Online events, zoals webinars en livestreams, kunnen jouw employer brand helpen te verbeteren. Bovendien kan deze nieuwe technologie helpen bij het binnenhalen van de beste kandidaten voor jouw organisatie. Nog niet overtuigd? Lees dan hier de 5 voordelen van online recruitment events.

wat is een online event?

Een online evenement is een mediapresentatie die via internet wordt verspreid met behulp van streaming technologie naar een grote groep gelijktijdige luisteraars en/of kijkers. Online events kunnen op verschillende manieren plaatsvinden. Bij het ene evenement is er interactie met zowel offline als online deelnemers (hybride event), bij het andere is er geen interactie maar kunnen mensen online meekijken naar een presentatie voor offline publiek (livestream). Maar het is ook mogelijk om een event te houden dat zich beperkt tot online deelnemers (webinars). 

5 voordelen van online recruitment events

Online recruitment events hebben voordelen voor zowel jij als werkgever en voor jouw employer brand. Deze 5 voordelen zijn: 

  1. je krijgt gefocuste aandacht van werkzoekenden
  2. je krijgt inzicht in de informatiebehoefte van werkzoekenden
  3. je leert de beste talenten voor je organisatie kennen
  4. je maakt makkelijk contact met millennials
  5. je vraagt weinig tijd van de deelnemers 

1. je krijgt gefocuste aandacht van werkzoekenden

Met een online event kun jij je richten op werkzoekenden die hun sollicitatie serieus nemen. Vergelijk het bijvoorbeeld met een loopbaanbeurs of een ander grootschalig evenement. Daar moet je de belangstelling van werkzoekenden delen met meerdere organisaties. Maar host je jouw eigen online event, dan heb je de exclusieve aandacht van mensen die sowieso al interesse hebben in jouw organisatie. 

2. je krijgt inzicht in de informatiebehoefte van werkzoekenden

Uit het Global Talent Trends-rapport 2016 van LinkedIn blijkt dat de grootste drempel voor werkzoekenden is dat ze niet genoeg informatie over hun toekomstige werkgever of baan hebben. Ze weten niet hoe het is om voor een bepaalde organisatie te werken, of wat er van hen verwacht wordt. Door het hosten van een informatief online event - bijvoorbeeld een Q&A-sessie - kun je erachter komen wat potentiële kandidaten willen weten over jou als werkgever. Op die manier krijg je inzichten die veel andere bedrijven niet zullen hebben. En dat levert je een voordeel op bij het vormgeven van jouw employer brand.

3. je leert de beste talenten voor jouw organisatie kennen

Met een online event krijg je natuurlijk ook zelf de mogelijkheid om te beoordelen welke kandidaten of deelnemers een goede match zijn. Zet de juiste HR-technologie in en je kunt de beste talenten aantrekken. 

4. je maakt makkelijk contact met millennials

Een ander voordeel is dat je door het inzetten van nieuwe technologie - zoals het organiseren van online events - juist de jongere kandidaten aanspreekt. Millennials zijn de grootste gebruikers van technologie, dus maak hiervan gebruik door met hen te communiceren in een omgeving waarin ze zich thuis voelen.

5. je vraagt weinig tijd van de deelnemers 

Omdat een online event niet plaatsgebonden is, ligt de drempel om deel te nemen lager. Geïnteresseerde werkzoekenden hoeven minder tijd vrij te maken en kunnen gewoon vanaf de bank of aan hun bureau participeren. Dit in tegenstelling tot carrièrebeurzen of andere wervingsevenementen, waarvoor deelnemers al gauw een hele dag moeten inplannen. 

hoe haal je het meeste uit jouw online recruitment event?

Met deze tips haal je het meeste uit jouw online recruitment event:

  • gebruik het online event om de cultuur van jouw organisatie te laten zien. Bijvoorbeeld door koppelingen naar jouw blog- en social media-accounts te plaatsen, een videotour door jouw kantoor te geven of een dag uit het leven van een van jouw werknemers te laten zien. Laat werkzoekenden jouw bedrijf zien - het zal hen helpen te bepalen of er een match is met hun eigen persoonlijkheid
  • zorg ervoor dat ook jouw HR-manager meedoet aan het online event. In het rapport 'Inside the Mind of Today's Candidate' constateerde LinkedIn dat 56% van de professionals meer geneigd is om te reageren op wervingsactiviteiten als ze kans hebben om contact te maken met de HR-manager. Autoriteit trekt aan, simpel gezegd
  • ook op de lange termijn kunnen de voordelen van online events doorwerken. Als het je namelijk lukt om professionals - nog voordat ze van baan willen veranderen - bij jouw organisatie te betrekken, zullen ze ze zich later waarschijnlijk ook meer verbonden voelen. Ook als je ze in dienst hebt genomen. En dit vergroot de kans dat je deze werknemers kunt behouden en nog lang kunt profiteren van hun kennis en vaardigheden.

ook interessant: techniek maakt jouw employer brand persoonlijker

Lees hier meer over hoe techniek de kracht, reikwijdte en impact van jouw employer brand kan helpen te verbeteren.