De Nike Swoosh, het Coca-Cola logo en het kleine ‘f-je’ van Facebook herkent bijna iedereen zonder extra uitleg. Dat komt doordat dit ijzersterke merken zijn; eigendom van bedrijven die daar enorm in investeren.

Als jij op de arbeidsmarkt komt, verkoop je ook iets bijzonders, namelijk jezelf. En om op die arbeidsmarkt te kunnen concurreren met anderen voor een beperkt aantal banen, is het slim om jezelf als een merk te benaderen. Dat noemen ze ‘personal branding’. Je kijkt naar jezelf alsof je een merk bent en vraagt jezelf vervolgens af hoe je dat merk gaat verkopen. Werken aan je LinkedIn profiel is daarbij een goede eerste stap.

Er zijn wereldwijd meer dan 400 miljoen LinkedIn gebruikers. Stel je voor dat één tiende van één procent op dit moment een zelfde soort baan heeft als jij. Dan heeft een half miljoen mensen een vergelijkbaar cv. Oftewel: je moet echt iets doen om je cv op te laten vallen tussen al dat aanbod.

1. blijf vernieuwen

Als Nike, Coca-Cola en Facebook nog steeds producten en vernieuwingen zouden aanprijzen uit 2010, dan zouden ze niets meer voorstellen. Goede merken blijven steeds vernieuwen, verbeteren en innoveren. Dat geldt dus ook voor jou.

Dus als je een nieuwe vaardigheid hebt ontwikkeld of met een nieuw programma hebt leren werken, voeg dat dan toe aan je profiel. Het is ook een goed idee om regelmatig je foto te updaten. Een goede foto trekt recruiters aan.

2. de juiste contacten

Het aantal mensen met wie je gelinkt bent, is niet bepalend voor de kwaliteit van je profiel. Op LinkedIn geldt: kwaliteit boven kwantiteit. Om een voet tussen de deur te krijgen bij een bedrijf heb je meer aan een aantal mensen die jou echt iets gunnen, dan aan honderden of duizenden mensen die je niet of nauwelijks kent. Via via kun je een heel eind komen. Kijk bijvoorbeeld eens in de lijst met connecties van een oud-collega. Zit daar een interessant contact tussen? Dan kun je je oud-collega vragen om je te introduceren.

3. pas je vaardigheden aan op waar je naartoe wilt

Mensen veranderen niet alleen van baan, ze veranderen soms ook van carrière. Als je LinkedIn wilt gebruikt om jezelf te promoten in een specifieke industrie of voor een specifieke rol, zorg er dan voor dat de daarbij passende skills en prestaties goed zichtbaar zijn op jouw profiel.

Een voorbeeld: die paar maanden ervaring als sportmasseur waren misschien heel leuk, maar gaan je niet helpen om die goedbetaalde baan in de techniek te krijgen. In dit geval wil je jouw techniek vaardigheden heel duidelijk naar voren brengen en je talenten als masseur wat meer op de achtergrond houden.

4. blijf bij je verhaal

Iedereen heeft een verhaal te vertellen. LinkedIn posts en updates zijn een goede plaats om dit te doen. Deel artikelen die je interessant vindt met een korte uitleg erbij waarom en deel professionele ideeën, tips en adviezen. Wat jij plaatst laat ten eerste zien wat je interesseert en toont daarnaast jouw creativiteit, schrijfvaardigheden en manier van denken.

5. SEO je profiel

Search Engine Optimization of ‘zoekmachine optimalisatie’ is flink veranderd de afgelopen jaren, maar het doel blijft hetzelfde: iets beter vindbaar maken. Voeg steekwoorden of zinnen toe aan je profiel, status updates en posts waarvan je denkt dat recruiters op zoeken.

Kijk goed naar vacatureteksten en de vereisten die erin staan. Om werkgevers te laten weten dat jij de vaardigheden hebt waarnaar ze zoeken, kun je hun woordgebruik overnemen op jouw profiel.

ga voor het beste profiel

Social media en online netwerken zijn een krachtig middel in jouw zoektocht naar een nieuwe baan, maar je moet ze wel goed gebruiken. Heb niet ‘gewoon’ een LinkedIn profiel. Heb het best mogelijke LinkedIn profiel! Je hebt iets belangrijks te delen met de arbeidsmarkt: namelijk jezelf. Dus ontwikkel, bouw en koester jouw personal brand.