5 tips voor goede werk-privébalans.

5 tips voor een goede werk-privébalans.

Net een uurtje later binnenkomen of juist eerder weg voor een privéafspraak, dat heb je vast weleens gedaan. En wij ook, overigens, en met ons bijna heel Nederland. Je voelt je dan vaak schuldig omdat je jouw privéleven belangrijker vindt dan werk of omdat je je collega’s laat zitten. Tijd om de boel op orde te krijgen.

Een belangrijk inzicht voor een goede werk-privébalans: het draait niet om extra vrije tijd. Als je het thuis net zo druk hebt als op kantoor, schiet je daar namelijk weinig mee op. Het belangrijkste doel is daarom het verminderen van stress op kantoor. Dat leidt vervolgens tot minder zorgen, een betere nachtrust, een gezondere levensstijl en uiteindelijk een gelukkiger leven. En ondertussen haal je daardoor ook de doelstellingen op kantoor. 

Gelukkig investeren steeds meer bedrijven in een relaxte werksfeer voor hun werknemers. Dit doen zij niet voor niets. Uit onderzoek van Randstad blijkt namelijk dat mensen steeds meer waarde hechten aan hun werk-privébalans. Traditioneel is het salaris de belangrijkste eis, maar een goede werk-privébalans staat bij alle leeftijdsgroepen op 2, 3 of 4. Het is dus helemaal niet gek om meer aandacht voor je eigen rust te vragen. 

Het lastige aan een goede werk-privébalans is dat er niet één oplossing bestaat die voor iedereen werkt. Omdat onze leefstijlen flink kunnen verschillen, geldt dat ook voor onze ‘balansen’. En wat iedereen weet: de werkdruk is niet altijd even hoog. Soms moet er even worden gebikkeld, een andere periode kun je wat gas terugnemen. Een altijd werkende oplossing bestaat dus niet. Wel hebben we een aantal praktische tips om een zo goed mogelijke werk-privébalans te creëren. 

deze 5 tips helpen je aan een goede werk-privébalans

1. houd zelf de controle

Je bent verantwoordelijk voor je eigen leven. Maak je je (steeds meer) zorgen over hoe je jouw privéleven combineert met je werk? Blijf dan niet wachten totdat het beter (of slechter!) wordt. Neem zelf de controle, erken dat je hiermee worstelt en ga zelf op zoek naar oplossingen. 

2. bepaal je eigen verwachtingen

Je wordt ongelukkig van jezelf steeds vergelijken met anderen. Er is namelijk altijd wel iemand die slimmer, beter of succesvoller is. Om maar een metafoor te gebruiken: veel mensen dromen ervan om topvoetballer te worden. Speel je in de Eredivisie, dan heb je het gemaakt. Maar je kunt ook voetballen bij Barcelona. En ook daar is er nog iemand beter, want we kunnen niet allemaal Messi of Martens zijn. Bepaal daarom je eigen, realistische doelen en probeer die te halen, los van wat anderen doen. 

3. beperk je bereikbaarheid

Maak regels over wanneer en waar je technologie voor je werk gebruikt. Wil je thuis 100% tijd voor jezelf, je vrienden of familie hebben? Zet dan je mail op je telefoon en computer uit. Voor andere mensen werkt het juist prettig om ook buiten kantoortijden bereikbaar te zijn. Dat is prima, maar leg voor jezelf wel jouw grenzen vast. 

4. zeg vaker nee

Herkenbaar: vlak voordat je naar huis wilt, krijg je een opdracht binnen. Voel je aan dat zo’n klus prima kan wachten tot morgenochtend? Mail dan dat je er zo snel mogelijk mee bezig gaat, maar niet direct. Of wil je een avond thuis lekker neerploffen op de bank? Zeg dan dat je dat drankje met vrienden een andere keer doet. Dit is enorm bevrijdend! 

5. werk efficiënter

Jouw waarde op je werk hangt niet af van hoeveel uur je er doorbrengt, maar wél van hoeveel je bijdraagt. Het is daarom belangrijk om te prioriteren: wat is belangrijk en wat kan nog even blijven liggen? Voor veel mensen geldt dat ze het beste ‘s ochtends de meest uitdagende taak kunnen uitvoeren. Kom je vast te zitten? Switch dan even naar iets wat je makkelijker aankunt. Vaak krijg je daarna spontaan een ingeving om die lastige klus alsnog te tackelen.

tot slot.

voor het vinden van een goede werk-privébalans hoef je niet je hele leven om te gooien. Elk stap in de goede richting zal je al beter laten voelen. Stapje voor stapje dingen veranderen is sowieso verstandig als je je balans wilt vinden. Begin bij de punten die voor jou het belangrijkst zijn. Je komt dan uiteindelijk uit bij het fijne sociale leven en de succesvolle carrière die bij jou past.