Werknemers hebben een sterke voorkeur voor organisaties die zich - in woord en daad - inzetten voor doelen en zaken die ertoe doen in de maatschappij. De overgrote meerderheid van de werkenden, aldus recent Randstad-onderzoek, vindt het belangrijk dat hun werkgever zijn sociale verantwoordelijkheid nadrukkelijk oppakt, en dat de samenstelling van het personeelsbestand een juiste afspiegeling is van de diversiteit in de maatschappij.

randstad q3 werkmonitor: goed werkgeverschap scoort hoog

De Randstad WerkMonitor onderzoekt ieder kwartaal wat 13.000 werknemers in de belangrijkste arbeidsmarktsectoren in 34 landen wereldwijd ‘voelen en vinden’. De onderzoeksresultaten bevatten praktische aanknopingspunten voor werkgevers.

Uit het Randstad-onderzoek van Q3/2018 blijkt dat bijna 80% van de volwassen werkenden alleen wil werken bij een organisatie die - met een duidelijk en concreet beleid - haar sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid stevig vormgeeft. 

Daarnaast vindt 70% van de werknemers - en in China, de VS en India zelfs 80% - dat het personeelsbestand een weergave moet zijn van de diversiteit op de lokale en nationale arbeidsmarkt.

geen woorden maar daden

Er zijn meer onderzoeken die aantonen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen organisaties in meerdere opzichten voordeel oplevert. Duidelijk is in elk geval dat werknemers geen genoegen (meer) nemen met het simpelweg doen van donaties aan goede doelen of het ondersteunen van externe partijen (die het echte werk verzetten). 

Werknemers - en met name de jongere generaties - kiezen voor werkgevers die zich actief inzetten om de maatschappij te verbeteren. En daarbij het liefst ook hun medewerkers alle gelegenheid geven om hun bijdrage hieraan te leveren. Bijvoorbeeld door hen zelf te laten nadenken over manieren om maatschappelijke betrokkenheid van hun bedrijf te verbeteren. Of, heel concreet, ze de tijd en ruimte te geven - onder werktijd - om te besteden aan zaken die het maatschappelijk belang dienen.

tip  

4 gouden tips om goed werkgeverschap met succes vorm te geven

een troef in de strijd om nieuw talent

Jouw inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen levert je niet alleen de sympathie op van je klanten. Er is meer te winnen. Zoals een aantrekkelijke positie op de arbeidsmarkt, en dan met name bij de nieuwe generaties (millennials en generatie Z). Zij waarderen je inspanningen voor maatschappijbewust bedrijfsbeleid - en dat kan jou helpen in de strijd om nieuw talent.

zelf aan de slag met je employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om je werkgeversmerk verder te ontwikkelen, praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research.