de eerste (telefonische) indruk 

Je bent (net) aan het zoeken op de arbeidsmarkt. Op zoek naar die ene vacature waar je enthousiast van wordt. Heb je die leuke baan gevonden? Dan is het de kunst om op te vallen tussen andere potentiële kandidaten. Maar hoe?!

waar komen al die sollicitanten vandaan

Veel mensen zijn hun carrière natuurlijk begonnen met een goed cv en een authentieke sollicatiebrief. Maar wat misschien nog wel belangrijker was in de beginfase van hun sollicitaties: het eerste telefonische contact!

hello from the other side

Wat je vaker ziet bij sollicitatieprocedures is dat er eerst een telefonische intake plaatsvindt voordat je testen gaat maken en op een persoonlijk gesprek mag komen. Dit begint al bij het opnemen van de telefoon. Opnemen met ‘Hallo?’ en ‘Jaa?’ komt bijvoorbeeld niet professioneel over. Daarnaast krijgen recruiters geregeld bijzondere en spraakmakende voicemails te horen zoals: ‘…je weet wat je moet doehóenn.’ Dit kan het beeld dat we van je hebben beïnvloeden. Wees je hier dus goed bewust van. Geef jezelf een belletje ter controle, voordat je gebeld wordt door een recruiter

Wat recruiters nog geregeld ervaren, is dat sollicitanten verwachten dat ze zich pas écht moeten voorbereiden op vragen waarom ze geschikt zijn voor een persoonlijk sollicitatiegesprek. Dit is verkeerd gedacht. Voor een telefonisch sollicitatiegesprek is dit net zo belangrijk! Als de motivatie ontbreekt aan de telefoon, hoe moet je recruiter dan geloven dat je deze motivatie wel tijdens een persoonlijk gesprek kan overbrengen? Het is dus van groot belang dat je je ook op het eerste telefoongesprek voorbereid door in ieder geval een gerichte motivatie voor de functie te hebben. (Lees meer hierover in het artikel ‘3 fouten die je niet hoeft te maken tijdens je telefonische sollicitatiegesprek’.

sollicitatiegesprek via de telefoon

Bij Randstad vertellen we ter voorbereiding eigenlijk altijd wel dat we de telefonische intake als sollicitatiegesprek zien, maar dan via de telefoon. We willen graag horen waarom jij geïnteresseerd bent in de functie en de organisatie. Probeer goed na te denken en uit te zoeken waarom juist de betreffende organisatie jou zo aanspreekt. Lees bijvoorbeeld ervaringen van huidige werknemers en neem een kijkje op de website van de organisatie. De recruiter staat tijdens het gesprek als het ware voor één organisatie en wil dus alleen weten waarom jij bij dat bedrijf past.

Een sollicitatie, zowel telefonisch als persoonlijk, is dé mogelijkheid om jezelf te kunnen verkopen en je motivatie en enthousiasme te tonen. Denk er dus van te voren goed over na waarom je juist op die ene vacature reageert. Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk!