Werknemers hebben een sterke voorkeur voor organisaties die zich - in woord en daad - inzetten voor doelen en zaken die ertoe doen in de maatschappij. De overgrote meerderheid van de werkenden, aldus recent Randstad-onderzoek, vindt het belangrijk dat hun werkgever zijn sociale verantwoordelijkheid nadrukkelijk oppakt, en dat de samenstelling van het personeelsbestand een juiste afspiegeling is van de diversiteit in de maatschappij.

geen woorden maar daden

Er zijn meer onderzoeken die aantonen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen organisaties in meerdere opzichten voordeel oplevert. Duidelijk is in elk geval dat werknemers geen genoegen (meer) nemen met het simpelweg doen van donaties aan goede doelen of het ondersteunen van externe partijen (die het echte werk verzetten). 

Werknemers - en met name de jongere generaties - kiezen voor werkgevers die zich actief inzetten om de maatschappij te verbeteren. En daarbij het liefst ook hun medewerkers alle gelegenheid geven om hun bijdrage hieraan te leveren. Bijvoorbeeld door hen zelf te laten nadenken over manieren om maatschappelijke betrokkenheid van hun bedrijf te verbeteren. Of, heel concreet, ze de tijd en ruimte te geven - onder werktijd - om te besteden aan zaken die het maatschappelijk belang dienen.

tip  

4 gouden tips om goed werkgeverschap met succes vorm te geven

een troef in de strijd om nieuw talent

Jouw inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen levert je niet alleen de sympathie op van je klanten. Er is meer te winnen. Zoals een aantrekkelijke positie op de arbeidsmarkt, en dan met name bij de nieuwe generaties (millennials en generatie Z). Zij waarderen je inspanningen voor maatschappijbewust bedrijfsbeleid - en dat kan jou helpen in de strijd om nieuw talent.

zelf aan de slag met je employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu het employer brand onderzoeksrapport. In dit onderzoek vind je handige tips om je werkgeversmerk verder te ontwikkelen, praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.

zelf aan de slag met jouw employer brand

De resultaten van Randstad Employer Brand Research 2020 kunnen zeer nuttig zijn om voort te bouwen op een aangescherpte employer branding-strategie voor jouw bedrijf. Download dan nu het employer brand onderzoeksrapport. Heb je na het lezen van dit onderzoek nog advies of hulp nodig? Neem dan contact met ons op. Onze professionals staan voor je klaar!  

download nu het onderzoeksrapport >