Een opgeruimde werkplek is een opgeruimd hoofd. Niet zo gek dus dat steeds meer bedrijven een clean desk policy hanteren: alleen de hoognodige zaken krijgen een plek op je bureau. Maar levert een opgeruimde werkplek iets op? En hoe organiseer je die chaos op je bureau? We vertellen je alles over hoe jouw werkomgeving eruit moet zien om je werkdoelen te bereiken. Goed nieuws: rommel is niet uitgesloten!

productiever achter een opgeruimd bureau

Hoe handig is het als je niet uren hoeft te zoeken naar een pen of dat ene belangrijke document dat je baas nú nodig heeft? Behalve een versnelde vindbaarheid heeft een opgeruimd bureau ook een grote invloed op ons doen en laten. Uit onderzoek van de Universiteit van Minnesota blijkt dat je een stuk productiever bent aan een opgeruimd bureau. Sterker nog: dankzij een schone werkplek kan je productiviteit zelfs met 12 procent stijgen. In een werkomgeving zonder rommel werk je routinematiger en kun je je beter concentreren. Zo kun je je taken beter en doelgerichter uitvoeren. Rommel op je bureau leidt je af en houdt je van je werk. 

Ook zorgt een opgeruimde omgeving voor een betere gemoedstoestand. We worden vrijgeviger en maken betere keuzes, zoals een gezonde salade voor lunch in plaats van een vette snack. Dit komt doordat je achter een opgeruimd bureau eerder doet wat er van je verwacht wordt. En niet alleen profiteer je zelf van een opgeruimd bureau: het is ook goed voor de veiligheid van je bedrijf. Want misschien ligt er tussen jouw rommel wel een vertrouwelijk document. Of heb je een papiertje met je wachtwoorden per ongeluk laten rondslingeren.

zo blijft je werkplek netjes

Sommige mensen maken van het schoonhouden van hun bureau een sport. Voor anderen is het toch een stuk moeilijker. Zie je door de rommel je bureau niet meer? Probeer deze tips eens uit: 

  • heb je spullen die je niet meer gebruikt? Gooi ze weg. Lege pennen, kladpapiertjes of documenten die je niet langer nodig hebt: ze kunnen allemaal de prullenbak in
  • werk zoveel mogelijk digitaal. Gebruik de printer alleen als je iets écht op papier nodig hebt. Dit leidt niet alleen tot een schoner bureau, maar ook tot efficiënter documentbeheer en lagere printerkosten
  • to do-lijstjes kunnen voor veel rust in je hoofd zorgen. In plaats van losse post-its te gebruiken, kun je ze verzamelen in een notitieboekje. Of download een app waar je al je lijstjes bij kunt houden, zoals het handige Wunderlist
  • verzamel alle documenten die je op papier binnenkrijgt in een speciale bak. Zo heb je een duidelijk overzicht van wat je nog moet doen. Afgehandeld? Dan kunnen ze natuurlijk in het archief of de afvalbak
  • lukt het je niet deze tips elke dag te gebruiken? Plan dan wekelijks een moment in waarop je je bureau grondig opruimt. 

meer creativiteit door te stoppen met opruimen

Maar een opgeruimde werkplek is niet alleen maar goed. Een opgeruimd bureau zorgt dan wel voor meer productiviteit, een rommelig bureau stimuleert creatief denken. Een ongeordende omgeving zorgt er namelijk voor dat je risico’s durft te nemen en losbreekt van tradities en conventies. Voor sommige werkzaamheden is het dus zelfs beter om een slordig bureau te hebben. Ruimte voor nieuwe inzichten.

wat werkt voor jou het prettigst

Uiteindelijk is er niet één grote winnaar: een opgeruimd bureau zorgt voor meer productiviteit, een rommelig bureau voor meer creativiteit. Structureer je werkomgeving daarom zo dat deze je helpt jouw persoonlijke doelen effectief te bereiken. Ben je op zoek naar creatieve inzichten en nieuwe ideeën? Dan werkt een rommelig bureau in je voordeel. Maar moet je je geniale idee uitwerken en daarvoor flink aan de bak? Ruim de boel dan eerst even op. De ideale formule!