerkers samen mee aan de slag gaan kunnen zijn:

  • hoe krijg je meer expertise?
  • hoe ga je om met feedback (geven en krijgen)?
  • hoe deel je frustraties en successen?
  • hoe staat het met je ontwikkeling binnen en buiten de organisatie?
  • welke nieuwe vaardigheden en/of kennis heb je nodig om je professionele en persoonlijke doelen te bereiken?
  • welke netwerken zijn relevant voor je?

Ook voor de mentoren zelf kan het mentorschap voordelen hebben. Zo kan het hun loopbaan een nieuwe wending geven. Bovendien hebben de senior medewerkers de mogelijkheid om hun kennis en ervaring over te dragen aan jongere collega’s.

#4 bied training in nieuwe technologieën aan

Wie mee wil blijven doen in de toekomst, moet blijven(d) investeren in leren. Elke dag duiken er nieuwe software- en informatiebeheersystemen op, die bedrijven en hun werknemers helpen het werk te stroomlijnen en de resultaten te verbeteren. Om deze opkomende technologieën goed te kunnen gebruiken, hebben je werknemers training nodig. Ze kunnen de nieuwe programma's dan effectiever implementeren en hun manier van werken aanpassen. Upskilling is daarmee het nieuwe toverwoord voor zowel werkgevers als werknemers.