op deze pagina

Na het lezen van CV’s, motivatiebrieven en houden van sollicitatiegesprekken is het dan zo ver: je nieuwe medewerker gaat starten! Voor kersvers personeel is een nieuwe baan spannend, maar we moeten niet vergeten dat er voor jou als werkgever ook veel bij komt kijken. Op deze pagina lees je waarom onboarding zo belangrijk is voor jouw organisatie, en wat je zelf kan doen om een geweldig inwerktraject neer te zetten!

Wil je naast theoretische kennis ook praktische tips voor de onboarding van jouw personeel? Download dan nu het stappenplan!

onboarding & employer brand

Een positief integratietraject is enorm belangrijk. Je hebt in de sollicitatieprocedure waarschijnlijk enthousiast verteld over je bedrijf. Misschien heb je zelfs goed nagedacht over je employer brand, en wat je als werkgever naar de sollicitant wilde uitstralen. Toch komt het nog best vaak voor dat er een mis-match is tussen de recruitment en onboarding ervaring. En je raad het al: dat pakt meestal niet goed uit. 

Dit zorgt er zelfs voor dat 1 op de 3 recent aangenomen medewerkers binnen 6 maanden op zoek gaat naar een andere baan. Dat willen we natuurlijk voorkomen! 

1. je talent is snel up to speed 

Je personeel is snel inhoudelijk ingewerkt. Pak dit goed aan, en de productiviteit stijgt tot 70%!

2. positief effect op retentie

 Een goede onboarding heeft een geweldig effect op de duurzame inzetbaarheid van nieuw personeel. Tot wel 82%! Met een volledig integratietraject wordt je nieuwe collega snel gemotiveerd om bij te dragen aan je bedrijfsdoelen. Goed ge-onboarde nieuwe aanwinsten blijven dus langer hangen én worden effectievere collega’s. Een win-win!

3. snel een persoonlijke klik

Onboarding zorgt sneller voor een persoonlijke connectie tussen leidinggevenden, teamgenoten en de nieuwe medewerker. Zo voelt je nieuwe aanwinst zich snel thuis in jouw bedrijf.

4. het bevestigt je employer brand

Een goede onboarding bevestigt de employer brand die je hebt neergezet tijdens de werving. Een nieuwe medewerker zal een positieve ervaring delen met zijn of haar netwerk. Gratis mond-op-mond reclame dus! Dit kan veel waard zijn bij een toekomstige werving.

Ben je ook overtuigd van het nut van onboarding? Download dan nu het stappenplan!

met onboarding bereik je dat je nieuwe medewerker:

  • de eigen rol, werkzaamheden en verantwoordelijkheden begrijpt

  • de verwachtingen van leidinggevenden en collega’s helder heeft

  • de organisatiecultuur met bijpassende waarden, visie en strategische doelen doorleeft

Met het halen van bovenstaande doelen weet je zeker dat het goed gaat komen met je nieuwe personeelslid. Lees in het stappenplan hoe je deze doelen gaat behalen!

Voordat je aan de slag gaat met het maken van een onboarding programma, is het belangrijk om te weten wat onboarden (niet) is. Zo krijg je een helder beeld van wat jou en je nieuwe talent te wachten staat.

onboarden: wat het niet is

Onboarden is toch een ander woord voor inwerken? Nee, niet helemaal. Inwerken gaat vooral over het aanleren van taken en vaardigheden. Inwerken is puur functioneel en een inwerktraject is dus onderdeel van het onboardingsproces. Onboarden beperkt zich ook niet tot een eenmalige actie zoals het ophalen van de werklaptop.

onboarden: wat het wel is

Onboarden is dé methode waarbij je nieuwe medewerker nieuwe kennis, vaardigheden en gedrag aanleert, zodat ze effectieve medewerkers binnen je bedrijf worden. Daarnaast is onboarden een proces waarbij medewerkers onderdeel worden van het bedrijf.

1. compliance

Nieuwe medewerkers begrijpen wat ze wel en niet mogen doen binnen het beleid van de organisatie en volgens de wet.

2. taakomschrijving

Je nieuwe personeel begrijpt wat de nieuwe baan inhoudt en wanneer ze deze goed doen. Ook het aanleren van nieuwe vaardigheden en inzicht in het verwachte niveau van performance horen bij het onderdeel ‘taakomschrijving’.

3. cultuur

Het belang van cultuur wordt vaak onderschat bij een onboardingstraject. En dat terwijl het zo belangrijk is. Als je dit goed doet, voelt je nieuwe medewerker zich binnen no-time onderdeel van je organisatie. Je bereikt dit door je nieuwe talent mee te nemen in de bedrijfscultuur. Geef dus ook aandacht aan gedragsnormen, kernwaarden en de communicatiestijl van je bedrijf. 

4. connectie

Je ondersteunt je nieuwe talent in het ontdekken van de  structuur van je organisatie en het opbouwen van professionele relaties. Vraag jezelf dus af: wie moet mijn nieuwe medewerker kennen binnen en buiten het bedrijf om zijn of haar werk goed uit te voeren? Vergeet niet dat een informele kennismaking een werkrelatie erg kan bevorderen! Bij connectie hoort ook een stukje IT: de media en platforms de jullie gebruiken om met elkaar in verbinding te staan.

onboarding in de praktijk

Je weet nu wat onboarding is en waarom het zo belangrijk is. We gaan  aan de slag met de praktische voorbereiding! Veel werkgevers starten met de onboarding op de eerste werkdag. Dit is eigenlijk te laat, want een goed integratietraject heeft een ditto voorbereiding nodig. Begin dus ruim op tijd! We ontwerpen het onboardingsproces zo, dat het perfect aansluit bij de behoeften van jou als werkgever en je nieuwe medewerker.

houd hier rekening mee

Bij onboarding ben je vaak van andere mensen afhankelijk en zijn er veel zaken om rekening mee te houden. Best tricky om het onboardingsproces dan goed te plannen én uit te rollen. We helpen je een handje om alle factoren in kaart te brengen. Neem daarom de volgende drie pijlers altijd mee als houvast: deelnemers, informatie en duur.

1. deelnemers

Je nieuwe medewerker zal in het begin veel collega’s nodig hebben om vragen aan te kunnen stellen. Voor een goede onboarding moet je de juiste mensen binnen je organisatie betrekken: (hoger) management, andere leidinggevenden en directe collega’s. Zorg zelf voor een lijst met namen of het eerste contact, dan kan je nieuwe medewerker snel met ze afspreken.

2. informatie

welke informatie heeft je nieuwe medewerker nodig voor een goede start? Denk eens aan een planning van de onboarding, welkomstpakketje en informatie over je bedrijf. 

3. duur

de duur van de onboarding hangt vaak af van de functie van de nieuwe medewerker. Grote organisaties besteden gemiddeld meer tijd aan een onboarding - zelfs tot een jaar tijd. Voor het MKB is dit meestal maar een paar dagen tot enkele weken. 

Hoe lang een goede onboarding duurt? Op die vraag is niet één antwoord te geven, dit is helemaal afhankelijk van wat er moet gebeuren. Maak voor jezelf en je nieuwe medewerker inzichtelijk wat er allemaal moet gebeuren, en zet dit in het onboardingsproces. Wanneer de onboarding staat als een huis, zal je nieuwe medewerker snel een volwaardig teamlid zijn!   

het stappenplan voor onboarding

Wil je vooral een aantal praktische handvatten voor de onboarding van je nieuwe personeel? Download dan gratis het stappenplan! Je vindt een kort overzicht van wat te doen voor en tijdens de onboarding van nieuw talent.