Als werkgever wil je natuurlijk dat de beste sollicitanten voor jouw bedrijf kiezen. In het eerste sollicitatiegesprek wil je daarom een kandidaat gelijk overtuigen van je organisatie en werkcultuur. Hoe je dit doet? Dat lees je in deze blog vol tips die je helpen om als werkgever een overtuigend eerste sollicitatiegesprek voor te bereiden.

overtuig kandidaten met een goede sollicitatie-ervaring

Onderzoek van de Universiteit van Toronto bevestigt dat een goede sollicitatie-ervaring de kans vergroot dat een sollicitant voor je bedrijf gaat. Sollicitanten die namelijk een positieve ervaring hebben met het sollicitatieproces, voelen ze zich meer betrokken bij het bedrijf en zijn eerder geneigd om een aanbod te accepteren. Het loont dus om als werkgever een sollicitatiegesprek voor te bereiden en te investeren in een goed sollicitatieproces. 

zo bereid je als werkgever een eerste sollicitatiegesprek voor: 6 tips

Een sollicitant vormt zich een beeld van je organisatie en werkcultuur met de signalen die hij of zij oppikt tijdens het sollicitatieproces. Zo zet je je bedrijf goed neer tijdens het eerste sollicitatiegesprek:  

tip 1. wees respectvol 

Behandel kandidaten tijdens een sollicitatiegesprek altijd met respect. Blijf beleefd en houd een open houding. Toon je waardering voor de tijd en interesse die een kandidaat in zijn sollicitatie heeft gestoken door dit tijdens het eerste sollicitatiegesprek te benoemen. Dat geeft de sollicitant gelijk een goed gevoel.  

tip 2. praat met je handen 

Begin je het eerste sollicitatiegesprek door de sollicitant over jullie organisatie en de werkcultuur te vertellen? Zet je verhaal dan kracht bij door met je handen mee te praten. 

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt dat als je je handen beweegt terwijl je praat, je verhaal overtuigender overkomt op de sollicitant. Ook in een online sollicitatiegesprek! 

Vooral handgebaren die sterk gerelateerd zijn aan de inhoud van je verhaal, bijvoorbeeld het meetellen op je vingers als je de verschillende afdelingen in jullie bedrijf opsomt, en het bewegen van met handen op het ritme van je verhaal, werken goed om je verhaal met overtuiging te vertellen.  

tip 3. stel sollicitatievragen over eerdere ervaringen 

Sollicitatievragen over eerdere ervaringen of eerder vertoond gedrag van een kandidaat, zijn een goede indicator van toekomstig gedrag. Stel daarom tijdens het sollicitatiegesprek vragen die bijvoorbeeld beginnen met: ‘vertel me over de tijd dat..’ of ‘beschrijf een moment wanneer je op je.. ‘. 

Deze manier van vragen stellen, geeft een sollicitant de kans om over eigen ervaringen te vertellen. De kandidaat voelt zich hierdoor meer op zijn of haar gemak en ervaart het gesprek als prettig. Grote kans dat je op de gedragsvragen ook uitgebreidere antwoorden krijgt. Dat maakt het gesprek voor beide partijen prettig om te voeren. 

tip 4. schep eerlijke verwachtingen 

Als je wilt dat een kandidaat voor jou kiest, is het verleidelijk om je bedrijf zo positief mogelijk neer te zetten. Toch is het verstandig om tijdens het eerste gesprek ook de minder positieve kanten van de baan te benoemen. Zo schep je eerlijke verwachtingen. Het is zonde van je energie en moeite als je nieuwe werknemer al na een paar weken vertrekt, omdat hij of zij andere verwachtingen had. Geen enkele baan is perfect! 

tip 5. train je spreekvaardigheid 

Amerikaans onderzoek van de Universiteit van Southern Mississippi toont aan dat een goede spreekvaardigheid (powerful speech) helpt om een sterk eerste indruk op een kandidaat achter te laten. Oefen daarom je verhaal goed van te voren om tijdens het sollicitatiegesprek uitdrukkingen van aarzeling (uhm, ehm), afzwakking (soort van, een beetje), intensiveerders (super, enorm) of aangeplakte vragen (toch?) te vermijden. Dat helpt om tijdens het gesprek een zelfverzekerde, behulpzame en vriendelijke indruk op de kandidaat achter te laten. 

tip 6. vraag om feedback 

Een goede manier om sollicitatie-ervaringen te verbeteren, is door feedback over je sollicitatieprocedure of sollicitatiegesprek te vragen. Als je weet op welke punten je kunt verbeteren of op welke momenten je indruk misschien verkeerd was, kun je dit verbeteren. Stuur daarom bijvoorbeeld een korte vragenlijst na afloop van het sollicitatieproces. Zo kun je in de toekomst nieuwe sollicitanten gelijk een juist beeld van je bedrijf geven.