De keuze die potentiële werknemers maken voor een nieuwe werkgever wordt veel vaker bepaald door het hart dan door het hoofd. We kiezen op gevoel. De cultuur van een bedrijf moet bij je passen. Meer dan ooit is er behoefte aan een goede match. De kans daarop is een stuk groter wanneer je als bedrijf employer branding serieus neemt. Het zorgt er niet alleen voor dat de beste mensen voor je willen werken, maar het vergroot ook nog eens de kans op succes. 

KLM (profit) en LUMC (non-profit) winnen de Randstad Award op basis van het jaarlijkse Randstad Employer Brand Research. Zij zijn de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland in 2019.

In het Randstad Employer Brand Research, een wereldwijd onderzoek (in 32 landen), onderzoeken we de aantrekkelijkheid van bedrijven. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het steeds vaker de werknemer die uiteindelijk kiest. Maar het is de werkgever die verleidt. Hoe je dat het beste doet en waarmee lees je in onze nieuwste paper.

Download nu de employer branding paper >

Wil je een persoonlijk gesprek over de employer branding van jouw organisatie? neem dan contact op met 0800 - 72 63 78 23

randstad employer brand research 2019

  • over het randstad employer brand research

    Randstad ondervroeg in 32 landen meer dan 200.000 mensen. Er waren in totaal 4306 bedrijven betrokken. In Nederland zijn er 17.828 mensen ondervraagd die weer bestaan uit drie groepen: werknemers, werkzoekenden en studenten. Mannen en vrouwen in de leeftijd tussen 18 en 65 jaar, waarbij de groep 25 t/m 44 jaar was oververtegenwoordigd. De interviews zijn online afgenomen. Het onderzoek is uitgevoerd door Kantar TNS. 

  • randstad award 2019: de winnaars

    De winnaars van de Randstad Award zijn KLM (profit) en LUMC (non-profit). Zij zijn de aantrekkelijkste werkgevers van Nederland in 2019. 

    klm: carrière en technologie

    KLM scoort niet alleen hoog op de factoren aantrekkelijk salaris en arbeidsovereenkomsten, maar is volgens de ondervraagden bovendien koploper voor wat betreft de carrièremogelijkheden. Ook zien zij de luchtvaartmaatschappij als topwerkgever als het gaat om gebruik van de nieuwste technologie. Dat KLM-ers trots zijn op hun bedrijf en een blauw hart hebben, bleek recent nog toen het personeel massaal achter directeur Pieter Elbers ging staan in de recente discussie over zijn herbenoeming, die goed afliep voor de topman. KLM staat al jaren hoog in de lijst en won de award ook al in 2010, 2011, 2012 en 2015. 

    lumc: kennisuitwisseling

    Het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) wordt door de respondenten gezien als een interessante werkgever vanwege de uitdagende werkomgeving en de samenwerking met vooraanstaande kennisinstituten. Met name die uitwisseling van kennis maakt het LUMC aantrekkelijk in hun ogen. Het LUMC maakt bovendien werk van een veilige leercultuur, waarbinnen de professionals elkaar intellectueel uitdagen om tot steeds betere oplossingen voor de gezondheidszorg te komen. Dat laatste is dan ook de belangrijkste motivatie voor medewerkers: het verschil kunnen maken in de gezondheid van mensen. Ook LUMC won de award al vaker: in 2012 en 2015.

  • top 3 wat nederlanders willen

    top 3 wat nederlanders willen

    1. aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden: 71%
    2. prettige werksfeer: 63%
    3. balans tussen werk en privé: 49%

    In het rapport lees je ook waarom mensen blijven, maar ook waarom ze weggaan. En er zijn interessante verschillen tussen mannen en vrouwen, leeftijden en opleidingsniveaus. Met deze inzichten kun je maatwerk maken van je employer branding strategie.

  • bits & bites uit het randstad employer brand research
    • 80% van de nederlanders controleert de reputaties van een potentiële werkgever
    • 76% van de werknemers die een sterke verbondenheid voelen tussen de waarden van het bedrijf en hun eigen waarden is geneigd zijn werkplek aan te bevelen aan anderen
    • 23% van de nederlanders heeft een voorkeur om te werken bij non-profit/overheid 
    • 50% van de kandidaten zegt dat ze niet zouden willen werken voor een bedrijf met een slechte reputatie, al krijgen ze extra geld
    • bedrijven met een employer brand-strategie maken 67% meer kans hun financiële resultaat te verbeteren dan bedrijven zonder die strategie
    • 85% van de ondervraagde Nederlanders zijn van plan het volgende jaar van werkgever te veranderen
    • de cultuur bij Swinkels Family Brewers is die van een familiebedrijf waar de directieleden ook gewoon aanschuiven bij de vrijdagmiddagborrel om een biertje te drinken. ‘Het is een superplatte organisatie, heel informeel. Het is je en jij en geen u
    • Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt Randstad Groep Nederland: ‘Technologie? vrijheid is het toverwoord!’
    • 39% van de millennials vertrekt als ze doorgroeimogelijkheden missen. Andere generaties zijn minder geïnteresseerd in dit aanbod van hun werkgever.
  • meer weten over employer branding?