Iedereen kent wel de Efteling. Met zijn razendsnelle achtbanen, het sprookjesbos, kasteel Raveleijn en mascotte Pardoes. Met ruim vijf miljoen bezoekers per jaar is de Efteling het grootste attractiepark van Nederland, waar meer dan 3000 mensen werken. Dit jaar komen ze met stip binnen op 5 in de lijst van meest attractieve werkgevers van Nederland. Wij namen een kijkje op het park en zochten naar de magie van de Efteling als werkgever.

Er staat een paard in het kantoor. Het is in volle draf en lijkt zo te zijn weggelopen uit de draaimolen waar het jarenlang in ronddraaide. De medewerkers aan het bureau naast het paard kijken niet op of om. Zij zijn gewend aan sprookjesfiguren. Iets verderop staat een paddenstoel, en wie naar buiten kijkt door de glas-in-loodramen ziet vijf keer per dag een spectaculaire show met paarden en ridders.

welkom in kasteel raveleijn, het hoofdkantoor van de efteling

Hier geen strakke witte wanden waar niets mag worden opgehangen of glazen puien waarachter vergaderhokjes schuilgaan. In de wereld van de Efteling is alles anders. Zelfs achter de schermen, waar de betovering van buiten toch ook een beetje binnenkomt. ‘Maar ook hier hebben we baaldagen, hoor’, zegt Mijke Broeders, Team Lead HR. Haar collega Femke van Es, verantwoordelijk voor communicatie, vult aan: ‘Het verschil is dat wij op zo’n moment even buiten op een bankje in het park kunnen gaan zitten of een rondje lopen door het sprookjesbos, en één blik op al die blije gasten is dan voldoende om het humeur op te laten klaren.’

realitycheck

Werken bij de Efteling is voor veel mensen een droom. ‘Bij sollicitaties doen we, mede om die reden, altijd een soort realitycheck’, zegt Broeders. ‘Omdat een potentiële werknemer al gekleurd is door zijn of haar ervaring als bezoeker. Vaak vinden ze het fantastisch om hier te werken. Dat is het ook, zeker door de speciale omgeving, maar werk is wel werk.’
‘Wij zoeken altijd naar medewerkers met een gastgerichte houding. De helft van onze mensen is junior, dat zijn de jonge parkmedewerkers vanaf 16/17 jaar met een bijbaan. Zij ‘betoveren’ onze gasten. Daar begint het.’

Om te ontdekken of de gastgerichte houding aanwezig is, is er altijd eerst telefonisch contact met een recruiter van de Efteling. Vroeger organiseerde het bedrijf avonden om nieuwe medewerkers aan te trekken. ‘Maar direct een gesprek na de sollicitatie is veel effectiever’, zegt Broeders. ‘De persoonlijke benadering leidt tot een betere match. Het is een investering, maar het levert meer op. Wat ons bindt, is de wens om goed voor de gasten te zorgen. Dat gaat dwars door alle generaties heen. En dat maakt ons trots. Trots op elkaar en trots op de Efteling.’

Wat daarbij in toenemende mate een rol speelt, is de aard van het bedrijf. ‘De Efteling is opgericht met als doel even de zorg van alledag te vergeten en dat is niet veranderd’, zegt Van Es. ‘De Efteling dient geen commercieel doel, onze eigenaar is Stichting Natuurpark de Efteling. Het geld dat wordt verdiend, gaat naar de stichting en die stopt het in de doorontwikkeling van het park, zodat we het goed kunnen doorgeven aan de volgende generatie.’

waarom is de efteling een aantrekkelijke werkegever?

Dat geeft zin aan het werk. Voor veel potentiële werknemers speelt dat een doorslaggevende rol om voor de Efteling te kiezen.
Broeders: ‘We hebben in dat opzicht goud in handen, waar we nog te weinig mee doen. Ons verhaal vertellen we nu tijdens de Efteling-kunde, zoals we de onboarding noemen. Dan vertellen we over het heden, het verleden en de toekomst. Ook leggen we uit waarom we dit doen. Maar dat verhaal moeten we eerder in het wervingstraject vertellen, daar zijn we nu nog te bescheiden in.’

De wereld van de Efteling is veel groter dan het park. Zo is het een van de grootste horecawerkgevers van Nederland. Er is een hotel, een golfbaan en vele restaurants. Het leven gaat er 24/7 door. Er werken EHBO’ers, technici, greenkeepers, maar ook grafisch ontwerpers en marketeers. ‘Een heel breed palet aan beroepen’, zegt Broeders. ‘Met allemaal hetzelfde DNA en in een bijzondere omgeving. Je kunt zeggen dat je in een pannenkoekenrestaurant werkt en dat is oké, maar als je zegt dat je in een pannenkoekenrestaurant in de Efteling werkt, krijg je volop aandacht en vragen. Werken bij de Efteling doet het goed op verjaardagsfeestjes.’

de efteling biedt ook mogelijkheden voor specialisten

Juist dat brede scala aan mogelijkheden verdient meer aandacht. Broeders: ‘Bijvoorbeeld een data-analist of appbouwer zal in eerste instantie niet denken aan de Efteling, maar eerder aan een techbedrijf of start-up in Amsterdam of Eindhoven. Aan de locatie kunnen we niets doen. We kunnen de Efteling niet oppakken en verhuizen. Maar we kunnen specialisten wel vertellen wat ze hier mogen doen.

Dat je je als appbouwer kunt uitleven met apps waarin je bijvoorbeeld realtime wachttijden bijhoudt of dat je nieuwe dingen kunt ontwikkelen. Als bezoeker zie je dat niet. Die wereld achter de attracties houden we heel bewust uit het zicht om de betovering niet te verbreken. Maar om nieuwe medewerkers in sommige segmenten aan te kunnen trekken, moeten we meer laten zien wat we achter de schermen doen.’

onze betovering

De Efteling is continu in ontwikkeling. Het park breidt uit, de attracties worden spectaculairder, het aantal gasten neemt toe en dus de ambitie ook. Waar vroeger een 8 goed genoeg was, ligt de lat nu op 9+. Van Es: ‘Een 8 is niet meer voldoende, we willen dat onze gasten een topdag hebben. Op alle fronten, dus de attracties moeten een 9+ scoren, maar onze medewerkers ook.’ Broeders vult aan: ‘Wij zeggen altijd: hoe hard de wereld ook verandert onder invloed van technologie, het zijn onze medewerkers die de kern van onze betovering brengen. Je kunt nog zo’n spectaculaire achtbaan hebben, als de medewerker die erbij staat chagrijnig is, werkt het niet.’
Je verwacht dat wie bij het park werkt dol is op attracties en sprookjes. Die medewerkers zijn er, natuurlijk. Maar Van Es bekent lachend: ‘Ik hou helemaal niet van attracties, wel van de Efteling.’

Uiteindelijk is het het verhaal dat tot de verbeelding spreekt. Waar je ook kijkt, overal zie je die betovering terug. Zelfs in het kantoor dat eruitziet als een kasteel en waar je welkom wordt geheten door de immer vriendelijke Bert in zijn gekleurde Efteling-kostuum. Terwijl zich achter de gekleurde raampjes een nieuwe show voltrekt waaraan tal van mannen en vrouwen, jongens en meisjes zo veel plezier beleven, sluiten wij het gesprek af. Een nieuwe vergadering wacht. Het is net een gewoon bedrijf. Hoewel. Bij het sluiten van de deur valt het oog op een spreuk aan de wand. Er was eens ... een effectieve ... vergadering. Met een glimlach verlaten we de Efteling.

zelf aan de slag met jouw employer brand

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent zijn? Download dan nu de employer brand paper. In deze paper vind je handige tips om jouw werkgeversmerk verder te ontwikkelen. praktijkcases en de belangrijkste onderzoeksresultaten van het Randstad Employer Brand Research

download nu de paper >